• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • lillasnövit

Angående sömn borta så sover Alvin lika dåligt eller sämre när vi är borta. Hos mina föräldrar har vi varit 4 nätter utan någon förbättring.

Nu ska jag INTE klaga längre för Alvin är en sömndrömbarn nu jämfört med innan, tack vare SHN. Nu är "rutinen" att han vaknar och skriker runt 22, då byter vi blöja för den är alltid jättetung då, sen sover han oftast till runt 5. Kämpar med att få honom att sova till 6 men det är svårt. Utnyttjar alltid marginalkvarten och tar morgon 05,45.

Tänker dock inte lämna tråden...

Nej nu måste jag jobba vidare, rasten slut... (På jobbet idag)

• Mamasnest

Jaha, då har vi hittat en del av problemet då. Jag stör lillan på natten helt enkelt. Jag sov inne hos mellantjejen i natt och då vaknade lillan för mat 2 ggr, kl 2 och 04.30, sedan sov hon till 6.50 (klockan ringer kl 07) . Sambon fick flytta ut ur sovrummet för flera månader sedan eftersom han snarkade så och nu är det alltså min tur. Vi ska prova några nätter till, sedan kanske vi provar att flytta in henne till storasyster, de kanske stör varandra mindre?! Vad tror ni??

Trebarnsmamma på heltid
  • Tvillingmamma2007
    Mamasnest skrev 2008-01-18 08:50:00 följande:
    Jaha, då har vi hittat en del av problemet då. Jag stör lillan på natten helt enkelt. Jag sov inne hos mellantjejen i natt och då vaknade lillan för mat 2 ggr, kl 2 och 04.30, sedan sov hon till 6.50 (klockan ringer kl 07) . Sambon fick flytta ut ur sovrummet för flera månader sedan eftersom han snarkade så och nu är det alltså min tur. Vi ska prova några nätter till, sedan kanske vi provar att flytta in henne till storasyster, de kanske stör varandra mindre?! Vad tror ni??
    Ja du förlorar ju inget på att testa!
  • Mamasnest
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-01-18 08:51:54 följande:
    Ja du förlorar ju inget på att testa!
    Upplever du att det är svårt att ha dem i samma rum? Min stora tjej sover ju bra nu och är inte lättväckt alls längre har vi märkt. Det är mycket därför jag tror på det.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Tozza
    Britha skrev 2008-01-18 07:40:25 följande:
    Jag vet inte vad det är men de gånger han har sovit hos mormor så har han sovit bra, nästan hela nätterna. Vaknar en gång och sen legat och dragit sig länge på morgonen. Det konstiga är ju att det är mormor som har alla blommorna, husdjuren m.m. (han har astma)Han ska få testa på lördag (äntligen sova) och då ska hon skriva sömndagbok också. Men att han sover bra hos mormor kan jag ju redan konstatera eftersom jag och han sov över där en helg för två veckor sedan. Men jag känner ändå att jag behöver hjälp av psykologen när han är i hemma miljön och inte när han är hos mormor. Känns lite väl mycket att flytta hem en hel vecka, skulle aldrig palla det!!
    Nää en hel vecka är ju lång tid, men nån natt som ni tänkt (om inte annat för att ni ska få vila upp er lite). Vi sov hela familjen hos min mamma för ett tag sen i en vecka - och Alizia knölade då massor. Inte lika mkt som när vi är hemma, men mer än när bara hon är hos mormor utan oss. Så det känns lite som att hon vet att oss kan hon "köra med", hon känner oss utan och innan och vet vad vårat nästa drag är (oftast efter att hon varit vaken flera timmar per natt ger vi upp och hon får komma upp och leka eller vad hon nu vill) Hos mormor vet hon ju inte vad dom ska göra när hon vaknar....

mamanest: Låter ju helt klart värt att testa Glad

Här har vi haft en dröm natt ,Alizia har sovit i 6 timmar isträck inatt (visserligen med hjälp av sömnmedel men ändå....) Det värsta är att när jag väl har sovit 6tim isträck så är jag nästan ÄNNU tröttare
    Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • Applemum

Här går allt mot det bättre!
    Fenderine fick bukt med sömnen å här blir det bara bättre å bättre. Det kommer en vändpunkt för oss alla. Å jag ber en stilla bön varje kväll att natten ska bli bra. I natt har Hjalmar vaknat 2 gånger bara!!!! För bara ngra veckor sen vaknade han ju var tionde minut mellan 01:00 och 06:00! Å han har ju sovit oroligt-extremt dåligt hela sitt liv...
    Nu äter han bättre å språket börjar bubbla fram å sist men inte minst är jag ju mer lik en människa.
    Jag lämnar tråden å hoppas att jag slipper komma tillbaka !
    Hoppas att alla ni så småningom också får sova gott men dessvärre kommer det ju alltid finnas barn som inte sover, trots kärleksfulla, ständigt närvarande föräldrar.
    Ibland dyker det ju upp riktiga rättshaverister/idioter/kärringar som tycks känna glädje och nöje i att såra/skada oss som redan stapplar oss fram för att klara av vardagen. Ignorera dessa inlägg då de ju kommer från onyanserade puckon som på grund av sina egna tillkortakommanden måste klaga på andra.
    I den här tråden vet vi vad sömnlösheten gör med oss, hur den äventyrar relationen , hur den gör oss försvagade mot sjukdomar och inte minst vad den gör med våra underbara stackars barn.
    I den här tråden vet vi hur att hur mycket vi än vill sälja våra plutt på blocket under vargtimmarna så ÄLSKAR VI DEM SÅ OUTGRUNDLIGT att vi hålögda reser oss ur sängen natt efter natt efter natt, ringer bvc/läkar/sjukhus/psykologer för att be om hjälp, vi håller handen, vaggar, ramsar å ger inte upp (ibland vill vi kanske men vi GÖR det inte).
    Tusentals kramar till er sömnlösa.

• Tullish

Jag blir helt tårögd när jag läser ditt sista inlägg Applemum. Speciellt det sista du hade skrivit. Kanske är jag superkäsnlig idag då jag har vaknar var 10e minut nästan hela natten. Jag äär inte religös men inatt så bad jag till Gud om att det skulle vända nu. Att min son kan få sova lite bättre. Jag ber inte ens om att han ska sova hela natten längre, utan det skulle va lyx för mig om han vakna 2-4 ggr.
    Hur ska man kunna ta hand om sitt barn när man inte har ork.
    Nu önskar jag att det ska vända SNART så jag kan sluta se ut som ett spöke. Heheh..

• Pasadena

Mamasnest. vad intressant för jag har också funderat på om jag stör mig dotter. Vi sover ju i samma säng på var sin sida!
    Tyvärr bor vi alldeles för litet föra tt jag ska kunan flytta ut och testa. Hmm

Applemum
    åh vad roligt! Så glad när det går bra för någon! Lycka till och visst ska det hålla i sig nu och bara bli bättre och bättre!

• siabellon

Lycka till Applemum o hoppas verkligen inte att du kommer tillbaka hit! (du fattar va?)För varje person som skrivit här i förtvivlan o som lämnar tråden pga positivt ändrade sovvanor växer sig mitt hopp lite starkare att det kan vända.

kram kram

• Tvillingmamma2007

Mamasnest:
    Jo våra väcker varandra ibland men inte jämt men de sover ju som krattor med båda två. För dig blir det säkert annorlunda om den äldre sover bra menar jag. Hm vi kanske borde ha våra i varsina rum men jag tycker det är så svårt att lägga dem själv då samt att lugna dem på natten om de vaknar samtidigt. Men även jag ska ta mig en funderare...vi har ju haft dem i varsina i omgångar fast med en vuxen i varje med och vi kanske väcker dem också.

Applemum:
    Önskar dig all lycka och hoppas ni får fortsätta sova

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!