• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Tullish

Hej här har ni ännu en utslagen mamma. Har en son som blir 5 månader imorn. han vaknar minst 10 ggr på natten o vill ammas. Det är så himla jobbigt, kan inte sova samtidigt då han ska sparkas och fäktas tills han somnar.
    Nu i 5 nätter så har jag vägrat amma. Så jag o mannen turas om att få han att somna om utan amning. Har vyssan lull tassar på sängen, så jag vaggar tills han somnar. Ammar han en gång, vid 3. Har så dåligt samvete men jag känner att jag måste börja göra nåt,, han verkar ha fått amningen som en vana, och använder mig i princip som en napp. Orkar inte.. sen på dagen är han så gnällig, så jag måste ha han i famnen nästan hela tiden. Får aldrig nåt  gjort.
    Skönt att jag har hittat denna tråd. Känner att jag behöver klaga lite. Sorry..

• Mamma till Vidar och Wilton

hej på er alla trötta föräldrar.....här har ni en till!!!

Vi har en son på 16 månader som inte sover på nätterna, vaknar typ minst 10 gånger varje natt och är jätte ledsen och fiser massor.....nu har jag ringt barnmottagningen och fått en tid på måndag....måste ju vara något han inte tål. ska bli skönt att gå dit och se om dom har nån förklaring på våra sömnlösa nätter. hur som helst så måste vi ha hjälp nu!!! kan säga att det är himla jobbigt att gå upp kl.06.00 varje morgon och kanske bara ha sovit 3-4timmar. man är helt borta på jobbet för att man är så trött. förstår att det är många här som har det likadant...
    usch nu har jag klagat tillräckligt.
    Kram till er allihopa!!

• En helt vanlig mamma

Har ar annu en utslagen mamma som har en son son inte sover bra. Han vaknar alltifran var 20e minut natterna igenom till ca 3 ggr/ natt, alltsa ingen rutin ens pa uppvakningarna.

(Ar aven en pedagaog, eftersom jag sa att ng har i traden var besviken pa dem, men vad F*N gor man at nattstorningar, har provat massor vilket jag antar att du aven gjort, men det hjalper ju inte!!)

Vilken tur att man inte vet i forvag vilken karusell det ska bli med somnen, och att man oftast orkar!

Ar sjuk o orkeslos just nu sa mannen ska vara hemma med oss o ska fa aran att ta denna ljuvliga natt ...

• Mamasnest
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-01-17 15:20:37 följande:
    Men det räcker väl att öppna fönstret!? Ja inte för att få bort damm men för att höja luftfuktigheten menar jag. Vi har typ alltid fönstret öppet i grabbarnas rum och svalt (ej drag såklart) är ju också jättebra, ca 17-18 grader eller nåt gäller ju en själv också.
    Jag vädrar alltid sovrummen hela dagen, men det är så mycket oljud utifrån så jag måste stänga på natten. Anledningen till att han skev det till mig är att jag haft hosta i sovrummet två vintrar i rad och till slut köpte en luftfuktare vilket funkade. När jag börjar hosta sätter jag på den.

Nattens strategi: Jag sover i mellantjejens rum för att se om jag stör henne på nätterna. Om hon sover bättre själv så flyttar jag in henne till storasyster på prov.
    Man får aldrig ge upp!
    Trebarnsmamma på heltid
  • Britha

Var hos barn psykologen idag ang Theos sömn besvär, de tog emot vår sömn dagbok och ska gå igenom den på mötet på tisdag för att sedan kunna ge mer konkreta tipps. Hoppas, hoppas de kan hjälpa oss!!

Fick rådet av henne idag att vi skulle flytta hemifrån en vecka (till mormor) för att se om det är miljön hemma som stör, men det känns lite väl jobbigt. Är det någon annan som har testat det?

• Mamasnest

Britha: Min mellantjej sover mycket sämre (läs inte alls) när vi sover borta, lillan sover bättre.

Shannara: Mm, vi bor ju inte såååå långt ifrån varandra, men tillräckligt för att inte kunna hjälpas åt med mat och ungar. Synd eftersom ungarna är i samma ålder med... Jobbar inte din gubbe i stan? Ni kanske borde flytta?!

Trebarnsmamma på heltid
  • Tozza
    Britha skrev 2008-01-17 21:04:29 följande:
    Var hos barn psykologen idag ang Theos sömn besvär, de tog emot vår sömn dagbok och ska gå igenom den på mötet på tisdag för att sedan kunna ge mer konkreta tipps. Hoppas, hoppas de kan hjälpa oss!! Fick rådet av henne idag att vi skulle flytta hemifrån en vecka (till mormor) för att se om det är miljön hemma som stör, men det känns lite väl jobbigt. Är det någon annan som har testat det?
    Min dotter med svåra ösmnproblem har sovit hos min mamma ett par ggr, och alltid sovit mkt bättre!! Nu senast hade vi riktigt hemska nätter (en hel vecka)  när hon sov max 1-2tim/dygn så i lördags fick hon sova hos mamma, dels för att jag och min mamn skulle få sova lite och för att se om det var lika hos mamma. Vi räknade med att hon åtminstone borde vakna 5-6ggr och härja. 

Alizia hade sovit 20-04.00 i sin säng, sen från 04.10-08.45 i mammas säng- 08.45 fick mamma VÄCKA henne! Visst hade hon knölat mkt i sängen och vaknat till några ggr men inte skrikigt.... Så för oss var det en stor skillnad! Men nu står vi ju och undrar varför det är så? Vad är felet hemma? Vad är felet med oss? Var det bara tillfälligt?

Vi går oxå och träffar barnpsykolog så vi ska testa en gång till att göra så att Alizia sover hos min mamma och sen se vad psykologen tror om allt.

Kanske är värt att tetsa, kanske inte en hel vecka (om man inte vill) men en eller ett par nätter?
    Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • Fenderine

Hej på er alla tappert kämpande mammor och pappor!!

KÄnde bara att jag var tvungen att skriva en rad här hos er eftersom jag har haft exakt samma problem med min kille som ni har med era barn. Det är en enorm skillnad på vanliga sömnstrulare som ändå inte far illa av det och små barn med verkligt störd sömnrytm. Min äldsta dotter vaknade ca 3 gånger varje natt fram till att hon var 5 år, jag var trött men hon verkade inte fara illa av det, alltså ändå helt ok. Min lilla pojke är/var av en helt annan kaliber, känner alltid igen mig väldigt mycket när jag ex läser hur du pasadena har det med din lilla. När det lilla barnet uppenbarligen far illa av att aldrig få sova kan man inte längre prata om att "det är normalt att små barn sover dåligt" etc...

Nu till saken: LÄnken du mamasnest la in till growingpeople beskriver exakt hur vi gjorde för att komma tillrätta med Nilas sömnproblem! Det tog sin lilla tid innan det verkligen vände, tror att det tar lite längre tid helt enkelt om barnet verkligen har problem, men det var värt varenda sekund!!! Nu fullkomligen älskar han sin säng och det är så härligt att se hur han gosar in sig i sin kudde för att somna istället för dessa panikartade läggningar vi hade innan. Plus att han kan somna om själv när han vaknar på nätterna, visserligen inte alltid, men oftast.

Jag lider så med er när jag läser hur ni kämpar och kämpar, tänk om det finns fler barn som det faktiskt skulle hjälpa!

Stine960604 Nilas070627
  • Tvillingmamma2007

Vi sov en vecka hos mina päron senast i julas. Vi har eget rum där och grabbarna har resesängar bredvid vår dubbelsäng men inte sover de bättre för det.

Mamsnest:
    Ok.

• Britha
    Tozza skrev 2008-01-17 21:55:17 följande:
    Min dotter med svåra ösmnproblem har sovit hos min mamma ett par ggr, och alltid sovit mkt bättre!! Nu senast hade vi riktigt hemska nätter (en hel vecka)  när hon sov max 1-2tim/dygn så i lördags fick hon sova hos mamma, dels för att jag och min mamn skulle få sova lite och för att se om det var lika hos mamma. Vi räknade med att hon åtminstone borde vakna 5-6ggr och härja. Alizia hade sovit 20-04.00 i sin säng, sen från 04.10-08.45 i mammas säng- 08.45 fick mamma VÄCKA henne! Visst hade hon knölat mkt i sängen och vaknat till några ggr men inte skrikigt.... Så för oss var det en stor skillnad! Men nu står vi ju och undrar varför det är så? Vad är felet hemma? Vad är felet med oss? Var det bara tillfälligt? Vi går oxå och träffar barnpsykolog så vi ska testa en gång till att göra så att Alizia sover hos min mamma och sen se vad psykologen tror om allt. Kanske är värt att tetsa, kanske inte en hel vecka (om man inte vill) men en eller ett par nätter?
    Jag vet inte vad det är men de gånger han har sovit hos mormor så har han sovit bra, nästan hela nätterna. Vaknar en gång och sen legat och dragit sig länge på morgonen. Det konstiga är ju att det är mormor som har alla blommorna, husdjuren m.m. (han har astma)
    Han ska få testa på lördag (äntligen sova) och då ska hon skriva sömndagbok också. Men att han sover bra hos mormor kan jag ju redan konstatera eftersom jag och han sov över där en helg för två veckor sedan.

Men jag känner ändå att jag behöver hjälp av psykologen när han är i hemma miljön och inte när han är hos mormor. Känns lite väl mycket att flytta hem en hel vecka, skulle aldrig palla det!!
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!