• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Röding

Jag har en tvååring med nattliga uppvak. Jag ser det inte som något problem, problemet ligger då snarare hos mig om jag skulle anse det vara ett problem.

Sömnen är något som mognar efterhand, dvs att barnet så småningom kommer in i samma sömnrytm som vi vuxna. Jag tror inte på att forcera barnet i dess utvecklingsprocess, det finns inget inom forskningen som stödjer en forcerad utveckling heller.

• michiara
    Röding skrev 2008-01-05 16:14:18 följande:
    Jag har en tvååring med nattliga uppvak. Jag ser det inte som något problem, problemet ligger då snarare hos mig om jag skulle anse det vara ett problem. Sömnen är något som mognar efterhand, dvs att barnet så småningom kommer in i samma sömnrytm som vi vuxna. Jag tror inte på att forcera barnet i dess utvecklingsprocess, det finns inget inom forskningen som stödjer en forcerad utveckling heller.
    visst, det finns superföräldrar som orkar vara vaken 24 h om dygnet vecka efter vecka, år efter år, jag tillhör dock inte den skaran
    Alla magsjukor = Inte vistas bland andra på minst 48 timmar, det ska väl inte vara så svårt.
  • MymlanB

jag vet inte - min son är vaken hela tiden och har varit sedan augusti ungefär
    han sover max en timme isträck. jag har börjat få fysiska men av sömnbristen - det antar jag att ni andra har också - minnet funkar inte, jag kan inte för ett samtal med en vuxen utan att staka mig och använda fel ord osv, det skakar i armarna

men det värsta är psyket tycker jag - jag har börjat fasa för mörkret och om han skulle sova så ligger jag och väntar på att han ska vakna, jag tänker att jag kan lika gärna vara vaken så slipper jag somna och bli väckt för det är nästan värre. så jag är vaken hela tiden nästan

jag håller på att bli knäpp

förstår ni vad jag menar? men jag orkar inte snacka med någon om det för jag vill inte vara en sån som klagar... men jag orkar inte så mycket mer snart

jag läser i tråden hela tiden för då känner jag mig inte så ensam
    särskilt på nätterna

kram till er alla och lycka till inatt!

• michiara
    MymlanB skrev 2008-01-05 16:18:29 följande:
    jag vet inte - min son är vaken hela tiden och har varit sedan augusti ungefärhan sover max en timme isträck. jag har börjat få fysiska men av sömnbristen - det antar jag att ni andra har också - minnet funkar inte, jag kan inte för ett samtal med en vuxen utan att staka mig och använda fel ord osv, det skakar i armarnamen det värsta är psyket tycker jag - jag har börjat fasa för mörkret och om han skulle sova så ligger jag och väntar på att han ska vakna, jag tänker att jag kan lika gärna vara vaken så slipper jag somna och bli väckt för det är nästan värre. så jag är vaken hela tiden nästanjag håller på att bli knäppförstår ni vad jag menar? men jag orkar inte snacka med någon om det för jag vill inte vara en sån som klagar... men jag orkar inte så mycket mer snartjag läser i tråden hela tiden för då känner jag mig inte så ensamsärskilt på nätternakram till er alla och lycka till inatt!
    förstår precis vad du menar, lever i samma själv. och det värsta är att man så väl vet - att om jag bryter ihop och inte klarar mer, vem ska då ta hand om mitt barn?
    Alla magsjukor = Inte vistas bland andra på minst 48 timmar, det ska väl inte vara så svårt.
  • Röding
    Svar på #367
    michiara skrev 2008-01-05 16:17:48 följande:
    visst, det finns superföräldrar som orkar vara vaken 24 h om dygnet vecka efter vecka, år efter år, jag tillhör dock inte den skaran
    Jag är ingen superförälder och jag är inte vaken 24/7. Mitt barn har heller inget funktionshinder.

Tillskriv mig inte egenskaper/åsikter som jag inte besitter.
  • Tozza

Här tråden har vi inga "vanliga" uppvak några ggr per natt.

Men det behöver vi väl egentligen inte förklara för nån, vi vet alla och känner alla på samma satt. Det är det vi är till för.

Mymlan B: Jag håller med precis!! Man vill inte prata om sömnproblemen för att har man inte varit i det själv så förstår man inte hur det är. Har man haft ett par "nattliga uppvak" så skulle jag vara överlycklig, och när man hör folk klaga över att deras barn kanske vaknar 4-5ggr/natt under 2-3månader så unrar man vad man själv gör för fel.

Jag skulle vara överlycklig om det var amning eller mat som hjälpte mitt barn att sova, eller närhet eller nån "kur" bara man visste vad man kunde göra. Jag skulle vara överlycklig om det var jag som var på problemet till att mitt barn hade sömnrubbningar. Jag skulle vara överlycklig om jag slapp skriva i den här tråden, sov gott om nätterna, slapp ge mitt barn sömnmedel och jag och min familj slapp det här kaoset......

Jag föreslår bara total igonarans för inlägg som inte ger oss nått - kom tillbaka när man vet vad man pratar om!

Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • Tozza
    michiara skrev 2008-01-05 16:13:49 följande:
    Min dotter har ADHD och hennes grava sömnrubbning består till störst del av detta (enligt hennes kunniga doktor). Vi har kontakt med hennes läkare varje vecka men det är inte så kul att ge barnen starka mediciner heller. Nu har vi dock inget val för barnet måste ju få sova..
    Nää precis, det är absolut inget kul eller nått man önskar någon - att ge sitt barn sömnmedel. Och det är ju inget man får bara sådär....

Men som agt, det är ju för barnet skull man gör det, första natten Alizia fick Theralen sov hon som en stock - det var underbart att se henne sova så gott. Sen har ju Aliza alltid varit "ett väldigt aktivt barn" men vi märkte att när hon fick sova på nätterna så blev hon lugnare på dagen, kom i kapp i växten, åt mer, lärde sig prata massor osv. Vi fick en ny "bebis". Så sömnen är viktig!

Vid vilken ålder fick ni reda på ADHD? Visade det sig när hon var runt 1års åldern eller så?
    Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • Röding
    Svar på #368
    MymlanB skrev 2008-01-05 16:18:29 följande:
    jag vet inte - min son är vaken hela tiden och har varit sedan augusti ungefärhan sover max en timme isträck. jag har börjat få fysiska men av sömnbristen - det antar jag att ni andra har också - minnet funkar inte, jag kan inte för ett samtal med en vuxen utan att staka mig och använda fel ord osv, det skakar i armarnamen det värsta är psyket tycker jag - jag har börjat fasa för mörkret och om han skulle sova så ligger jag och väntar på att han ska vakna, jag tänker att jag kan lika gärna vara vaken så slipper jag somna och bli väckt för det är nästan värre. så jag är vaken hela tiden nästanjag håller på att bli knäppförstår ni vad jag menar? men jag orkar inte snacka med någon om det för jag vill inte vara en sån som klagar... men jag orkar inte så mycket mer snartjag läser i tråden hela tiden för då känner jag mig inte så ensamsärskilt på nätternakram till er alla och lycka till inatt!
    Hur gammal är din son?

Finns det några medicinska bakomliggande orsaker? Reflux? Växtvärk? Komjölksproteinallerg? Celiaki? Astma?

Hur ser en vanlig dag ut för er? När och var sover sonen? Ammar du?

Naturligtivs måste du få sova.

Lever du med sonens pappa?
  • Röding
    Svar på #371
    Tozza skrev 2008-01-05 16:32:23 följande:
    Här tråden har vi inga "vanliga" uppvak några ggr per natt. Men det behöver vi väl egentligen inte förklara för nån, vi vet alla och känner alla på samma satt. Det är det vi är till för.Mymlan B: Jag håller med precis!! Man vill inte prata om sömnproblemen för att har man inte varit i det själv så förstår man inte hur det är. Har man haft ett par "nattliga uppvak" så skulle jag vara överlycklig, och när man hör folk klaga över att deras barn kanske vaknar 4-5ggr/natt under 2-3månader så unrar man vad man själv gör för fel.Jag skulle vara överlycklig om det var amning eller mat som hjälpte mitt barn att sova, eller närhet eller nån "kur" bara man visste vad man kunde göra. Jag skulle vara överlycklig om det var jag som var på problemet till att mitt barn hade sömnrubbningar. Jag skulle vara överlycklig om jag slapp skriva i den här tråden, sov gott om nätterna, slapp ge mitt barn sömnmedel och jag och min familj slapp det här kaoset......Jag föreslår bara total igonarans för inlägg som inte ger oss nått - kom tillbaka när man vet vad man pratar om!
    Skrev jag ett par nattliga uppvak? Nej, det gjorde jag inte.

Du är inte insatt i vår situation och kan således inte påstå mig vara okunnig.

Jag kan berätta att jag inte har sovit en hel natt på snart sju år. Att jag under de senaste två åren inte sovit mer än tre timmar i sträck.

Din uppmaning till att ignorera mina inlägg är enbart kränkande och trångsynt. Ger det dig någon sjuklig njutning eller vad handlar det om?
  • michiara
    Tozza skrev 2008-01-05 16:35:56 följande:
    Nää precis, det är absolut inget kul eller nått man önskar någon - att ge sitt barn sömnmedel. Och det är ju inget man får bara sådär.... Men som agt, det är ju för barnet skull man gör det, första natten Alizia fick Theralen sov hon som en stock - det var underbart att se henne sova så gott. Sen har ju Aliza alltid varit "ett väldigt aktivt barn" men vi märkte att när hon fick sova på nätterna så blev hon lugnare på dagen, kom i kapp i växten, åt mer, lärde sig prata massor osv. Vi fick en ny "bebis". Så sömnen är viktig!Vid vilken ålder fick ni reda på ADHD? Visade det sig när hon var runt 1års åldern eller så?

Ja precis, det visade sig så tidigt och blev värre med åren så vid 5 års ålder gjordes utredning och hon fick diagnosen. Men hon är född för tidigt så jag fick höra på en gång att det var stor risk att hon skulle få det så då tittade jag nog efter tecknen tidigt..annars hade jag inte haft en aning om vad det var

Men när jag fick hennes lillasyster för snart 2 år sedan och hon alltid varit "normal", sovit och ätit normalt, så inser jag ju vilken stor skillnad det varit i alla år. Två helt olika bebisar liksom.

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!