• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Applemum

Hej på er.
    fram till halv sex fick jag springa fram å tillbaka. Sen sov han till 7:45. Tack tack (i värsta fall vill han ju ha morgon klockan 6!) Men hu vad trött jag är.

pasadena Vi har varit lite halvkrassliga hela högen den senaste månaden (vilket säkert gjort sömnen än värre). men det verkar inte vara ngt ännu mer idag? Helt friska e vi dock inte. På dagarna sover Hjalmar 1,5 timme men undantag (om han får sova obekvämt i syskonvagnen t ex). I vårat fall blir det inte bra om man justerar sömnbristen på dagen. Mem hur går det för er m kure
    n och hostan?

Lillasnövit.
    Härligt! Det är så bra för självförstroendet när kuren fungerar. Hoppas du slipper bakslag!

Mamasnest
    aj aj vilken natt. ja det låter verkligen som ödets ironi... men om det e meningen att du ska vara vaken så kanske jag kan komma förbi å lämna min telning hos dig ett par nätter? . det gäller oss alla kanske?

tvillingmamma
    oj vad jobbigt för dig. och hoppas hoppas (å tror) att du får igen allt tusenfallt snart!

kram

• Tvillingmamma2007

Nu så nu sover de iaf för stunden ute i vagnen! Vår babyvakt har dock precis pajat, suck, så nu sitter jag med öppet fönster, brr lite kallt. Men sambon skulle åka in med den till Babyland på lunchen får se vad de säger, den är ju bara 8 mån eller nåt den borde väl kunna hållalite längre tycker man ju.

Fick förresten 10 röda rosor av sambon igår! Vet inte om han har lite dåligt samvete för att han är borta så mycket, fina var de iaf!

Applemum:
    Ja det tror jag med, de är ju så härliga när de busar med varandra. I förrgår kröp de runt runt och jagade varandra, bet vrandra i blöjbaken och skrattade som tokar och då smälter man ju bara totalt! De har så mycket glädje av varandra redan och då är de ju bara 9 mån! Hoppas bara de kommer att sova lite bättre snart också

• Applemum

Just det...
    Några snabba slutsatser till varför natten blev som det blev...
    Igår hann vi inte vara ute å leka.
    Hjalmar har den senaste veckan fått "te" i nappflaska. Halvaflskan m ett te som heter "kvällsro" utan koffein från hälsokosthyllan i affären och resten m mjölk. Typ silverte... men igår glömde jag ge honom det... teet har han druckit på em innan middagen. kanske kan va ett tips.

• Elgen

Vaknar varannan timme gör min son som snart är 6 månader. Fösöker få honom att somna om med hjälp av nappen men det funkar inte, enda sättet är att han får amma en liten stund och somna brevid mig i sängen.

Visst är det jättemysigt om det bara var en gång per natt och inte varannan timme på natten. Det börjar ta på krafterna nu efter nära 6 mån.

Någon som har några bra tips och ideer???

• Applemum

Elgen
    stackare. Känner igen det från när Hjalmar var 6 månader. Läser att du ammar. Har du kommit igång med smakisar? Runt 6 månader behöver många barn mer energi än amning men om amningen fortfarande är huvudfödan så behöver barnet ofta äta oftare. Kanske blir det bättre när det blir mer av annan föda också (för visst ska du fortsätta amma... om du vill!). Det finns välling man kan börja introducera vid 6 mån. Kanske kan det vara lite mer mättande till natten?

• leeena

här är en till som är trött....Har inte sovit en hel natt sen jag fick mina tjejer för 3 månader sen och det känns ibland som att jag skulle kunna DÖ av sömnbrist...Dom har visserligen börjat sova bättre nu,men bara varannan natt...Så natten då Lova sover då är Tilde vaken och tvärsom...Så jag får aldrig sova känns det som..Dom somnar alltid sent,vid 11 tiden typ...Sen brukar alltid någon av tjejerna vakna igen vid 12 för att hålla oss vakna till halv ...och precis då hon somnat om så brukar syrran vakna och vara pigg....SUCK...Inatt somnade båda redan vid 10 tiden,Lova var vaken en timme mellan 1 o 2 men hon fick ligga och titta på sina leksaker i sängen...Tilde vaknade halv och tyckte att det var morgon så då var det bara att gå upp...Sen somnade hon om runt halv 6...Men däremellan så vaknar ju båda varannan-var 3e timme för att äta...Det känns som att det enda jag gör är att gå mellan köket och sovrummmet på nätterna för att fixa deras flaskor.....Är så trött...Ville bara skriva av mej lite...

• Tvillingmamma2007

leeena:
    Ett tips med flaskorna är att ha varmt vatten på termos och pulver i vällingdoserare bredvid sängen, det hade jag så slapp jag gå ut i köket iaf.

• Mamasnest
    Elgen skrev 2008-01-07 11:54:46 följande:
    Vaknar varannan timme gör min son som snart är 6 månader. Fösöker få honom att somna om med hjälp av nappen men det funkar inte, enda sättet är att han får amma en liten stund och somna brevid mig i sängen.Visst är det jättemysigt om det bara var en gång per natt och inte varannan timme på natten. Det börjar ta på krafterna nu efter nära 6 mån. Någon som har några bra tips och ideer???
    Så gjorde min dotter med. Jag försökte få henne att äta mer mat på dagen/kvällen men hon var inte hungrig eftersom hon åt så mycket på natten. Jag började köra SHN-kuren enligt AW och redan andra natten gick det bra att bara amma kl 04. Enligt AW ska man inte amma alls på natten men nu gör jag så här ändå för enkelhetens skull. Nu äter hon mängder med mat på dagen och troligtvis hjälper det henne att sova gott på natten.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Tvillingmamma2007

Mina äter ju rätt så mycket på dagen och ibland undrar jag om jag inte ger dem för mycket och att det är pga det som de inte sover eller att de är käsnliga mot mjölk eller nåt. Man vill ju gärna ha en förklaringen! Men sen vips så kan de sova en hel natt i stort sett...så jag vet inte de är väl kanske bara "omogna" än eller nåt. De är ju bara 9 mån.

• Tvillingmamma2007

Ett ljus i mörkret! Babyland bytte ut babyvakten utan probs så ikväll får jag en fungerande igen! Alltid nåt

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!