• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Applemum

Diorlover
    Enligt de med erfarenhet brukar sånt här bli bättre när barnen börjar på dagis och att det funkar att sova där? Vet inte hur...
    Mamasnest
    Hur gammal är din yngsta? Hua om du fått två barn med sömnproblem! Jag tror att jag vågar hoppas att min yngsta INTE har samma sovproblem som storebror 18 månader.
    Siabellon
    Visst är det bra om pappan får känna på. Vi har försökt några nätter. Jag har då haft öronproppar men vaknar ändå å pappan vaknar INTE?! Så jag får väcka honom å säga åt han att ta Hjalmar. Sen ligger jag sömnlös trots att jag slipper springa fram å tillbaka. Så blir är vi lika trötta dagen därpå. För oss har därför uppdelningen blivit att jag tar natten, så tar min kille över klockan 6 och så får jag sova till klockan 10. JÄTTE SKÖNT!!! Men de e ju ändå bra att min sambo vet hur det är.

STACKARS OSS NATTENS HJÄLTAR!!

• SofieO

Här har vi oxå sömnproblem..yngsta sonen på snart 3 månader sover hur bra som helst..vaknar 1-3 ggr/natt för att ammas...men stora sonen på 2 år vaknar VARJE natt och är vaken flera timmar i sträck...inatt vaknade vi 1.30 och var vakna till strax efter 05.00....såååå drygt! och till råga på allt så jobbar maken ständig natt så jag får dra hela köret...// En supertrött mamma

• siabellon

nattens hjältar - den var bra! för så är det ju faktiskt! Önskar att vi kunde göra en sån uppdelning som ni gör från kl 6 men min man sticker till jobbet strax efter sex. på helgerna försöker vi iaf att jag får sova några timmar(med öronproppar i annat rum). ska nog låta pappa ta natten trots allt skrik. kanske bara en vanegrej för pojken.......
    visst är det ändå skönt att höra att det finns andra som har liknande problem? annars tycker jag bara jag hör att deras barn sover nonstop 18.00 -09.00 typ...

• Pasadena

Nu har jag varit vaken i 28 timmar... Det visade sig att dottern har nåt viorus, var inne på akuten i natt och hon hade slemhosta + över 39 graders feber. Det sägs att barn blir slut av att vara sjuka, men här är dottern heeeelt speedad. Har sovit max 5 timmar det senaste dygnet. Hon är såå slut

FAN vad jag är trött!!!!!!

• Mamasnest

siabellon: Nej, det är Anna Wahlgrens metod jag pratar om. Ja jag vet, hon är lite knäpp men hon kan verkligen det här med sömn.
    Det går ut på att barnet ska lära sig att somna och somna om själv i egen säng. Varje gång vi lyfter upp barnet när det skriker bekräftar vi barnets oro att något farligt händer om vi inte räddar det. Man lämnar aldrig ett ledset barn att skrika utan man finns där hela tiden men tar alltså inte upp barnet. Under proceduren upprepar man en ramsa som barnet till slut förknippar med att sova och då räcker det att ramsa om barnet vaknar på natten.
    Läs mer på: www.annawahlgren.com

Applemum: Min yngsta är 6 månader nu och mellantjejen har precis fyllt 2 år. Lilltjejen sov 9 timmars pass tills hon var 3 månader så jag vet inte varför det blev så här nu. Mellantjejen sov dåligt från början. Hon sover inte dåligt nu skulle jag vilja säga, oftast från 19-07, men hon har mardrömmar ibland och då går man alltså bara in och ramsar för henne så somnar hon om på stört.

Som tur var så sov första barnet hela nätter när han var 10 veckor gammal och har aldrig någonsin krånglat på nätterna, inte ens vid sjukdom.
    Om ditt äldre barn är 18 månader, hur gammal är då din yngsta?? Jag tyckte att jag hade tätt mellan mina tjejer!

Trebarnsmamma på heltid
  • Applemum

Mamasnest
    Ja här blev det oplanerat tätt mellan Hjalmar och Rut. Hjalmar var bara 1 år å tre månader när lilla Krutan titta ut... Kanske är detta ett vanligare problem med täta syskon?
    Pasadena!
    Oj oj sjukdomar brukar ju också vända helt uppochner på sovandet! Hoppas att hon kryar på sig snart. Du får väl börja "kura" när hon är frisk!
    SofieO
    Hua! Så rkar man ju inte hålla på! Hur gör du då, är din stora på dagis om dagarna? Kan du vila då? Har ni kört ngn kur?
    Siabellon
    Visst suuuuger det att höra om alla barn som sover 12 timmar i sträck eller ännu värre föräldrar som klagar över att barnet vaknar EN gång eller EN sömnlös natt.

Idag var vi på BVC och jag berättade om omega 3 tipset. Som hon avrådde från... JAG BLIR GALEN!!! Men de gör väl de eftersom det ännu inte klassas som läkemedel. Hade nog kunna tänka mig att ge det ändå, men eftersom min sambp inte vill göra annat än det bvc säger så måste jag väl låta bli.
    I natt tycker jag att det gick ganska bra att söva om Hjalmar när han vaknade. Han vaknade dock vid 5 tillfällen. Men som sagt idag känner jag mig ganska utvilad! Fyller 33 i morgon å för att slippa åldersnojja kan de ju va skönt att inte se ut som sju svåra år .
    upprepar mantrat...:
    HURRA FÖR OSS MAMMASTJÄRNOR!

• Pasadena

mamasnest,
    jag hade gett omega3 om jag var du! bussig's son är ju bara 14 eller 15 och det funkar ju bra!
    dessutom har apoteket kommit med en omega3-tablett för barn över 1 år såg jag häromdagen! kolla i barn-hyllan!

• Mamasnest

Applemum: Ha ha, vi planerade inte riktigt heller att ha så tätt.

Pasadena: Jag ska kolla upp det!
    Hur mår dottern idag?

Jag började kura igår men det gick inte så bra eftersom jag la henne på mage enligt reglerna. Vid tre vände jag henne till rygg och då sov hon som en stock till 06.40. Vid lunchluren idag somnade hon i egen säng på 15 minuter utan att bli ammad och sov i 1 timme och 40 min med ett litet uppvak. Det tog dock bara 3 minuter att få henne att somna om.
    I natt kommer det att gå strålande, det känner jag på mig.

Trebarnsmamma på heltid
  • MiaFia80

Godmorgon alla mammor!
    Läste att det är fler än vi som är sjuka...oj då blir det ju än mer kaos på nätterna. o dagarna! Inne på 4:e dagen med feber nu. Får börja med ngn metod när hon är frisk o kry igen.

Kämpa på alla o hoppas ni snart får en välbehövlig hel natts sömn.

• solyluna

vet int ehur gammalt ditt barn är men vårt är ett år och börjar äntligen sova helt ok, förutom vissa nätter i perioder. Vi märker en stor skillnad och det är vad många har sagt till oss innan också. HOn är lugnare som liten person helt enkelt. Tror inte man ska ha för höga föväntnigar fösta året även om det är jobbigt. Vi har varit vrak i perioder men bara dförsökt ta det lugnt och härda ut, inga metoder mer än rutiner och flexibilitet. Det har hjälpt lite i taget. Om vi visar barnen tålamod tror jag vi får igen det senare!

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!