• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Pasadena
    Mamasnest skrev 2008-01-12 19:51:04 följande:
    Jag menade inte skada henne utan skada kuren. Även när hon är sjuk behöver hon sova och vi hade kommit så långt i kuren att hon skrattade när jag la ner henne i sängen, somnade bums och vaknade bara en gång per natt. Detta tyckte jag var ypperligt särskilt när hon var sjuk eftersom hon då kunde hämta kraft under natten, istället för att vakna varje timme och vara orolig. Jag kände att jag var tviúngen att ta upp henne i natt men är orolig att det ska ha skadat kuren och att hon ska sova sämre och vara tröttare och gnälligare på dagen. Innan hon blev sjuk (när hon sov bra) så åt hon mängder på dagen och utvecklades jättemycket motoriskt eftersom hon inte var trött hela tiden. Jag föredrar en glad bebis på dagen än en halvsur bebis som inte lyckas få sin skönhetssömn.
    Åh vad jag håller med! I två dagar nu har jag ju kåtit bli att bråka med min dotter om sömnen och jag kan säga att det har varit de värsta två dagaran i mitt och hennes liv Hon har varit såå trött så hon håller på att gå i bitar. Aldrig har jag sett min lilla tjej så gnällig, skrikig och trött som dessa två dagar. Hon som är en sån glad och underbar lite unge som alltid skrattar och ler åt allt har nu varit ett övertrött litet vrak som knappt orkat leka eller skoja och busa utan bara gråtit när jag försökt SÅ KOM INTE OCH SÄG - NÅGON!! ATT BARN TAR DEN SÖMN DE BEHÖVER!!!!
  • Mamasnest

Ha ha, jag måste bara berätta vad som hände nyss. Lillan var tyst när jag la henne men 5 minuter senare skrek hon till ganska gällt vilket inte riktigt är likt henne. Jag ramsade snabbt utanför dörren och hon blev tyst direkt. 10 minuter efter att hon hade somnat gick jag in för att titta till henne och det enda jag såg var en liten fot. Vi har en "headboard" till vårt spjälskydd och den hade hamlat ner över henne. Ändå tog ramsan vilket jag tolkar som att ingen skada är skedd.

Trebarnsmamma på heltid
  • Pasadena

och nu menade jag så klart inte att ni här inne skrivit elelr sagt att barn tar den sömn de behöver men det förstog ni kanske !

Mamasnest, wow låter verkligen bra att hon ändå somnade, då stämmer det alla säger att ramsan blir magisk! men VAD är ett headboard

• Mamasnest

Pasadena: Jag håller med, alla barn tar inte den sömn de behöver, vissa barn behöver hjälp.
    Här är lillans säng, den stora delen av spjälskyddet som sitter i huvudändan på sängen var det som ramlade ner och låg över henne.

Trebarnsmamma på heltid
  • smurf52

Varit vaken sen 8.20 imorse och fortfarande inte somnat..
    Han har full energi. Visar inte minsta lilla på trötthet.
    Vad gör man.?! Suck..

• Pasadena
    Mamasnest skrev 2008-01-12 21:09:42 följande:
    Pasadena: Jag håller med, alla barn tar inte den sömn de behöver, vissa barn behöver hjälp. Här är lillans säng, den stora delen av spjälskyddet som sitter i huvudändan på sängen var det som ramlade ner och låg över henne.
    Jäklars, DET kalar jag magi
  • Mamasnest
    Socialombud skrev 2008-01-12 21:18:33 följande:
    Varit vaken sen 8.20 imorse och fortfarande inte somnat.. Han har full energi. Visar inte minsta lilla på trötthet. Vad gör man.?! Suck..
    Har ni provat (jag antar att ni har provat allt) att helt enkelt tråka ut honom? Låt han sitta i sin säng och ha tråkigt tills han inser att inget kul kommer att hända så att det är lika bra att somna.
    Trebarnsmamma på heltid
  • smurf52

Går inte. Han Slåss, bits och galnar tills han kommer ner till leksakerna. Jag har prövat ta ut alla leksaker ur rummet och flera gånger inte gett upp. Då tog det ca 5 timmar av skrik innan han somnade kl 1 av utmattning..
    Idéerna rinner ut..

• Mamasnest

JAg tänkte på en sak igår när jag skulle sova. Jag har arbetat med handikappade som hade svårt att koppla av/sova och på en del fungerade det att lägga ett täcke fyllt med sådana där bollar som finns i lekrum. Täcket är jättetungt och tynger ner kroppen lite så att man lättare slappnar av och kan somna. Nu skulle jag ju inte rekomenera detta till bebisar eftersom det ökar risken för PSD, men jag tänkte att man till äldre barn kunde prova ett tyngre täcke?!

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamma till bröderna bus
    Mamasnest skrev 2008-01-12 21:51:34 följande:
    JAg tänkte på en sak igår när jag skulle sova. Jag har arbetat med handikappade som hade svårt att koppla av/sova och på en del fungerade det att lägga ett täcke fyllt med sådana där bollar som finns i lekrum. Täcket är jättetungt och tynger ner kroppen lite så att man lättare slappnar av och kan somna. Nu skulle jag ju inte rekomenera detta till bebisar eftersom det ökar risken för PSD, men jag tänkte att man till äldre barn kunde prova ett tyngre täcke?!
    tänk jag har oxå funderat på något liknande ( samma yrkesbakgrund) det borde finnas något sådant, testade ett tag taktil massage av sonen efter kvällsbadet, funkade lite tror jag eller så ville jag bara tro det.. här har vi de senaste dagarna skurit ner vilorna till 1 om dagen sover då allt mellan 45 min- 2 timmar.. han vaknar fortfarande, vissa nätter fler än andra. en natt sov han ända till4 innan han vaknade och sen har han börjat med en underbar ny vana.. sova längre på mornarna :) typiskt nu när jag ändå måste upp och jobba.. men 2 mornar har jag fått smyga för att knodden ligger och sover.. ( han har vaknat runt 7.30-8 på morgonen.. ) tänk vi kanske är påväg till ett normalt sömnmönster.. ÄNTLIGEN...!!! ikväll har vi varit borta på middag och Felix var på strålande humör hela kvällen, somnade på vägen hem ( ca 22) han brukar somna runt 19, inga problem fast han vaknade till när vi kädde av honom.. så nu ska jag passa på att sova
    Felix mammas och pappas lilla prins, älskar dig!
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!