• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • michiara
    Tozza skrev 2008-01-05 11:39:13 följande:
    Theralendroppar är ett sömnmedel som barnläkare kan skriva ut vid väldigt svåra sömnproblem. Det är inget mirakelmedel, men våran dotter  (1½år) får det varje kväll och sover då iaf oftast 3-4 timmar isträck efter det. Men visst vaknar hon även med sömnmedel men inte lika ofta. Så för oss har det varit räddningen.Nu är vår dotter sjuk, feber, hosta och inatt kräktes hon oxå så då ger vi inte sömnmedel - och det resulterar i att vår dotter sovit ca 1 timme på hela natten - ja vi föräldrar oxå då. Så jag sitter här i pyjamas med en dundrande huvudvärk och vet inte vad vi ska ta oss till. Hon skulle ju operera bort halsmandlar och polyper på måndag (läkarna tror att det kan vara det som stör hennes sömn) men det kan vi ju inte nu.... När ska det bli bra?Ang skpetiska läkare osv, vi träffade en barnläkare på barnkliniken när BVC skickat oss dit för de ville att läkarna där skulle göra en ordentlig undersökning på Alizia för att utesluta fysiska saker som stör sömnen - och den manliga läkaren säger "en del barn sover inte, och det kan man inte räkna med hela tiden, de har sina perioder när de vaknar upp till 10ggr per natt" Varpå vi meddelade att den här "perioden" hade varit från hon var 8mån till hon var 13mån och hon vaknar inte 10ggr/natt snabbt och somnar om, utan kanske 25-30ggr/natt. Då tyckte han att vi inte gav tillräckligt med närhet utan hon skulle sova i vår säng och vi skulle ta upp henne så fort hon ville vara i vår famn och vi skulle krama henne mer - Vi kramar henne massor, har massor närhet (självklart!) och HON SOVER INTE BÄTTRE I VÅR SÄNG - har aldrig gjort! Vi sa att vi träffade barnpsykolog och han tyckte vi skulle fortsätta med det om "det gav os nått" men dom kunde inte hjälpa oss. Sen var vi där 6mån senare, med samma problem. Synd att det inte var samma läkare så skulle han fått se på "sin period som går över". *grrrrr* Nää dax att ta på sig nått annat än pyjamas och försöka överleva dagen för att framåt 18.00 börja få ångest för natten *vaddå pessimist?!*
    min dotter hade oxå Theralen från att hon var 1 till 5 kanske, sen fick hon Melatonin och nu har hon både Theralen och Melatonin (from igår)
    Alla magsjukor = Inte vistas bland andra på minst 48 timmar, det ska väl inte vara så svårt.
  • Fusion
    Mamasnest skrev 2008-01-05 07:32:10 följande:
    Fusion: En tanke bara, tror du inte att ni hjälper honom att nöta in vanan att vakna en gång i timmen om ni tar upp honom varje gång? Kanske är det bättre att sitta brevid sängen och få honom att somna om där?! Då kanske han somnar om av sig självt när han vaknar varje timme
    när jag har lagt honom för att sova efter sista målet mat vid midnatt så tar vi inte upp honom ur sängen mer om han inte blir helt vettlös.. Vaknar han så vänder vi bara på han och gungar lite på sängen så somnar han snart om igen...

Men det jobbiga är ju varför han ska vakna varje timma och skrika för att sen somna om...
  • michiara

många gånger blir ju barnen helt upp och ner och vägrar sova under alla dessa tillväxtperioder.. som förälder blir man ju galen men det går ju över.

Alla magsjukor = Inte vistas bland andra på minst 48 timmar, det ska väl inte vara så svårt.
  • Applemum

Resten av natten gick bra!!!! Bara vaknat tre gå nger inatt !!!!! JIPPI!!!!
    Å sovmorgon för mig, min kille tog m Hjalle på en morgonlek i parken!!! Jag är utvilad.
    Kram till alla nya sömnlösa.

Ngn undrade om det var mest bebisar i den här tråden, men jag tror att det är spridda åldrar, några yngre andra lite äldre. Men kanske inte äldre barn än att man kan kalla dem småbarn.

återkommer (busfrö...)

• Mamma till bröderna bus

här börjar vi som sakterliga återgå till en frisk kille, även om maten inte riktigt är kul än, ( men han hostar ju än så himla mycket) inatt vaknade han bara 5ggr, så det kanske inte blir så svårt att få in sömnen igen ( tänk, man säger "bara" om 5 uppvak...  sjukt igentligen)

Felix mammas och pappas lilla prins, älskar dig!
  • Jamson

Hon somnade 19.30 vaknade 20.10, var vaken till halv 9, somnade då om och sov tills vi gick och lade oss klockan 22.45, vaknade ammades, somnade om till 01, då hon vaknade igen,somnade om vaknade 3, 4, halv 6 och sedan halv 9.
    Och då tycker jag ändå att det var en rätt bra natt...men när jag läser det nu så förstår jag att det inte är så.
    Varför sover hon så bra på morgonen och inte på natten?

• Jamson

Hon somnade 19.30 vaknade 20.10, var vaken till halv 9, somnade då om och sov tills vi gick och lade oss klockan 22.45, vaknade ammades, somnade om till 01, då hon vaknade igen,somnade om vaknade 3, 4, halv 6 och sedan halv 9.
    Och då tycker jag ändå att det var en rätt bra natt...men när jag läser det nu så förstår jag att det inte är så.
    Varför sover hon så bra på morgonen och inte på natten?

• Tozza
    michiara skrev 2008-01-05 11:45:37 följande:
    min dotter hade oxå Theralen från att hon var 1 till 5 kanske, sen fick hon Melatonin och nu har hon både Theralen och Melatonin (from igår)
    Finns det något fysiskt eller psykiskt till varför din dotter har sömnrubbningar och fått/får theralen och melatonin? Här har de ju inte hittat nått (än), men skasom sagt ta bort halsmandlar och polyper för att se om det kan vara det som stör.

Hur mkr droppar theralen har ni gett som mest?
    Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • Mamasnest

Moadja: Min yngsta reagerar mer på tiden hon sover på dagen än på när hon sover. KAnske kan du prova att korta ner dagsluren och sedan lägga henne tidigt?
    Jag har kört/kö SHN-kuren enligt AW och den funkar verkligen. Det viktigaste när man kör en kur är att man tror på den och har en attityd av självsäkerhet, då känner barnet det också. Sedan vilken kur man kör är kanske mindre viktigt. Ska du köra AWs kur måste du läsa på så att ögonen blöder, det gäller att göra rätt från början.

michiara: Får hon ordentligt med frisk luft varje dag och har ni svalt och varmt i hennes rum? Eftersom hon är så pass gammal skulle jag nog prata med en läkare om det.

Tozza: Vad ledsen jag blir av att läsa om vad läkaren sa till er. Snacka om att försöka skuldbelägga föräldrarna. Alla barn sover inte hela nätter för att man lägger dem mellan sig, så är det bara. Vårt BVC är superbra, de säger till en att sluta jamsa och låta barnen skrika lite om det är det som krävs.

Fusion: Ok, jag trodde att ni tog upp honom varje gång.

Du har inte funderat på att införa sov-ramsa? En kort ramsa som du upprepar tills han somnar och som han förknippar med det.

Jag kanske inte har berättat det, men min mellantjej hade reflux vilket störde hennes sömn jättemycket. Får man halsbränna så fort man ligger ner så är det ju inte så konstigt att man inte sover. När vi väl fick medicin sov hon mycket bättre direkt, men vanan att vakna ofta satt i och då körde jag SHN-kuren på henne.
    Anledningen till att det upptäcktes var att hon hade natthosta i flera månader utan andra symptom. När vi gick till läkaren nämnde jag hennes dåliga sömn och de tog det på största allvar. Läkaren frågade mig flera gånger hur hon skrek på natten och hur hon betedde sig. INGEN har sagt åt mig att det bara är att gilla läget när mina barn har sovit dåligt, det är ju inte bara för min skull jag vill att de ska sova utan för sin egen skull också och framförallt.

Trebarnsmamma på heltid
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!