• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Tvillingmamma2007
    Mamasnest skrev 2008-01-03 14:19:01 följande:
    Gud vad skönt att kunna skratta åt eländet ibland. Lillan sover än, har sovit i över 2 timmar nu. Kanske borde väcka henne?`!
    Väck inte den björn som sover säger man juh! Min ena kille sover faktiskt också fortfarande ute i vagnen, 2 timmar nu! Men jag tänker inte väcka! Enda passet som för övrigt funkar bra. Ute i vagnen och gärna minusgrader!
  • Tvillingmamma2007

Sitter med den andra och surfar, han väntar på gröten, men får då så lov att vänta på brorsan annars så vaknar väl han mitt upp i allt.

• Pasadena

varför kan inte min dotter  också sova ute i vagnen, nej det ska tittas och kollas på allt istället och nåde den som försöker lägga henne så att hon inte ser nåt

• Tvillingmamma2007
    Pasadena skrev 2008-01-03 14:32:00 följande:
    varför kan inte min dotter  också sova ute i vagnen, nej det ska tittas och kollas på allt istället och nåde den som försöker lägga henne så att hon inte ser nåt
    Här finns inte så mycket att kolla på haha kanske därför det funkar för oss oftast iaf. Tidigare så funkade inte det heller utan de vaknade även hela tiden även fast de sov ute i vagnen så jag tackar och tar emot så länge denna period varar. Man tar ju inget för givet numera!
  • Hallonböna

min älsta son 1½år (20mån) har vaknat flera gånger per natt nu ett tag. Men sen vi började att ge honom lite vatten att dricka då han vaknar, så har det blivit bättre.
    Vi har ju också en liten, 4mån. Tror kanske till ganska tror del att det har å göra med att jag har varit uppe och ammat och så på natten. Att lillebror behöver bara pipa lite så får han komma upp. Orättvist och hårt för ett storasyskon som själv är liten.
    Man får prata och förklara vad som händer på natten.
    Typ jag säger att lillebror är en bebis och bebisar måste äta på natten, annars får de ont i magen. Men du och mamma och pappa behöver inte äta på natten, men du kan få lite och dricka om du är törstig.
    Vi har båda barnens sängar i vårt sovrum. Skulle inte kännas rättvist mot storebror om han skulle sova själv när resten av familjen sov i ett annat rum.

och jag vet hur det är att vara förbi av trötthet, för min lilla kille sov typ tre timmar per natt första 2 månaderna och sen sov han hela dagarna istället och då kunde ju inte jag sova för då hade jag ju stora killen. Ja hu vad jobbigt det var, men nu sover lillebror 02.00-08.00 utan ens avbrott för mat, så vi är på rätt köl

De flesta dumheter ditt barn gör, är ett misslyckat försök att göra nånting bra.
  • Tvillingmamma2007

Hallonböna:
    Vad skönt!

Hm tycker mina är lite pruttiga ibland när de skriker och inte kan sova på natten och funderar på om de kan ha ont i magen. Nån mer som har pruttiga bebbar? Funderar på om jag ska dra ner lite på vällingmängden eller flytta middagen lite tidigare eller nåt så de inte äter så mycket där innan läggdags, vad tror ni om det? Kanske inte alls beror på det men men testa kan man ju. Häromkvällen åt nämligen inte ena killen nån välling alls på kvällen och sov hela natten sen. Kanske slump också tror att våra är inne i separationsångestfasen. De är snart 9 mån nu.

• Pysseltjejen

Jag har datorstrul så därav det sena svaret och lite ur sitt sammanhang!

Siabellon:

Stolmetoden går ut på att du lägger bebisen och sätter dig på en stol bredvid och säger natti natti, första natten kan du klappa och trösta med ord, men enbart ta upp i absoluta nödfall coh så fort bebisen lugnar sig så ner i sängen igen. Du behåller samma stolposition 3 nätter, men minska klappande och lyfta upp redan andra natten utan du ska lugna med ord, typ "Schhh, natti natti..mamma är här"

Från natt 4-6 (3 nätter) flyttar du stolen en bit från sängen och kör samma princip.

Så kör man, man flyttar stolen var 3:e natt och intar samma position när bebisen vaknar på natten. Samma princip på dagtid.

jag tycker detta är en jättebra metod eftersom bebisen inte känner sig övergiven, du är ju där hela tiden. det lär blir ett antal protester, särskilt dom nätterna du byter position men för oss då fick vi en sovförbättring på 1 vecka. Då var killen 7 månader och vaknade 1 gång i timmen. I samband med det tog vi bort nappen och ersatte den med ensnuttefilt och det ahr fungerat jättebra.

Så fick bra nätter i ca 10 månader, han vaknade -2 gånger per natt och då var det bara att ge snutten så somnade om. Kunde bara lägga han dag som kväll i sin säng. Då pratade han lite och jollrade och sen somnade han.OTROLIGT!

MEN NU - jag frågar mig inte varför vi har det så...han KAN somna själv!

Man känner sig lite konstigt som ger andra sovtips (när man själv inte har ett barn som inte sover) men jag kan säga att jag har rekommenderat stolmetoden för 2 vänninor och självklart sover ju deras barn - och har gjort det sen dess! smula frustrerande.

Om jag får säga så så tycker jag du bör bryta mönstret att vagga honom, jag tror inte att det kommer gå över av sig själv, utan kan KAN nog bara somna när han blir vaggad och vaknar han på natten förväntar han sig ju självklart samma behandling och protestera förmodligen ganska rejält om han inte får det?

• Pysseltjejen

Som sagt, jag har haft strul med burken igår och idag ska jag läsa här och OJ, vad tråden har växt, känner mig helt off i diskussionen nu.

Ni som har kollat om sömnproblemet har medicinskt orsak, vad har man kollat då???

• Applemum

Hej.
    Vad trist att det finns fler med vakna barn... men skönt att veta att man inte är ensam! Stolmetoden verkar vara typ som Nanny kör på tv?
    Hur som helst. Hjalmar vaknar numera ta m f-- massor av gånger (nåja 6-7 gånger...) han är lätt att söva om men det blir ju ändå ett spring fram å tillbaka till hans rum. Idag skulle jag till tandläkaren som jag avskyr... (har alltid dyrbara hål!) och JAG SOMNADE UNDER BEHANDLINGEN!!!! JHur kan man somna med en tandläkarborr i munnen?
    I början på tråden skrev jag att några grannar dunkade i väggen när vi precis var inne i en 5MM kur.*arg* Mötte dem ute på gården i morse. De frågade "Hur går det?" "Jo visst det går bra om det inte vore för er lilla flicka som ständigt väcker oss, men jag föööörståååår hur det är så därför har jag inte knackat på er vägg!" (sant är att jag hör deras barn som gråter varje natt men hon väcker dessvärre bara mig !!! Usch, vad jag stör mig på dem. Hjalmar stör dem inte alls längre eftersom vi numera kör en gråtfri men ack så långdragen kur.
    Kram till er alla i tråden! Vi e bäst!!!

• Mamasnest

Här har natten varit jättebra. Lillan somnade bums kl 19 och sov till kl 3.30 då jag ammade henne. Sedan sov hon till 06 då hon blev ammad och sedan gjorde dagen. Lite tidigt att gå upp strax efter 6 tycker jag, men eftersom natten var så bra kändes det helt ok.
    Nu ligger sambon i magsjukan så jag bara väntar på min tur...

Trebarnsmamma på heltid
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!