• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • lillaludde

Jag har en son som idag är 4 år som vi har haft stora problem med om nätterna. Kändes som jag var vaken nätterna igenom med honom. Han vaknade kanske varanna timme. Behövde nästan aldrig ta upp honom utan det räkte med att bädda om och ge tutte och snutte så somnade han en stund. Snutten har varit en väldig trygghet för honom. Ett steg att få dom att sova tror jag är att inte ge välling på natten. till sex månader har mina fått äta sen är det slut med det.
    Den stora skillnade i hans sovande kom när jag blev gravid igen. Han hade just fyllt två då. Då bestämde jag att detta håller inte. han fick inte sova middag längre och behövde visst inte det för det gjorde susen. Han sov mycket mer harmoniskt på natten och längre och längre stunder. Nu sover han 12-13 timmar. Helt underbart. Så håll ut..ge inte upp...det blir bättre..

Snutten har jag överfört på lillasyster och hon har väldig gläde och trygghet av den.

• Ina75

sen vår son föddes för 20 månader sen har vi inte fått sova många nätter utan avbrott, det tar på krafterna. Innan han fyllde 1 vaknade han allt mellan 2-20 ggr per natt, men runt 1-års dan så började han helt plötsligt sova bättre, vaknade kanske 1-3 ggr. Vi har nyligen haft några månader av oroligare sömn igen då han kunde ligga och vrida o vända på sig och smågnälla eller gråta i flera timmar och sen var det morgon vid 4.30.
    Som det är nu så somnar han kanske vid 18.30 vaknar oftast 2 gånger på natten varav han vill ha välling en gång, därefter är det morgon vid 4. Imorse var det morgon redan klockan 3! Jag vet inte hur vi ska göra för att få honom att sova längre, han är omöjlig att hålla vaken på kvällen och det är omöjligt att få honom att somna om på morgonen.

• bnm

Hej alla,
    Här är en till med samma problem. Har en son på 20 mån som alltid, mer eller mindre har krånglat med sömnen. Det var ok några månader i höstas men nu har allt gått helt åt skogen. Han har alltid somnat själv i spjälsäng i vårt rum, lungn, glad. Vinkat god natt och så, sen har han som bäst sovit till 5 och då kommit upp till oss och sovit vidare nån timme. SOM BÄST, alltså, och det är helt ok tycker jag. En kväll vände det plötsligt med läggningen, helt utan tydlig orsak. Han ville inte ligga i sin säng, vi ska sitta med tills han somnar, han vaknar efter 1-2 timmar och vill till vår säng. Inga problem med det ifall det hade funkat men det GÖR INTE DET! Ingen sover. Han vrider, vänder, vispar runt, ska hålla på tutten, nyps, sparkar etc, etc. Att jag och pappan är trötta och uppgivna på morgonen har man liksom vant sig vid och kan ta men nu ser han så himla ynklig ut när han vaknar. Alldeles rödögd och mörk under ögonen och inte alls utvilad och glad. det blir man ledsen av att se. Vi måste göra någonting nu. Hade tänkta att vänta tills efter jul men det här funkar inte längre. Från och med inatt tar vi varannan natt och försöker få honom att stanna i sin säng. Vi får se hur det går. ... tips mottages gärna! Trötta kramar...

• Tozza

Hmm..inser att jag har kanske inga tips och komma med egentligen, vår dotter har i stort sett alltid  sovit dåligt och man räknar ju inte med att få sova så mkt första året så vi kämpade på, testade ALLA sömnmetoder, har sen hon var 5mån haft tydliga rutiner dag och nattid, vilket är A och O när det gäller nattning och sömn och har som frustrerade och trötta föräldrar gjort - testat allt och sugit in alla tips. Men det finns ju olika sömnproblem (alla sömnproblem är ju jobbiga för föräldrarna) en del vaknar kanske bara snabbt 5-10ggr/per natt, en del barn är vakna större delen av natten osv. När vår dotter var 1 år sa BVC att nu fick det vara nog (då vaknade hon runt 50ggr/per natt), hon växte inte riktigt som hon skulle (man växer ju på natten i sömnen) och hon var ständigt röd ögd, och efter div läkar undersäkningar för att hitta ev fysiska fel (ont i magen, hals, öron osv) så fick vi hjälp av Barnpsykolog för att se över rutiner och få hjälp att styra upp nätterna. Det har väl hjälp lite men efter ytterligare sex månader så sov vår dotter en bra natt iaf 3-5timmar (ja, kanske inte i sträck men ändå...) så nu får hon sömnmedel så hon sover iaf oftast 19-00 isträck sen vaknar hon (trots sömnmedel) och börjar skrikandet fram till 05:00 då vi jar morgon och går upp här. Men det är riktigt bra för att vara vår dotter och för oss känns det toppen att nu iaf få sova 3-4 timmar isträck på dygn!Glad Nu ska hon snart operarea bort halsmandlarna för att se om det hjälper henne att sova bättre, jag vågar inte hoppas - för om inte det här hjälper så vet jag inte vad vi gör. Vi kan juinte ge henne sömnmedel hela livet och man undrar ju VARFÖR hon inte sover, av nån anledning har hon ju "svåra sömnrubbningar" som det heter.

Men det jag kan tipsa om man verkligen har stora sömnproblem så är det fasta klara rutiner, träffa en barnpsykolog och givetvis att man delar på nätterna - man är inte människa när man aldrig får sova.

Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • Aurora

så det finns fler...pust..jag är inte ensam...tack...Har en 3årig dotter som sover uruselt...en bra natt innebär 3-5 uppvaknanden..en dålig natt vaknar hon efter ca en timme natten igenom.Lillebror (15mån) vaknar också men eftersom han är mindre känns det mer "ok".men man går i en dimma på dagarna...

• Applemum

Vad skönt att inte vara ensam!!!
    Tyvärr blev det ingen sömn inatt heller . Snacka om att det är viktigt att man är på samma linje... mamman å pappan... Har hela tiden misstänkt att min kille inte har tålamod att gå fram å tillbaka vaer 5-20 min mellan kl 1-6. Men så inatt ville han avlasta mig men började ifrågasätta metoden efter 30 minuter!!! Mitt i natten! Å irriterande eftersom man ska komma på samma linje INNAN man börjar å särskilt inte diskutera mitt i natten skittrött som man är... Min kille är en fantastisk pappa men är blödigare (positivt OCH negativt) han vill trösta och tycker mer synd om Hjalle även om vi hör att det är arg han är. Om det semn inte funkar för min kille att trösta så blir han sur (stött tror jag). Jag är hårdare och tycker inte synd om utan kan gå in i rummet och vara vänlig men inte blödig säga "natti, natti sov så gott" och ha tålamod med att göra det vänligt om o om o om o om o om igen natten igenom...
    Trodde att vi befann oss i kulmen men så började grannarna ovanpå dunk i golvet (vårt tak). SKITHÖGAR!!! La ett kort i deras brevlåda idag: Försökte vara vänlig men ändå syrlig... Förstår att barngråt kan störa och misstänker man att ett barn far illa så får de gärna knacka på dörren eller för tusan ringa soc. Men att dunka hårt i golvet !!! Vad hjälper det???

Blev ma o ledsen på min kille, förbannad över grannarna och övergick till att åter sitta å krama handen, smeka ryggen, puffa på rumpan 20 minuter i taget och med 20 minuters intervaller!!! Min kille kunde somna om och jag satt å grät. Klockan 7 sov han äntligen mer sammanhållet å då vakna Rut (tre mån bebisen) och var hungrig!!! My Lord! Ska dock försöka bita samman o inte ta upp en diskussion nu m min sambo eftersom det alödrig blir bra när båda är trötta!

lillaludde: Var din lillkille två år när han slutade med dagsluren? Å vad skönt med snutte (är det snuttefilt?)

bnm: Jag KÄNNER IGEN MIG!!! Fram tills lillasyster föddes har han fått komma över till vår säng framåt mrgonkvisten men sen kunde ju inte det fortsätta eftersom han mer eller mindre mosade lillan av kramar och gos

Aurora: Stackare om det fortfarande är jobbigt!!! Går dina barn på dagis? Hoppas innerligt att när den dagen kommer så blir det bättre!

Tozza: Är väldigt emot sömnmedel men vad gör man inte? En hel familj som faller samman av sömnbrist är ju värre!!! Har ventilerat sömnen med bvc vid varje tillfälle... Ska kanske be om fler åtgärder nu. Det är nog en ide att vi alla (min kille, jag å Hjalle) får snacka igenom sömnen med psykolog.

kram till er alla

• Tozza
    Applemum skrev 2007-12-18 12:44:24 följande:
    Vad skönt att inte vara ensam!!!Tyvärr blev det ingen sömn inatt heller . Snacka om att det är viktigt att man är på samma linje... mamman å pappan... Har hela tiden misstänkt att min kille inte har tålamod att gå fram å tillbaka vaer 5-20 min mellan kl 1-6. Men så inatt ville han avlasta mig men började ifrågasätta metoden efter 30 minuter!!! Mitt i natten! Å irriterande eftersom man ska komma på samma linje INNAN man börjar å särskilt inte diskutera mitt i natten skittrött som man är... Min kille är en fantastisk pappa men är blödigare (positivt OCH negativt) han vill trösta och tycker mer synd om Hjalle även om vi hör att det är arg han är. Om det semn inte funkar för min kille att trösta så blir han sur (stött tror jag). Jag är hårdare och tycker inte synd om utan kan gå in i rummet och vara vänlig men inte blödig säga "natti, natti sov så gott" och ha tålamod med att göra det vänligt om o om o om o om o om igen natten igenom...Trodde att vi befann oss i kulmen men så började grannarna ovanpå dunk i golvet (vårt tak). SKITHÖGAR!!! La ett kort i deras brevlåda idag: Försökte vara vänlig men ändå syrlig... Förstår att barngråt kan störa och misstänker man att ett barn far illa så får de gärna knacka på dörren eller för tusan ringa soc. Men att dunka hårt i golvet !!! Vad hjälper det??? Blev ma o ledsen på min kille, förbannad över grannarna och övergick till att åter sitta å krama handen, smeka ryggen, puffa på rumpan 20 minuter i taget och med 20 minuters intervaller!!! Min kille kunde somna om och jag satt å grät. Klockan 7 sov han äntligen mer sammanhållet å då vakna Rut (tre mån bebisen) och var hungrig!!! My Lord! Ska dock försöka bita samman o inte ta upp en diskussion nu m min sambo eftersom det alödrig blir bra när båda är trötta!lillaludde: Var din lillkille två år när han slutade med dagsluren? Å vad skönt med snutte (är det snuttefilt?)bnm: Jag KÄNNER IGEN MIG!!! Fram tills lillasyster föddes har han fått komma över till vår säng framåt mrgonkvisten men sen kunde ju inte det fortsätta eftersom han mer eller mindre mosade lillan av kramar och gos Aurora: Stackare om det fortfarande är jobbigt!!! Går dina barn på dagis? Hoppas innerligt att när den dagen kommer så blir det bättre!Tozza: Är väldigt emot sömnmedel men vad gör man inte? En hel familj som faller samman av sömnbrist är ju värre!!! Har ventilerat sömnen med bvc vid varje tillfälle... Ska kanske be om fler åtgärder nu. Det är nog en ide att vi alla (min kille, jag å Hjalle) får snacka igenom sömnen med psykolog. kram till er alla
    Jag kan nog säga att ingen förälder frivilligt vill ge sitt barn sömnmedel, men när man i ca 4 mån testat ALLA olika sömnmetoder och efter ytterligare 6mån med div möten varje vecka med barnpsykolog och div läkarundersökningar och alla säger att det finns inget annat vi kan göra för er mer än att eran dotter ständigt är inlagd på barnkliniken under ett tag för sömnobservation och för avlastning och testa Theralen (sömnmedel) Vårat "sömnteam" ville för 6mån sen ge sömnmedel men vi sa nog som de flesta - vi vill testa allt utom det först! Nu stod vi i ett läge där vi inte klarade mer och läkare mm stod hjälplösa, så vi testade sömnmedel, men som sagt så är det ingen universal lösning och för vår dotter hjälper det ju inte så mkt, men hon sover iaf några timmar isträck ibland.

Jag hoppas att det löser sig för er, som sagt så måste man vara överens innan om hur man ska göra och rutiner är allt när det gäller sömn har vi lärt oss under resans gång - och en rutin tar kanske ett tag innan den sätter sig och ger resultat (vi har försökt med att få till en bra nattning nu i 6mån och verkligen varit konsekventa och nu äntligen så somnar hon själv i sitt rum utan gråt! Så nu ser man att det var värt alla tårar och all frustration....)

Lycka till!
    Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • Mamma till bröderna bus

Hej på er alla nattsuddare!!! jag känner igen det ni skriver och känner med er massa, så jag skickar Massa styrka i julklapp :) min son VAR vaken hela tiden förut, vaknade minst 1 ggr/timmen hela nätterna, då tog det allt mellan 10min och 3 timmar att få honom att somna om, jag räknade ut att jag på en helg på 48 timmar hade varit vaken i 46 av dessa timmar.. suck! men så började sonen må dåligt av sin ringa sömn och fick affektkramper( helt ofarliga attacker då han svimmar pga att han håller andan när han skriker) pga dessa kramper så fick vi träffa en neurolog, fantastiks läkare, kvinna förståss ;) som gav tipset... omega3, det finns tester som visar att det kan ta "udden" av rastlösheten en del barn har i kroppen som gör att de sover dåligt... så vi rusade iväg och köpte detta ( heter eyeQ) han får 1tsk om dagen och håll i er tjejer.. han vaknar fortfarande men bara 1-2 ggr /natt och somnar om såfort han får nappen :) så sen ca 1 månad tillbaka så kan jag stolt medela att sonen sover som en prins och att nu dagsömnen blivit bra oxå.. det är nog det enda tipset jag kan komma med eftersom det var det som hjälpte oss i en hopplös situation, Det var tal om sömnmedel till grabben, men jag ville verkligen inte det, så jag är glad att vi kom till denna underbara läkare som tipsa om omegan.. Kram på er alla och lycka till!!!

Felix mammas och pappas lilla prins, älskar dig!
  • camizz

hej mina vänner!! ja å min man har testat den metoden som ja skrev här ja hittat på nätet! å den funkar !!! MEN han är fortfarande vaken men inte så vaken.

Natt 1 : somnade på 7 minuter utan skump i rump eller något.
    01:00 SKREK i TVÅ timmar! *suck* åt en flaska välling.
    Vaknar 06:00 å är jätte trött men hungrig får välling å vi går upp!

En trött bebis hela dagen!

Natt två.

Somnar 7 efter skrick ca 20 min. men helt ok.
    Vaknar 23 men somnar om ganska fort
    Vaknar 03 gråter vill ha välling men nej nej! somnar ca 03:30 efter gnäll inget gråt, vaknar 05:20 får mat å vi går upp gla å go :D

De är värt att pröva vi får se hur kommade natt blir *spänd*

Elvis Född 070227 Bebis i magen, BF 4 maj
  • bnm

det här eyeQ låter intressant! Vr köper man det? Är det för barn? Finns det några biverkningar/farligt?

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!