michiara skrev 2008-01-05 17:01:16 följande:
Ja precis, det visade sig så tidigt och blev värre med åren så vid 5 års ålder gjordes utredning och hon fick diagnosen. Men hon är född för tidigt så jag fick höra på en gång att det var stor risk att hon skulle få det så då tittade jag nog efter tecknen tidigt..annars hade jag inte haft en aning om vad det var Men när jag fick hennes lillasyster för snart 2 år sedan och hon alltid varit "normal", sovit och ätit normalt, så inser jag ju vilken stor skillnad det varit i alla år. Två helt olika bebisar liksom.
Okej...många frågar oss om inte vår dotter har ADHD, men jag vet inte alls hur det visar sig på så här små (1½år). Har frågat barnpsykologen vi går hos om det, men hon säger att det är svårt att se när hon inte är så gammal.
Mamma till bröderna bus skrev 2008-01-05 18:30:03 följande:
imorgon blir sonen 15 mån, vi har pendlat lite, sovit bra och sovit dåligt, med det som funkat är ju omega3, så jag hoppas att det blir bra igen nu när han blir frisk, det har ju redan blivit bättre så jag hoppas! hur är era små? på felix märks det redan inim 1 timme efter nattning hur sömnen blir under resten av natten.. vaknar han inom 30-60 min så vet man att så kommer hela natten bli.. sover han bra utan att vakna före 22 så vet man att natten blir ok...
Vi kunde förut se ett mönster, eller kan det nog ibland nu se det oxå, precis som du skriver att sover Alizia första "passet" bra så kan natten förbli bra, men börjar det dåligt så fortsätter det så....
Vi har även vid nattning att blir vi sena med nattningen så blir natten värre, det slår aldrig fel. Vi har fått mixtra med nattnings tiden flera ggr för att se vilken som blir bäst (när hon somnar fortast och natten blir bäst) och det är 18.30.
Alizia sover 1 gång på dagen, det gjorde hon inte när sömnen var som värst för henne, men då beslutade vi att ta tag i natten först så fick dagen bli som den blev, men vi "erbjöd" henne att sova den tiden som var sagt (vi fick ett "schema" av barnläkare och barnpsykologen) Nu när hon får ständigt sömnmedel och sover bättre på natten så sover hon bättre på dagarna med, oftast 1,5-2timmar, men bara ute i vagnen.
O ja!! ens egen kropp och psyke mår inte alls bra av sömnlösheten, min mage krånglar som fasen, huvudvärk och som sagt tappar ord och minnet. Så dåligt humör och deppighet/orkeslöshet. Nu har vi tyvärr nästan vant vid att ha det så här, man blir knappt arg/lessen/frustrerad osv längre... Men bara knappt....
Har varit på jour vårdcentralen idag och fått nån hostmedicin (Densitol, eller nått) så vi får se hur den här natten blir. Men det lär inte bli nån operation på måndag....
Nää ska försöka plugga lite innan det är bäst att sova nån timme iaf förhoppningsvis.
SOV GOTT!