• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Pasadena

Håller med, och jag tror också att alla föräldrar vet vad deras barn behöver bäst. Min dotter är inte heller särskilt närhetstörstande. Alltså sådär så att hon vill bli buren jämt, nej, hon gillar att ligga på en filt och filosofera för sig själv, titta på en leksak och studera den länge länge, ligga och babbla för sig själv och så. Sitta i sjal elelr babybjörn är kul i 5 min sen vill hon komma loss och känner sig instängd.

Jag måste fråga dig, du skriver att din emllantjej inte sov nåt alls på dagarna, hur blev det efter kuren? Började hon sova nåt då? Min dotter sover ju knappt på dagarna heller förutom ett par halvtimmar elelr tjugominutare/dag. Undra om det blir bättre när man kurar?

• lillasnövit

Lillis05: Stackare!! Ni har det värre än vi, det hör jag. Fast det räcker så bra hur det är här Pratade med vår underbara bvc-sköterska idag som helt stöttar oss i en ny "kur". Imorgon natt börjar vi. Jag vet inte om det beror på att Alvin var sövd och allt det igår för inatt sov han SUUUUPERBRA. Somnade 19,30, sov till FYRA, fick välling och sov till SEX!!! Man tror inte det är sant ju! Kanske blev omvänd störning av sövningen denna gången (sist han opererades blev det sämre.)

Jag dömer INGEN som tar till alla metoder (utom våld förstås!!!)för att få barnet och sig själv att sova. Hävdar bestämt att den som inte själv haft sömnproblem eller barn med sömnstörningar har någon som helst aning om hur man mår.

• lillasnövit

Tozza: Blocket ....Jag har haft starka planer på en annons men min pappa har lovat att köpa honom varje gång jag sagt det

• Mamasnest

Pasadena: Tyvärr tog det lång tid innan dagslurarna blev längre. Nu har hon ju nyss fyllt 2 år och sedan 6 månader tillbaka får vi väcka henne eftersom hon lätt kan sova över 2 timmar vid lunchen. Sover hon så länge går det kanppt att lägga henne på kvällen, visst är hon glad, men hon ligger och leker och pratar högt i över 1 timme och väcker då lillasyster. Hon sov aldrig mer än 40 minuter på dagen och oftast var det bara 20 minuter. Nu när jag tänker på det så blev dagsluren längre och längre när vi gick ner till att sova 1 gång per dag.

Trebarnsmamma på heltid
  • Pasadena
    Mamasnest skrev 2008-01-03 13:24:26 följande:
    Pasadena: Tyvärr tog det lång tid innan dagslurarna blev längre. Nu har hon ju nyss fyllt 2 år och sedan 6 månader tillbaka får vi väcka henne eftersom hon lätt kan sova över 2 timmar vid lunchen. Sover hon så länge går det kanppt att lägga henne på kvällen, visst är hon glad, men hon ligger och leker och pratar högt i över 1 timme och väcker då lillasyster. Hon sov aldrig mer än 40 minuter på dagen och oftast var det bara 20 minuter. Nu när jag tänker på det så blev dagsluren längre och längre när vi gick ner till att sova 1 gång per dag.
    GAAHH säg inte så F*N jag tycker att det är dag-sömnen det verkar hänga på, om hon ska vara någotsånär utvilad på kvällen och inför nattningen. Nu är hon ju helt slut vid 17-tiden varje kväll..och blir därför helt övertrött och skrikig när hon ska sova natt.
  • Mamasnest

Pasadena: Jag vet, jag vet, dagslurarna är de jobbiga. Prova att gå ut och lek så sent som möjligt och lägg henne sedan lite tidigare än ni hade tänkt från början, ibland sover de bättre om de får gå och lägga sig tidigt. Min son gick alltid och la sig kl 18.30.
    Skillnaden mellan mellantjejen och lillan är just dagsömnen, den fixar lillan hur bra som helst. Nu har hon sovit i 1½ timme och verkar inte planera att vakna än.

lillasnövit: Vad härligt med en god natts sömn! Den onda cirkeln kanske är bruten?!
    Vår BVC-sköterska tycker också att det är bra att vi kör sovkur, hon hade samma teori som mig att lillan kommer att äta bättre på dagen när hon inte äter på nätterna och då gå upp i vikt igen.

Trebarnsmamma på heltid
  • Pasadena
    Mamasnest skrev 2008-01-03 13:44:27 följande:
    Pasadena: Jag vet, jag vet, dagslurarna är de jobbiga. Prova att gå ut och lek så sent som möjligt och lägg henne sedan lite tidigare än ni hade tänkt från början, ibland sover de bättre om de får gå och lägga sig tidigt. Min son gick alltid och la sig kl 18.30.Skillnaden mellan mellantjejen och lillan är just dagsömnen, den fixar lillan hur bra som helst. Nu har hon sovit i 1½ timme och verkar inte planera att vakna än. lillasnövit: Vad härligt med en god natts sömn! Den onda cirkeln kanske är bruten?! Vår BVC-sköterska tycker också att det är bra att vi kör sovkur, hon hade samma teori som mig att lillan kommer att äta bättre på dagen när hon inte äter på nätterna och då gå upp i vikt igen.
    Fast vi lägger henne runt 18,30, senast 19 varje dag men då vaknar hon desto oftare istället, dvs var 30:e minut. Ju senare hon somnar desto djupare verkar hon somna? SKUMT! Man skulle forska på det här, snacka om pengar man skulle kunna göra och hjälpa föräldrar
  • Mamasnest

Pasadena: Ha ha, det låter nästan som mina planer på att öppna en klinik som säljer hinnsvepningar till gravida som har tröttnat. Vi kanske skulle öppna ett ställe som hjälper föräldrar med lite av varje?

Trebarnsmamma på heltid
  • Pasadena
    Mamasnest skrev 2008-01-03 13:49:49 följande:
    Pasadena: Ha ha, det låter nästan som mina planer på att öppna en klinik som säljer hinnsvepningar till gravida som har tröttnat. Vi kanske skulle öppna ett ställe som hjälper föräldrar med lite av varje?
    WHY NOT
  • lillasnövit
    Mamasnest skrev 2008-01-03 13:49:49 följande:
    *vinkar* Jag är på Lönar sig säkert bättre än jobbet man har idag!!
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!