• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Pysseltjejen

Tozza: Jo, känner igen mig lite grann faktiskt.
    Vår kille vaknar som sagt efter ett sovpass på allt mellan 4-6 timmar, sen är han vaken 2-3 timmar och kör ett pass till.

När han vaknar är han alltid ledsen och kan illvråla ibland, kan liksom inte lista ut vad det är. Bär jag honom är det inte rätt, är jag hos han för lite skriker han, är jag hos han för mycket skriker han, lägger jag mig bredvid honom på madrass skriker han. Så inget duger.
    Sen efter ca 1 timme, precis som du sa, då blir han kinkig för han vill busa och leka.

det var ni som skulle operera halsmandlar & polyper va?

Hur märkte ni att det var det som var orsaken?

• Mamma till bröderna bus

god morgon på er!
    Hur har era nätter varit? HÄr såg natten ut såhär: somna 19,vaknade runt 21, somna om snabbt och sov till 22.30, somnade om snabbt igen och sen sov han ända till 4, somnade om vaknade till runt 5 men sommnade om utan vår hjälp och sov till 6.45, tycker jag är en hyffsad natt iaf.. men kan bli bättre ( för två nätter sen vaknade han varje timme fortfarande, så det har vänt snabbt)

Felix mammas och pappas lilla prins, älskar dig!
  • Mamasnest

God morgon!
    Oj oj oj vad det skrivs här, jag har varit upptagen sedan igår och inte haft tid att kolla in och här fyller ni upp sidor! Tråkigt att behöva läsa näsvisa inlägg från personer som inte är i vår situation och alltså inte hör hemma i tråden men problemet verkar vara fixat.

Applemum: Hi hi, jag har kanske haft lite väl mycket tid att skriva här. Nu har sambon åkt på jobb och blir borta i 2 veckor då ser ni troligtvis mindre av mig här inne.

NAtten var ok men jag är trött. En av mina bästa kompisar var här igår och åt middag och så drack vi lite vin. Det blev sent och precis när jag skulle lägga mig vaknade lillan och var vaken i 45 min (inte likt henne). När hon somnade om vid 1-tiden sov hon till 4 då jag ammade henne och sedan sov hon vidare till 6.30 vilket är helt ok.

Trebarnsmamma på heltid
  • Tvillingmamma2007

Vår kväll var katastrofal! Jag var hemma själv då sambon hobbyjobbade, grabbarna vaknade väl en ca 10 ggr innan kl 23 och var tvungen att ta upp den ena en stund då han skrek i falsett typ och då väcker han ju även brorsan. Satt med honom en 10-15 min och höll tummarna att inte brorsan också skulle vakna just då och precis när jag var på väg att lägga ner honom igen så vaknade ju såklart brorsan också så försökte vyssan-lulla honom med den andra i famnen! Lätt! Hm fick lägga ner honom och stå och hänga över båda spjälsängarna och det kändes som om armarna höll på att domna bort! Vid en 00-tiden var de tillfälligt lugna och jag passade på att komma isäng då kom även sambon hem men sen fortsatte natten i kvällens tecken med en massa uppvak och jag sov som ett as och gick även i sömnen! Hm har jag sagt att även jag har sömnproblem? Haha eller NOT. Kl 5.30 var båda helt hysteriska och vi tog dem till vår säng för att försöka få nån sömn innan vi skulle upp men det var ju rätt kört! Samsovning funkar inte för våra kidz! Kl 8 åkte sambon sen för att hobbyjobba igen och han är väl hemma vid en 18 eller nåt! Urk! Blää och långt blev det också men skönt att klaga lite!

• Arctura

Hejsan. Handlar denna tråd om spädbarn eller får man vara med även om ens barn är äldre?

Ska göra vår historia kort:

Har en dotter på lite över två år som har det väldigt jobbigt med sömnen även fast hon är så pass stor. Allt började när hon låg i magen. Jag hade en fruktansvärd jobbig grav med enorma krypningar i kroppen som gjorde att jag inte kunde sova.... mina nätter bestod av att gå runt, runt & runt på natten tills jag stupade av ren trötthet ett par timmar (max två i sträck) detta var de fyra sista månaderna av graviditeten & på nått vis tror jag dottern blev van med mitt "lunkande" och sov bra när det rörde på sig.....

!! När väl dottern föddes började hon sitt liv med fruktansvärd kolik = ingen sömn för oss föräldrar, vi fick bära och bära i 5-6 månader i sträck!! När väl koliken började avta så var hon inne i en konstig "sömnvana" & sov max 1 tim i sträck oavsett tid på dygnet & vi kämpade och kämpade för att ställa om dygnsrytmen så vi skulle få sova på nätterna.... när hon fyllde 1 år fick hon sin första öroninflamation & det senaste året har hon haft 15 st inflamationer = 1 års helvete!!! Hon har varit konstant sjuk och inte kunnat sova pga detta....

Jag vet inte vad man ska göra då både jag och mina sambo är helt slut körda! Vi har tur att få hjälp av min syster & mina föräldrar då och då för att få "ta igen oss lite"....

Jag bara längtar tills den dagen hon kommer sova en hel natt!!

Min historia kanske inte passar in här i eran tråd?

/Cissi

(¯`°?♥.¸ ♥Nova ♥¸.♥?°´¯) (¯`°?♥.¸ ♥Lucas♥¸.♥?°´¯)
  • Mamasnest
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-01-06 09:12:27 följande:
    Vår kväll var katastrofal! Jag var hemma själv då sambon hobbyjobbade, grabbarna vaknade väl en ca 10 ggr innan kl 23 och var tvungen att ta upp den ena en stund då han skrek i falsett typ och då väcker han ju även brorsan. Satt med honom en 10-15 min och höll tummarna att inte brorsan också skulle vakna just då och precis när jag var på väg att lägga ner honom igen så vaknade ju såklart brorsan också så försökte vyssan-lulla honom med den andra i famnen! Lätt! Hm fick lägga ner honom och stå och hänga över båda spjälsängarna och det kändes som om armarna höll på att domna bort! Vid en 00-tiden var de tillfälligt lugna och jag passade på att komma isäng då kom även sambon hem men sen fortsatte natten i kvällens tecken med en massa uppvak och jag sov som ett as och gick även i sömnen! Hm har jag sagt att även jag har sömnproblem? Haha eller NOT. Kl 5.30 var båda helt hysteriska och vi tog dem till vår säng för att försöka få nån sömn innan vi skulle upp men det var ju rätt kört! Samsovning funkar inte för våra kidz! Kl 8 åkte sambon sen för att hobbyjobba igen och han är väl hemma vid en 18 eller nåt! Urk! Blää och långt blev det också men skönt att klaga lite!
    Blä vilken skitnatt! Fundersam Det positiva är att det inte kan bli mycket värre utan bara bättre. Hemma hos oss följer det alltid en lugnare natt efter en jobbig. Håller tummarna för att det blir så för er med.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Applemum

Actura
    det finns fler med liknande situation som din i tråden. Å jag skulle gissa att det är flest föräldrar m ngt äldre barn än bebisar. Jag har en 19 mån kille som strular rejält men när jag läser om er å många andras situation så är jag ganska förskonad men framförallt inte ensam!

• Mamasnest

Arctura: Min äldsta dotter har precis börjat sova bra på nätterna och hon fyllde 2 år i december. Hon vaknade också mycket pga sjukdom och sedan fastnade hon i vanan att vakna hela tiden. Vi körde SHN-kuren enligt AW på henne och höll oss till den hela tiden. Vi ramsar fortfarande när vi lägger henne.

Trebarnsmamma på heltid
  • Arctura
    Mamasnest skrev 2008-01-06 09:25:44 följande:
    Arctura: Min äldsta dotter har precis börjat sova bra på nätterna och hon fyllde 2 år i december. Hon vaknade också mycket pga sjukdom och sedan fastnade hon i vanan att vakna hela tiden. Vi körde SHN-kuren enligt AW på henne och höll oss till den hela tiden. Vi ramsar fortfarande när vi lägger henne.
    Vi har också testat den metoden innan öronen började krångla. När väl öroninflamationerna börjar ge med sig, hoppas jag vi kan börja köra den igen då den verkade kunna fungera (vi körde den bara ett tag) nu när hon har inflamation på inflamation, så är det ju ingen mening för att sova när man har värk går ju bara inte... så för våran del är det bara att vänta ut inflamationerna innan vi kan göra nått annat!!
    (¯`°?♥.¸ ♥Nova ♥¸.♥?°´¯) (¯`°?♥.¸ ♥Lucas♥¸.♥?°´¯)
  • michiara

Jag är helt förundrad.. Andréa fick Theralen i fredags som en akutlösning så hon skulle få sova över helgen och så ska vi prata med doktorn i morgon igen..och my god..ungen somnade vid 21 och sov till 9 i morse - i ett svep. Har aldrig någonsin hänt under 8 år men då är man själv så van att vara vaken så jag har vaknat en gång i timmen under natten och kollat på klockan haha

Alla magsjukor = Inte vistas bland andra på minst 48 timmar, det ska väl inte vara så svårt.
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!