• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Inana

Det här med omega 3, finns det till spädbarn? Jag äter själv mycket lax (3 ggr i veckan) och käkar omega 3-tabletter också.

• Tozza
    michiara skrev 2008-01-05 17:01:16 följande:
    Ja precis, det visade sig så tidigt och blev värre med åren så vid 5 års ålder gjordes utredning och hon fick diagnosen. Men hon är född för tidigt så jag fick höra på en gång att det var stor risk att hon skulle få det så då tittade jag nog efter tecknen tidigt..annars hade jag inte haft en aning om vad det var Men när jag fick hennes lillasyster för snart 2 år sedan och hon alltid varit "normal", sovit och ätit normalt, så inser jag ju vilken stor skillnad det varit i alla år. Två helt olika bebisar liksom.
    Okej...många frågar oss om inte vår dotter har ADHD, men jag vet inte alls hur det visar sig på så här små (1½år). Har frågat barnpsykologen vi går hos om det, men hon säger att det är svårt att se när hon inte är så gammal.
    Mamma till bröderna bus skrev 2008-01-05 18:30:03 följande:
    imorgon blir sonen 15 mån, vi har pendlat lite, sovit bra och sovit dåligt, med det som funkat är ju omega3, så jag hoppas att det blir bra igen nu när han blir frisk, det har ju redan blivit bättre så jag hoppas! hur är era små? på felix märks det redan inim 1 timme efter nattning hur sömnen blir under resten av natten.. vaknar han inom 30-60 min så vet man att så kommer hela natten bli.. sover han bra utan att vakna före 22 så vet man att natten blir ok...
    Vi kunde förut se ett mönster, eller kan det nog ibland nu se det oxå, precis som du skriver att sover Alizia första "passet" bra så kan natten förbli bra, men börjar det dåligt så fortsätter det så....

Vi har även vid nattning att blir vi sena med nattningen så blir natten värre, det slår aldrig fel. Vi har fått mixtra med nattnings tiden flera ggr för att se vilken som blir bäst (när hon somnar fortast och natten blir bäst) och det är 18.30.

Alizia sover 1 gång på dagen, det gjorde hon inte när sömnen var som värst för henne, men då beslutade vi att ta tag i natten först så fick dagen bli som den blev, men vi "erbjöd" henne att sova den tiden som var sagt (vi fick ett "schema" av barnläkare och barnpsykologen) Nu när hon får ständigt sömnmedel och sover bättre på natten så sover hon bättre på dagarna med, oftast 1,5-2timmar, men bara ute i vagnen.

O ja!! ens egen kropp och psyke mår inte alls bra av sömnlösheten, min mage krånglar som fasen, huvudvärk och som sagt tappar ord och minnet. Så dåligt humör och deppighet/orkeslöshet. Nu har vi tyvärr nästan vant vid att ha det så här, man blir knappt arg/lessen/frustrerad osv längre... Men bara knappt....

Har varit på jour vårdcentralen idag och fått nån hostmedicin (Densitol, eller nått) så vi får se hur den här natten blir. Men det lär inte bli nån operation på måndag....

Nää ska försöka plugga lite innan det är bäst att sova nån timme iaf förhoppningsvis.

SOV GOTT!
    Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • MymlanB
    Applemum skrev 2008-01-05 18:53:57 följande:
    stava ska det stå
  • Pasadena
    MymlanB skrev 2008-01-05 16:18:29 följande:
    jag vet inte - min son är vaken hela tiden och har varit sedan augusti ungefärhan sover max en timme isträck. jag har börjat få fysiska men av sömnbristen - det antar jag att ni andra har också - minnet funkar inte, jag kan inte för ett samtal med en vuxen utan att staka mig och använda fel ord osv, det skakar i armarnamen det värsta är psyket tycker jag - jag har börjat fasa för mörkret och om han skulle sova så ligger jag och väntar på att han ska vakna, jag tänker att jag kan lika gärna vara vaken så slipper jag somna och bli väckt för det är nästan värre. så jag är vaken hela tiden nästanjag håller på att bli knäppförstår ni vad jag menar? men jag orkar inte snacka med någon om det för jag vill inte vara en sån som klagar... men jag orkar inte så mycket mer snartjag läser i tråden hela tiden för då känner jag mig inte så ensamsärskilt på nätternakram till er alla och lycka till inatt!
    Klart du ska kunna prata om sömnproblemen, söta du Lider så med dig, trots att min dotter IBLAND kan sova uppåt 3 timmar i streck (händer inte så ofta) så är jag helt slut. Jag vet precis vad du talar om, minnesförlust, ont i kroppen, orkeslöshet..listan kan göras lång.
    Jag är ständigt rädd för min fysiska och psykiska hälsa. För att inte tala om min dotters. Folk tror att man är ego och bara tänker på sin egen sömn men jag ser att min dotter mår dåligt också av att aldrig sova, mörka ringar under ögonen och ständigt gnuggande sina ögon av trötthet.
  • Applemum

pysseltjejen
    ledsen känner inte igen mig... Men det låter som om din dotter inte vill ha den längre vilan (snurr på dygnsrytmen) får hon ngt att dricka kanske det kan vara ide att ta bort det... inte ens vatten bör man vänja sig vid mitt i natten (om man inte e sjuk förstås). Läs anna wahlgrens hemsida hon kanske kan ge ngt tips... tror att sidansadress är www.annawahlgren.com

• Applemum

pasadena
    du har så rätt så inte är det BARA min sömnlöshet som plågar mig utan mest att min lille son inte får den vilan HAN behöver.

• Tvillingmamma2007

Tack för svaret angående theralendropparna (minns nu inte vem det var för det var så långt bak men tack som sagt).

Mina grabbs sov faktiskt jättebra natten som var. De var lite oroliga dryga timmen efter läggning och jag fick buffa, smeka lite på rygg/huvud vid fem tillfällen tror jag att det var. Tror jag var till ena killen fyra gånger och den andra en men sen sov de ända till kl 6 utan uppvak sen och även då gick de att söva om till kl 7, så supernice! Kände mig utsövd i morse vilket jag inte gjort på flera nätter nu. Konstigt tycker jag att vissa nätter funkar så bra medans andra är riktiga "hellnights". Fler som har så? Undrar vad det beror på egentligen?

• Tozza
    Pysseltjejen skrev 2008-01-05 20:22:40 följande:
    Vill ju inte vara tjatig men är det nån som känner igen sig i detta???????????: Barnet sover ca 5 timmar, vaken 2-3 och sover ca 4 timmar igen. Inga uppvak därimellan.I övrigt vill jag bara säga att det är synd att tråden ska förstöras av någon som känner att hon måste få sin röst hörd just i DENNA tråd. Man kan gå in "nytt inlägg" och starta en diskussion på egen hand också
    Våran tjej har haft så ibland, eller ja oftast nä hon vaknar så tar det ju ett par timmar innan hon somnar om - innan vi fick sömnmedelet vill säga. För med sömnmedlet kommer hon in i djupsömn och sover ofast lägre perioder och när hon vaknar så är hon fortfarande trött och somnar då oftast om inom 1 timme (oftast) Men inatt gav vi inte sömnmedel och då sov hon 18.45-20.00, vaken 10min somna sen om, vaken 21:00-03.00, sov 03-04.30, sen 06.00-07.00 tillåfrån. Är ditt barn lessen när det är vaken eller vill den typ leka? Alizia har varit båda när hon har varit såhär, oftast är hon lessen första 1-2timmarna för att sen övergå till övertrött och vill leka och busa hela tiden!

Alizia har nu på 1 timme vaknat 2 ggr, men stackarn är sjuk så man kan ju inte vänta sig så mkt.
    Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • Pysseltjejen

Applemun: jo, jag varit inne på Anna w och även kört kuren, men den fungerade bara ett tag sen blev det bara värre. Kanske vi var dumma som gav upp. Men istället för ramsa 2 timmar med massa skrik då var det lättare att gå in och lägga ner han för då kunde det nämligen hända att han somnade om utan protest. Men började man ramsa fick det nästan motsatt effekt. jag tror han är för gammal för kuren( fast det enligt anna W inet finns åldersgränser)....tja, jag vet inte...

jo, han får ju dricka vatten på natten om han e törstig, menar du att det stör sömnen så pass?

• Mamma till bröderna bus
    Mrs 78 skrev 2008-01-05 18:53:58 följande:
    HejHar en 1 årig lillprins som aldrig sovit bra. Har varit inne i tråden o läst till o från men inte skrivit tidigare. Förstår att det är många som har det jobbigt.I nuläget vaknar sonen mellan 7-10 ggr/natt men är ej vaken så länge varje gång. Förr var det timmar samt många fler uppvak. Vi ger välling 1 gång på morgonkvisten vid 4-5 tiden och går upp vid 07.Läste i tråden om omega-3, att detta kan hjälpa så nu är en flaska inköpt. Undrar därför om man ska ge detta vid någon särskild tidpunkt, kvällen?Undrar också hur era små sover på dagen? Hur många pass, hur länge o vid vilken tid? Vi har precis övergått till 1 pass per dag, men han sover nog för lite då eftersom man märker att han är trött på sen eftermiddagen.Jätte tacksam för svar!
    vi brukar ge till middagen, Ska ges i samband med måltid...
    sonen sov som en kratta på dagen förut innan omega3 ( max 20 min) efter 3 dagar med omega3 så började han sova 1-1½ timme varje gång!!! men redan första kvällen märkte vi av att han blev lugnare och hade lättare att komma till ro och iom detta även sov tyngre utan att vakna av minsta lilla ljud. han vaknar fortfarande 1-2ggr och vill ha nappen, men det är en fis i rymden om man gämnför hur vi hade det förr.. nu är vi inte tillbaka där riktigt än, felix har vaknat 1 ggr ikväll, så ganska lovande inför natten..

men jag har en teori, säg gärna vad ni tror.. sonen äter pencilin ( jag med ) jag får halsbränna av denna, kan det vara så att Felix oxå har det och därför vaknar och tokhostar? annars har hostan nästan försvunnit när han sover ( hostar bara när han busar eller blir arg) i såfall kanske han hittar tillbaka helt igen såfort kuren är över.. hmmm vad tror ni?

Kan tillägga, jag börjar jobba på måndag, vet inte om man orkar det utan någolunda sömn iaf. ang detta med åkommor vid sömnbrist, ständig huvudvärk, svårt att koncentera mig och tappar ord, helt sjukt, känndes som om man hade afasi...
    Oj vad mycket jag skriver..  :) sorry
    Felix mammas och pappas lilla prins, älskar dig!
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!