• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Mamma till bröderna bus
    MymlanB skrev 2008-01-05 16:18:29 följande:
    jag vet inte - min son är vaken hela tiden och har varit sedan augusti ungefärhan sover max en timme isträck. jag har börjat få fysiska men av sömnbristen - det antar jag att ni andra har också - minnet funkar inte, jag kan inte för ett samtal med en vuxen utan att staka mig och använda fel ord osv, det skakar i armarnamen det värsta är psyket tycker jag - jag har börjat fasa för mörkret och om han skulle sova så ligger jag och väntar på att han ska vakna, jag tänker att jag kan lika gärna vara vaken så slipper jag somna och bli väckt för det är nästan värre. så jag är vaken hela tiden nästanjag håller på att bli knäppförstår ni vad jag menar? men jag orkar inte snacka med någon om det för jag vill inte vara en sån som klagar... men jag orkar inte så mycket mer snartjag läser i tråden hela tiden för då känner jag mig inte så ensamsärskilt på nätternakram till er alla och lycka till inatt!
    Känner så igen mig på det du skriver, de nätter man "bara" vaknar 5ggr och söver om skrutten så tycker man själv att man är utvilad, men inatt var faktiskt en sådan natt, helt ok alltså, innan vaknade han minst 1ggr i timmen, men hoppas att han hittat tillbaka i sömnmönstret igen, vi har hållt upp med omegan under tiden han varit sjuk ( mycket för att det är väldigt svårt som det är att få i medicinerna, så vi börjar igen när kåvepeninet är klart :) vilket är nästa helg.. får du något stöd från bup? tyckte det var skönt att ha någon att "gnälla av mig på" och framförallt få förståelse från någon, psykologen vi pratade med sa att barn med sömnproblem är vanligare än man tror, men ingen pratar om det... just det fanns lite intresant läsning om sömn på "allt om barn"  http://www.alltombarn.se/
    hoppas natten blir bra/bättre för oss alla!!!
    Felix mammas och pappas lilla prins, älskar dig!
  • MymlanB

Min son är 11 månader så jag lever fortfarande på hoppet att det ska växa bort eller nåt liknande... men jag har bra kontakt med Bvc och där kan jag "gnälla av mig" som du säger. Det är väldigt skönt. Har stort medkännande för er som har äldre barn som fortfarande har det så här - samtidigt som jag blir livrädd - för om ni har det så fortfarande så kanske min sons problem aldrig "växer bort".
    Det är lustigt att det inte pratas mer om detta tycker jag - samtidigt som jag kan förstå det - för om jag pratar om det så känns det som att jag genomlever det på dagarna också . om jag inte pratar om det så finns det inte - tills natten kommer.

Mamma till bröderna bus skrev 2008-01-05 17:06:33 följande:
    Känner så igen mig på det du skriver, de nätter man "bara" vaknar 5ggr och söver om skrutten så tycker man själv att man är utvilad, men inatt var faktiskt en sådan natt, helt ok alltså, innan vaknade han minst 1ggr i timmen, men hoppas att han hittat tillbaka i sömnmönstret igen, vi har hållt upp med omegan under tiden han varit sjuk ( mycket för att det är väldigt svårt som det är att få i medicinerna, så vi börjar igen när kåvepeninet är klart :) vilket är nästa helg.. får du något stöd från bup? tyckte det var skönt att ha någon att "gnälla av mig på" och framförallt få förståelse från någon, psykologen vi pratade med sa att barn med sömnproblem är vanligare än man tror, men ingen pratar om det... just det fanns lite intresant läsning om sömn på "allt om barn"  www.alltombarn.se/hoppas natten blir bra/bättre för oss alla!!!
  • Mamma till bröderna bus
    MymlanB skrev 2008-01-05 17:16:53 följande:
    Min son är 11 månader så jag lever fortfarande på hoppet att det ska växa bort eller nåt liknande... men jag har bra kontakt med Bvc och där kan jag "gnälla av mig" som du säger. Det är väldigt skönt. Har stort medkännande för er som har äldre barn som fortfarande har det så här - samtidigt som jag blir livrädd - för om ni har det så fortfarande så kanske min sons problem aldrig "växer bort". Det är lustigt att det inte pratas mer om detta tycker jag - samtidigt som jag kan förstå det - för om jag pratar om det så känns det som att jag genomlever det på dagarna också . om jag inte pratar om det så finns det inte - tills natten kommer.
    imorgon blir sonen 15 mån, vi har pendlat lite, sovit bra och sovit dåligt, med det som funkat är ju omega3, så jag hoppas att det blir bra igen nu när han blir frisk, det har ju redan blivit bättre så jag hoppas!

hur är era små? på felix märks det redan inim 1 timme efter nattning hur sömnen blir under resten av natten.. vaknar han inom 30-60 min så vet man att så kommer hela natten bli.. sover han bra utan att vakna före 22 så vet man att natten blir ok...
    Felix mammas och pappas lilla prins, älskar dig!
  • siabellon

vet inte om det var idenna tråd jag skrev om att min kropp börjat strejka men så är det faktiskt o jag kopplar det direkt med sömnbristen. En natt bar inte mitt ena ben hur jag än försökte stödja på det! otäckt! Sen är det som nån skrev att det inte går att föra ett normalt samtal med en vuxen, jag hänger liksom inte med riktigt. på öppna förskolan skulle jag uppge min sons namn o skulle berätta hur det stvades - men jag visste inte! JAG VISSTE INTE HUR MAN STAVADE TILL MIN EGEN SONS NAMN!
    HU!

Tänk en natt för inte så länge sen somnade han 18.30, sov utan uppvak till 22.30 då han fick amma, somnade o sov till 2.30 utan ett knyst emellan! Ammade igen o sov till 6! Fy fan vad skönt det var! Tänk om det var så jämt! Vad enkelt det skulle vara att ha bebis då! Sen att jag låg o halvsov för att jag är så van att va vaken är en annan historia.......

• Applemum

siabellon
    usch. jag har oxå fått en massa lustiga åkommor som att jag helt tappat rösten (när man ska ramsa...) o en svullen blå tunga??? Que? gick till läkare som bara skakade på huvudet men la till att utan normal sömn så minskar immunförsvaret radikalt!

• Applemum

Fast jag kan stav till mina barns namn

• Mrs 78

Hej

Har en 1 årig lillprins som aldrig sovit bra. Har varit inne i tråden o läst till o från men inte skrivit tidigare. Förstår att det är många som har det jobbigt.
    I nuläget vaknar sonen mellan 7-10 ggr/natt men är ej vaken så länge varje gång. Förr var det timmar samt många fler uppvak.
    Vi ger välling 1 gång på morgonkvisten vid 4-5 tiden och går upp vid 07.
    Läste i tråden om omega-3, att detta kan hjälpa så nu är en flaska inköpt. Undrar därför om man ska ge detta vid någon särskild tidpunkt, kvällen?
    Undrar också hur era små sover på dagen? Hur många pass, hur länge o vid vilken tid? Vi har precis övergått till 1 pass per dag, men han sover nog för lite då eftersom man märker att han är trött på sen eftermiddagen.
    Jätte tacksam för svar!

• siabellon

Kommer inte ihåg när detta var men det kan ha varit när jag var gravid på slutet(o inte sov nåt då heller för nattmarodören!!!!!!!). höll på att lägga in tvätt i maskinen o när jag skulle fylla på tvättmedel så hittade jag inte facket för det! Det fanns bara inte där det brukar vara - tills jag upptäckte att jag stod o matade torktumlaren med smustvätt.......
  • Applemum

mrs 78
    när man byter sovrytm brukar det bli jobbigt en tid tills det satt sig! men det är vanligt att man övergår fr 1 till 2 sovsiestor runt ettårsåldern. hoppas att ditt barn börjar sova bättre om nätterna så snart dagsvilan blicvit rutin... för många(de flesta) brukar det bli bättre . annars kan jag bara tipsa om sånt som an hjälpa (men ännu inte funkat helt ut för mig än, men kanske snart?!*hoppas*) som. AW SovaHelaNatten kuren, undvika sött i alla former, mycket utevistelse, lugna och stabila nattningsrutiner. och framför allt som mamasnest skrev hitta en teknik som ni läser in er på och tror på för att om ni får självförtroende så känner barnet er trygghet i att det är sova man gör om natten... (jag kör SHN å e på god väg m min snart 19 mån kille).
    Berätta hur det går! Jag håller tummarna... Annars kan vi mötas här i tråden seeeega nattliga timmar...

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!