• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • el skåpet

candyheart skrev 2008-01-15 11:30:02 följande:

NY här.............Vi vill också sova!!!!!!!!!!!!!!!Våran dotter somnar utan besked ca 19.00-19.30 varje kväll, fram till 9-10 månaders ålder sov hon hela nätter, ibland fick man stoppa i nappen eller så... men sen från 10 mån fram till nu 14 månader gammal vaknar hon 23.00,24.00 eller 01.00. Sen går det inte att få henne att somna om på nåt sätt!!!!!!
    Ni kanske skall fördröja insomnandet lite, låt henne sova vid 21 istället så kanske det går bättre och se till att hon är rejält aktiv under dagen
  • candyheart

el slåpet?

okej....

du läste inte som jag skrev att hon är så trött klockan 19.00 att hon somnar efter en dag på dagis och diverse aktiviteter totalt.... man märker ju att hon är sova-trött på natten när hon vaknar också...

Min dotter går upp 19.00 och sover en timma luch på dagis 11.45-12.45

våra föräldrar har många barn och förstår inte heller varför hon gör så här, så vi är inte direkt sjåpiga...

• Mora

vad är SHN för nåt då?

behöver göra nåt åt min 10 1/2 månaders etterkott som inte sover på nätterna...!

• Möjlig mamma

hej!
    Jag hittade denna tråd precis och vill gärna fråga er om råd.
    Jag har en dotter född 0509 som verkar nästan ha ångest för att sova. Om jag nämner att vi ska sova nu så säger hon - inte sova mamma, inte sova.

Hon har den senaste tiden (ungefär en månad tillbaka) kommit i en mamma-period då hon är väldigt mammig. Jag är med henne väldigt mycket och lilla syster född 0708 är mycket med pappa. Vi leker och busar på dagarna och försöker att lugna ner på kvällarna genom att äta kvällsmat, sen pyjamas, läsa böcker och så. Det går ganska bra men hon vill inte att man slutar läsa böcker och vill komma ur sängen genom att använda sig av ursäkter som hon är hungrig och tröstig eller att hon vill leka. Att hon har blivit mammig är något som även dagis har märkt och de senaste 2 lämningarna har slutat med att hon gråter men när jag ringer senare så är allt bra och hon leker och har så roligt.

Vad kan jag göra för att det ska vara okej att sova? Hur får jag henne att känna sig lugn? Har ni några tips? Jag känner att jag vet inte vad jag ska göra. Jag försöker med att sjunga, "låtsas sova" och hoppas att hon somnar. Hon sover mellan mig och min make för att sova i egen säng är verkligen inte aktuellt. Jag känner att jag behöver hjälp. Vad har ni fått för hjälp? Kan det vara nattskräck som orsakar allt detta?
    Tacksam för något svar!

• 3hjärtan

De riktiga experterna förordar tidigare läggning, snarare än senare. Ett övertrött barn är trots allt betydligt svårare att få o somna...bäst om man lyckas "ta dem" exakt när de börjar uppvisa trötthetstecken. "Riktiga experter" ja... finns de ? Jag syftar i alla fall på de böcker jag läst skrivna av "skapare" av olika sovmetoder (The no-cry sleep solution, läk m efternamn på E minns ej, AW...) samt den underbara barnpsykolog vi träffar regelbundet, med inriktning mot barn med sömnstörningar. Dock är ju som bekant ALLA barn olika o vi föräldrar provar oss väl fram på alla tänkbara sätt!

Ett fel som vi ofta gör är i alla fall att vi är så TRÖTTA så vi orkar inte testa en "metod" el rutin tillräckligt länge/uthålligt för att se om det verkligen ger resultat. Vi testar ALLT o när det ena inte funkat känner vi oss tvungna att testa annat... Detta av förklarliga skäl, eftersom vi är inne i en ond cirkel o är bara såååå trötta... Därmed inte sagt att det faktiskt skulle ha betydelse hur vi gör, i slutänden... Vissa barn verkar ju bevisligen vara SÅ HÄR... Så inte vet jag hur man ska få bukt med det... Bara ngt jag tänkt på som barnpsyk sagt...att man ofta "ger upp" för snabbt...

Ja om det fanns några enkla lösningar för ALLA skulle ju verkligen inte så många uppmärksamma den här tråden...

• el skåpet

candyheart skrev 2008-01-15 11:41:10 följande:

el slåpet?okej.... du läste inte som jag skrev att hon är så trött klockan 19.00 att hon somnar efter en dag på dagis och diverse aktiviteter totalt....
    Håll henne vaken en timma till och testa
  • lillasnövit

Vi har nu kört SHN sen förra fredagen och Alvin sover MARKANT mycket bättre. TVÅ nätter untan ett enda uppvak. Natten till igår hade han ett bakslag och var vaken 01,30-04,00 men inatt sova han 19-06,15. Bakslagsnatten var hemsk tycker jag, men jag är glad att vi höll fast vid kuren och inte gav upp. Så för oss verkar kuren hjälpa mycket. Dock är jag så trött och utsliten att jag nästan blir rädd. Fick yrsel i morse så jag fick ringa hem maken, kunde inte stå. Däckade och sov en timme och känner mig bättre nu så maken har återvänt. Men usch vad gör sömnlösheten med en egentligen?

Möjlig mamma: Svårt det där. Sover hon när hon ligger hos er? Jag har bara ett barn och han är yngre, så jag har inte så mycket att komma med mer än medlidande som man har med alla här i tråpen som verkligen har sömnproblem.

3hjärtan: Lösning som passar alla finns nog inte, håller med. Tråden har verkligen växt och det visar väl på att den fyller ett behov, om inte annat just för stöttning.

• Mamasnest

el skåpet: När jag fick mitt första barn så hade jag ju inte helt koll på det här med fasta rutiner även om vi hade vissa rutiner. Han sov som en stock och har aldrig krånglat med sömnen. Mina andra två barn föddes rakt in i ett hem med väldigt fasta rutiner och MYCKET daglig aktivitet, dessa barn har sovit dåligt.
    Jag har valt att vara hemma med mina barn istället för att sätta dem på dagis när de är små, detta för att jag älskar att leka med mina barn och anser mig vara fullt kapabel att stimulera dem på alla tänkbara sätt. Ändå sover de dåligt, den ena värre än den andre dock.
    Det är inte så enkelt som du försöker få det att låta som tyvärr. Jag har en kompis vars son knappt sov alls på natten hur de än bar sig åt, deras andra barn sov som en stock. Jag tror att vi har tvillingföräldrar här i tråden vars ena barn sover mycket bättre än det andra osv.
    Föräldrar med sömnbrist har svårt för kritik runt detta, särskilt när den inte är befogad. Ställer man en sådan fråga som "leker ni med era barn?" tror jag dock att de flesta föräldrar blir irriterade...

Trebarnsmamma på heltid
  • el skåpet

Mamasnest skrev 2008-01-15 12:07:11 följande:

Jag har valt att vara hemma med mina barn istället för att sätta dem på dagis när de är små, detta för att jag älskar att leka med mina barn och anser mig vara fullt kapabel att stimulera dem på alla tänkbara sätt.

[...]

Ställer man en sådan fråga som "leker ni med era barn?" tror jag dock att de flesta föräldrar blir irriterade...
    Älskar dina barn och leka med dig då (mer än andra barn menar jag)? Det jag kommer ihåg från min barndom var att jag nog föredrog och leka med jämnåriga vänner istället för mamma och pappa

Om föräldrar blir irriterade över kritiska frågor så har de en del och jobba på själva. Man vet väl själv vad man skall lyssna på och det går inte och säga saker som passar alla.
  • 3hjärtan

Ngn frågade om barnet var tillräckligt gammal för SHN... Från 4 mån o uppåt är väl AW`s rekommendation!

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!