• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Shannara

Inatt har det varit lite lugnare här trots att alla tre små nu är superförkylda...

Vid ett sov alla tre sött i min säng... Jag ihopknölad mitt i mellan... Sen var det tyst till tre då lillan ammade och somnade till fem då hon ammade igen och var vaken en halvtimme bara... Sen sov alla till sju innan det var fullt ös här hemma!!!

Så sammanlagt har jag lyckats blunda i FYRA!!! timmar inatt...

Har även börjat ge tvååringen Omega3 nu... Får se om det ger effekt! Bara jag har fått sovit ikapp och alla är friska igen så ska jag börja köra min hemsnickrade metod... Innan vintern hade jag fått honom att sova mellan 19-03 i alla fall med den... Sen la han sej i min säng och somnade om till 06... Då var det gott!!!

♡Jag har världens fem goaste trollungar!♡
  • Fusion
    Jamson skrev 2008-01-16 10:28:22 följande:
    Killen är helt klart övertrött...Kan ni få honom att sova längre turer på dagarna?Konstigt att man har så mycket råd till andra när man själv sliter sitt hår i desperation....:)
    Visst är han övertrött , men han vill helt enkelt inte sova mer,

ända gångerna han sover längre på dagen är om vi är iväg och åker bil eller springer runt i affärer då kan han sova både 3-4 timmar på en gång , men då rör det sig hela tiden och ljud runtomkring så det är väl det , men det funkar ju inte i längden att åka bil eller springa runt och handla varje dag..
  • Fusion
    Pasadena skrev 2008-01-16 10:31:14 följande:
    fusion, är ni säkra på att han får i sig tillräckligt? att han inte är hungrig alltså? det finns ju vissa barn som kan äta otroligam ängder och ändå vill ha mer?Förlåt, ni har säkert testat att ge mer mat, det var bara ett desperat tips från mig.Om han skriker så, så tycker jag att det låter som han har ont nånstans? Min dotter skrerk också ett tag när hon var mindre men det var tydligt att det var pga övertrötthet men när hon somnade så sov hon iaf ett par timmar..KRÄV att få honom allergistestad elelr testa nutramigen på apoteket?
    Han äter gröt och burkmat och nan2 varje dag så det står härliga till , vi ger han så mycket han orkar varje gång han får mat mellan var tredje och fjärde timma..

Nutramigen har vi köpt och det åt han 1 gång sen var det lögn att få han mer av det... det här med hans jobbiga beteende börjar runt 18 på kvällen , under dagen är han ju så härlig och go (nästan jämt) så förmiddagarna är bäst när han har fått lite sömn och frukost då är det fart på han och vill leka och busa , men ju mer dagen går och han inte vill sova så blir han jobbigare...

kanske är tidigt att börja med gröt och burkmat det finns ju från 4 månader och vi tycker att han har svarat bra på det utan att magen verkar ha krånglat...
  • siabellon
    Jamson skrev 2008-01-16 10:24:52 följande:
    till Fusion och alla andra, Nu har jag helt lagt om stilen och det funkar än så länge.Jag har accepterat att dottern inte sover bra om hon läggs tidigt, d v s 19-20 då alla barn ska sova enligt alla förståsigpåare,Lägger jag henne vid den tiden så vaknar hon varje eller varannan timme till klockan 04-05 då hon sover ett pass på 3-4 timmar.Nu får hon vara vaken till 22-23 beroende på när jag går och lägger mig, jag ammar henne till sömns och då sover hon till 3-4!!! får tutte somnar om till 8-9 tiden.Vilken skillnad!Hon sover alltså nu en extra stund vid 17, cirka 30 min.Hon är nöjd och glad och det är jag också.Peppar peppar för att det håller i sig.Hoppas att ni också hittar ert barns rytm.Så här sov hon innan hon var 6 månader, men då skulle vi bli strukturerade och införa fasta tydliga sovrutiner, med fullständigt kaos som följd i 5 månaders tid.Alla barn är olika, så enkelt är det.
    Gud det låter ju underbart!

kanske man ska prova det, här håller jag på att braka ihop totalt. som tur är kunde min man jobba hemifrån i dag så jaghar sovit en halvtimme nu på morgonen.

ilskan - det är min ilska som börjar bli otäck nu. jag pratar o pratar o pratar med min man hela tiden om den så den inte ska gå överstyr. o tur att han är så lugn så han kan ta bebben när jag håller på balla ur totalt.

hur fixar ni andra natt efter natt? (ni kanske förstår att det varit en jävulusisk natt här, jag sov inte alls mellan 23.15 o 0600).
  • mugglesfan

Fusion: jag känner igen känslan, det har kommit och gått för mig. Senast igår när jag skulle lägga min dotter på eftermiddagen och hon var jättetrött men vägrade somna. Höll på och vagnade mm i 50 min - sedan tappade jag tålamodet och lät henne ligga och skrika i vagnen. Inte bra, men jag visste inte vad jag skulle göra??? Efter 10 tog jag upp henne igen, prövade med mer mat och ny läggningsprocedur och då gick det. Men när jag tappade tålamodet sa jag "SOV!" (tänkte ungjävel men det sa jag inte). Hon bara skrek hysteriskt. INTE kul. Jag älskar henne och hon är så go när hon har fått sova men ibland bara konstrar hon. Man VET ju att det är sova hon behöver och så tycker man att hon inte samarbetar och då blir man ju frustrerad.

Själv har jag ringt Bvc och pratat med dem, de var jättebra. Jag fick psykologtid för att prata av mig, ska faktiskt dit imorgon.

• Tozza
    Pasadena skrev 2008-01-16 09:33:50 följande:
    Ni som har barn kring året, har ni funderat på någon sömnmetod, tex shn?
    Jag tror helt och fullt på nån sömnmetod, vilken som, vi testade 5mm när Alizia var 6mån och den funkade kanon när det gällde att somna, och hon vaknade nog inte så mkt udner den tiden, bara 4-5ggr då, men sen kom den där förbannade separationsångest fasen vid 8mån och höll i sig till 10mån, då funkade inget - och så är det än snart 1 år senare Förvånad 

Vi har testat alla metoder... och jag tror att det skulle funka om Alizia hade haft vanliga sömnproblem (som hon hade första året) och om man orkar vara konsekvent och härda ut.

Men SHN eller NCSS (eller vad den heter) osv tror jag på, 5 mm med, men jag vet inte hur den funkar på natten (efterssom den inte funkade toppen för oss) allt de har gemensamt är väl typ rutiner och göra samma, så behöver barnet inte undra/fråga vad som händer här näst och bli oroligt osv. Vår barnpsykolog har hjälpt med sk "stol metoden" eller vad man ska säga, ganska hemsnickrad efter Alizia men faktiskt så kan hon nu ibland somna själv vilket gör att hon ibland kan somna om själv oxå. Det är ingen snabbmetod, vi har hållt på i 6mån med den och vi får ofta bakslag. På nätterna har vi tetsat olika metoder efter inrådan från barnpsykologen men finns inget ordentligt som funkar. Saken är ju den att av nån anledning så vaknar hon ju hysterisk (hon är typ oftats lessen innan hon ens vaknar) 10-15ggr/natt, och jag undrar ju VARFÖR vaknar hon så mkt, VAD stör henne? Alizia VILL ju sova men KAN inte..... Så frustrerande....
    Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • Tozza
    Fusion: Har fått för mig att vi bor i samma stad, barnklinken här är väl inte jag överförtjust i, läkaren sa till oss att "en del barn sover mer och en del mindre och de har ju olika perioder i sitt lic som är oroliga och eran kommer snart gå över, hon behöver närhet och sova i er säng" - haha här sitter vi 6mån senare i samma sits.

Men ja tycker eran sits låter grymt lik våran när Alizia var mindre. Ganska okej på dagarna men gnäller och gnyr i sömnen och sover oroligt, så var Alizia med första månaderna och nu efterhand var det säkert pga allergierna har vi kommit på. Hur är han i magen? Lös, hård, kräks han mkt?

Om han inte tar nutramigen så finns ju enago vällingen som oxå är mjölkfri (om han börjat med välling då) annars kan man blanda i socker (kanske inte det bästa) eller lite sinlac pulver i nutramigenet för att få bort den äckliga smaken.

Det där med för mkt mat har jag en kompis vars son åt en hel del och sov urkasst, på BVC sa dom att han åt för mkt och för mkt fibrer så magen fick jobba så mkt. Så när han var runt 5mån så drog de ner på fruktpurér och gav mild gröt och mest amning och det tog tid men efter nån månad var det världens skillnad. Han är 1½år och har fortfarande väldigt känslig mage när det gäller just fibrer å så.

Jaa du, om man hade nått svar, man bara yrar runt och hasplar ur sig allt man kommer på....

Vi har haft sån tur med BVC och alla vi träffat på under resans gång med Alizias allergier och med hennes sömn. Vi har faktiskt aldrig själva bett om hjälp eller så, utan våran BVC tant har sett igenom oss att allt inte är bra. Första månderna så visste vi ju inte hur ett barn var och vi ville inte vara hispiga förstagångsföräldrar eller "vara till last", så när jag sa till BVC när Alizia var 3mån att jag trodde nyfödda sov ganska mkt, det hade jag läst nånstans, men hon sover ju bara 3tim/dygn, då flög BVC tanten i taket och en allergi utredning började. Med sömnen så fanns det ju inte så mkt BVC kunde göra första året, mer än att stötta oss och prata om alla vanliga kurer (SHN, 5mm mm) och säga hela tiden "det är en fas" , när man läst boken "att växa och upptäcka världen" så sov ju inte Alizia bättre men jag kunde ju då inse att det var ytterligare en (jävla) fas och acceptera läget lite bättre. När vi var på 1års kontrollen så tyckte BVC vi och Alizia såg helt förstörda ut och tyckte vi skulle ta sömnmedel oh böra prata med barnpsykolog för ännu emr tips och råd - men vi avböjde och sa att vi kämpar på. 2 veckor senare bröt jag ihop och dagen efter fick vi tid hos barnpsykolog och där är vi än... Men vi har ett fullt "team" runt oss med ständig kontakt, BVC, läkare, barnpsykolog osv - de har full koll dels på Alizia men oxå på oss, dom är livrädda att vi ska vackla som föräldrar och inte orka mer. Men har man nått val..... ?
    Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • Mammasknodd
    3 tim Osammanhängande sömn skulle det stå i mitt tidigare inlägg..

När Hjalmar äntligen somnat så han sov djup så var det dags för mig att stiga upp och göra oss i ordning. Albin skulle på dagis och jag skulle på efterkontroll hos BM. Under hela den tiden fram till jag var hemma igen (vid 11 tiden) så sov den lilla skrutten, alltså över 4 tim!!!
    Jag blev tvungen att väcka honom för att brösten höll på att sprängas...
    Sen sov vi två timmar och så var det dags för amning igen.
    Men varför kan inte ungen sova flera timmar när vi är hemma??? Just nu ligger hela familjen och sover Utom jag som borde sova... Men man måste ju äta också och det är min tur att laga maten idag....

Jag tror jag ska följa era råd och prova skippa mjölk och socker en tid framöver... Eller åtminstone skära ner på det ännu mer, till att börja med...

Någon som har nått tips på vad man kan dricka (som inte är äckligt) och som inte innehåller socker, mjölk eller aspartan?
    Jag är så dödligt less på vatten + att det rinner bara rätt igenom för mig och släcker inte alls törsten, jag blir bara mätt.
    ~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
  • Applemum

Mammasknodd
    Har en liten Hjalmar m!
    Jag har crave på te...

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!