Mamma till bröderna bus skrev 2008-01-01 21:56:04 följande:
japp, vi har träffat läkare, som inte hittade något fel, men som funderade på om vi skulle ge sömnmedel ( vilket inte vi ville), vi fick stöd av bup, en av sköterskerna på bvc städde oss, sen fick min son ett par anfall då han svimmade, vi fick då träffa en barnneurolog ( felix har något som heter affekt kramper, vilket är helt ofarligt, men man kan säga att han "fastnar i gråten" så att han håller andan och svimmar) denna underbara läkare tipsade oss om omega3 och det hjälpte på vår lilleman.. men nu är han ju sjuk, så lite nervös är man ju...
Vad fick ni för råd hos bup? Vi har oxå varit på div läkarundersökningar och de hittar inget fysiskt fel till varför vår dotter inte sover, hon är 1½år och har stora sömnproblem - har haft sen hon föddes, men första året räknar man ju inte med att få sova så vi trodde att det skulle vara så. Vi har i över 6mån gått till en barnpsykolog varannan vecka för att se om hon kan hjälpa oss, både Alizia och vi föräldrar, för man är inte människa när man inte får sova. Men vi har gjort allt vi kan och både barnläkarna och barnpsykologen står frågande. Vi har efter att det stod mellan att lägga in Alizia på barnkliniken på heltid eller prova sömnmedel, provat sömnmedel i 10dagar först för att "bryta sömnmönstret", vilket inte hjälpte nått vidare. Vi fick efter ett tag igen prova 10dagar till - inget resultat, mer än att vi som föräldrar höll på att gå under och Alizia har inte växt och "haft ork" till att utvecklats motoriskt osv. Nu får hon städigt sömnmedel, inget jag tror nån förälder vill ge sitt barn, men på det sover hon iaf 2-3timmar isträck vilket är underbart!
Som sagt har man inte varit i den här sitsen utan "bara" har vanliga sömnproblem så är det svårt att förstå. Jag blir arg när folk (speciellt de utan barn som vet om våran sits) klagar över att de bara fått sova 5timmar/dygn - 5 timmar för oss isträck skulle vara underbart. Vi räknar inte med att Alizia nånsin ska sova 8-10tim/dygn, men vårat mål är just 5-6timmar isträck.
Nu på måndag ska de ta bort min dotters halsmandlar, ev kan det vara det som stör henne så att hon inte kan sova. Vi har varit hos massa expert läkare och en av de tyckte att halsmandlarna såg lite stora ut så att det var värt att ta bort dom. För mig känns det som en chansning, men dom är ju experter och ska ju veta vad dem pratar om. Vi får väl se om det hjälper. Jag vågar inte hoppas, gör jag det, och vi om 3veckor fortfarande står där vi är idag vet jag inte vad vi gör. Men vi har jätte bra "team" omkring oss med BVC, barnkliniken och barnpsykolog.
Så mitt råd är att om ni inte känner att ni orkar, be om hjälp att styra upp situationen. Vi trodde som sagt att det var normalt att barnet inte sov så mkt (första barnet å allt) och bad aldrig om hjälp, men BVC var uppmärksamma och såg att allt inte stod rätt till och skickade oss vidare.
Lycka till!