• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Tvillingmamma2007

Gäsp! Katastrofal! Suck vet inte vad som tagit åt dem de sover värre än värst som det känns. De sov väl ca 45 min i sina sängar innan de vaknade och skrek första gången och de har börjar bli så otröstliga att det enda som duger är att få komma upp i famnen, blää! Så det var ett enda rännande hela natten för både sambon och mig, försöka vyssja, gunga, buffa, hämta, lämna etc. natten igenom. Samsovning funkar inte här heller fastän många säger att det är lösningen. Antingen blir de superspeedade och vill inte sova alls ligger och pillar, bankar, slår och försöker krypa ner på golvet eller så vaknar de var femte minut och skriker stället.

Har läst att de har nån utvecklingsfas här runt en 38 v eller vad de är men de sover ju bra vissa nätter! Jag fattar NADA...

• Familytime

Men va faaan!!! ÄR DET HÄR NI ÄR???? Som jag letat!! *var skriver jag in mig i listan?*
    Äntligen! Det finns fler än jag!!! Jippie!!

Lite bakgrundsinfo: Jag har en son på 3,5 år som inte sov förrän han var 20 månader....då somnade jag....... Nu har vi utökat familjen med ännu en som inte kan sova på nätterna, han är sju månader och de hela nätter jag sovit sen han kom kan jag räkna på vänster hand. Ikväll är det meningen att jag ska gå i strejk, jag ska åka hem till en kompis och lägga mig för jag håller allvarligt på att bli tokig av att inte få sova! Vi får se hur det går med det, några omständigheter gör att jag kanske inte bara kan dra sådär.... (mannen vet givetvis inte om det....det blir som en glad överraskning ungefär....)

Ja, så är det i mitt hem.....fullkomlig kaos. Men va skönt att jag hittade er!

• Familytime

*är sååå glad!*

Halleluuuujaaa!! *slänger mig på marken o kysser era fötter*

"I am not aloooone....tadaaddammamdamm" *spontansjunger Michael Jacksons gamla dänga*

• Mamasnest

Vad tråkigt att ni andra inte fått sova i natt.
    Är ni andra också skräckslagna på natten att barnet/barnen ska väcka äldre syskon? Jag får tokpanik när någon av dem börjar skrika på natten eftersom jag ser framför mig att båda småttingarna skriker sig blåa i var sitt rum och jag inte hinner få tyst på den ena innan den andra börjar.

Trebarnsmamma på heltid
  • Tvillingmamma2007

Mamasnest skrev 2008-01-04 09:25:29 följande:

Vad tråkigt att ni andra inte fått sova i natt. Är ni andra också skräckslagna på natten att barnet/barnen ska väcka äldre syskon? Jag får tokpanik när någon av dem börjar skrika på natten eftersom jag ser framför mig att båda småttingarna skriker sig blåa i var sitt rum och jag inte hinner få tyst på den ena innan den andra börjar.
    Inte äldre syskon men varandra! Våra sover i samma rum och då händer det ju att de väcker varandra men känner att vi måste ha dem i samma rum också annars kan man ju inte trösta dem samtidigt heller så som du beskriver eller lägga dem samtidigt när man är hemma själv.
  • Pasadena

MASSA kramar till er som inte fått sova inatt. Det har jag fått göra *det var ju på tiden* Har faktiskt ingen aning om hur många uppvak det var inatt men skulle gissa på 2. Jag sov såå djupt så jag har knappt nåt minne av att jag slängt fram tutten men det har jag nog.
    Men igår hade vi maratonläggning. Från 18 till 20 buffade vi om vartannat tills hon somnade. FATTAR INTE?!

Familytime, vlkommen till den sömnlösa klubben! Och lycka till ikväll med överraskningen!

• Mamasnest
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-01-04 09:29:11 följande:
    Mamasnest skrev 2008-01-04 09:25:29 följande: Inte äldre syskon men varandra! Våra sover i samma rum och då händer det ju att de väcker varandra men känner att vi måste ha dem i samma rum också annars kan man ju inte trösta dem samtidigt heller så som du beskriver eller lägga dem samtidigt när man är hemma själv.
    Jag har ju 18 månader mellan mina och står i valet och kvalet om jag ska lägga dem i samma rum snart. Det är ju som att välja mellan pest eller kolera känns det som just nu. Ska de väcka varandra eller vara omöjliga att få att somna om samtidigt?! Att natta dem själv är jag bra på, sambon är ju borta mycket så jag måste, det värsta är när de vaknar på natten...
    Trebarnsmamma på heltid
  • Jamson

Jag ansluter mig..
    Dottern har haft svårt att sova sedan hon var 6 månader men de sista veckorna slår alla rekord.
    Hon vaknar varje timme och somnar inte förränvid 4-5 och sover då max 3 timmar oftast 2.
    Jo just det, jag har börjat jobba nu också, vad roligt!!!!
    Är så förbannat trött och less att jag inte vet vad jag ska göra.
    Hon vaknar hela tiden och kommer inte till ro igen.
    Vad ska man göra?

• siabellon

pysseltjejen:
    Tack för förklaringen! Som du skriver så är det nog iinte så bra att vagga honom till nästan sömns men tanken är ju att han ska somna in ordentligt i sin säng o vi hjälper honom nästan ända fram. men sen har vi pratat om att lägga honom i sin säng o låta honom vara där tills han lägger sej o somnar o vi ligger bredvid i dubbelsängen så han ser att vi är där hela tiden. det är ju lite som stolmetoden du beskriver, i princip i af.
    Man blir galen av sömnbristen alltså! min kropp har börjat strejka också. i går natt när jag o min man skulle bytas av funkade inte mitt ben! det bar inte o jag kunde inte resa mig upp!FATTA vad läskigt! Som tur var så gick det över efter ett par minuter men ändå.
    Nu är vår kille sjuk(igen) så just nu kan vi inte köra några trix men så fort han blir frisk så kör vi!

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!