• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • michiara
    Pasadena skrev 2008-01-18 16:14:22 följande:
    Fusion,ett tips är att ta konstakt med privat barnläkare. Det gjorde vi när bvc ignorerade våran oro. Om man söker på eniro finns det tom omdömmen på vissa läkare om man har tur!Ett tips är annars att skaffa många lekstationer, tex en hoppgunga, gåstol som någon annan tipsade, och en babybjörn att bära omkring honom på samtidigt som man fixar hemmma.
    jag är ingen sjalmänniska men en sjal måste ju vara guld värd såna här gånger.

Andréa hade inga sömnbekymmer - vad jag minns innan hon fyllde 1 år men sen kom dom.. eller så har jag förträngt. Det jag minns är att hon oftast somnade runt midnatt och vaknade runt 5. men hur hon sov innan midnatt minns jag inte
    ~~ förlovad ~~
  • Mammasknodd

Oj, såg inte att hon slutat skriva här...

Några heta sömntips från mig: (skulle tippa att ni vet detta redan )

*Hörselskydd med musik, låna av nån om ni inte råkar ha hemma. Är underbart!!!
    Jag upptäckte att det fick mig att hålla mig lugn och då somnade Hjalmar.

*Låt han skrika! Skit i resten av familjen och låt bebben skrika ett tag (bra att plugga igen era egna öron då). Efter en lämplig tid, typ en halvtimme eller så, ge mat (om barnet nu ska äta på natten) Hjalle brukar sova en längre period då...

*Babymassage är ju en annan grej man kan göra... Funkar inte direkt men litegrann om man gör det varje kväll... Bebisen blir trött och man driver ut lite besvärande gaser.

*Mys. Bebben behöver en ju när den skriker och känner av när man är arg och irriterad.

*Se till att få sova ordentligt ibland!

*Kan barnet ha ont ngnstans? Testa en kväll att ge alvedonsup (för barn). Sover barnet bättre så kan du ju vara så att det h*n har ont. Inte rekomenderat att testa varje kväll...

Med Albin så upptäckte vi, när han var ett år, att det var vi som störde honom. Vi flyttade honom till eget rum och efter ett par nätter så sov han hela nätterna. 
    Men ibland har de mer behov av närhet och då kan man låta dem sova med en i sängen.

Enligt experterna (har jag läst nånstans) så är det bästa, i många fall, att syskonen sover i samma rum.

~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
  • Pasadena

Eftersom jag inte har erfarenhet av skrikigt barn så kanske jag trampar på tårna men jag kom att tänka på att man kanske kan lära honom ligga på golvet genom att lägga sig bredvid och leka? Ge honom en leksak att utforska och testa att flytta er sakta därifrån? Antar att ni redan har testat det mesta..

• Fusion
    Pasadena skrev 2008-01-18 16:54:20 följande:
    Eftersom jag inte har erfarenhet av skrikigt barn så kanske jag trampar på tårna men jag kom att tänka på att man kanske kan lära honom ligga på golvet genom att lägga sig bredvid och leka? Ge honom en leksak att utforska och testa att flytta er sakta därifrån? Antar att ni redan har testat det mesta..
    jovisst har även testat det och så dumma är dom inte dom små liven så att dom går på det hehe..
    Ända gången det funkar bra att ligga ensam en stund är när han har vaknat och fått i sig lite mat oftast bara en stund på förmiddagen..

inga tips som man kan få tycker jag är oviktiga så inte tycker jag att du och ni andra som kommer med nått trampar nån på tårna. finns säkert små saker och tricks man kan ha för sig som man inte ens har tänkt på..
  • frojdan

Vår dotter är nu två år och som jag minns har hon sovit en eller två hela nätter då hon vaknat först efter 5 på morgonen. Vi har det egentligen inte jättejobbigt för när hon får sova hos oss så somnar hon snabbt om efter att hon vaknat eller halvvaknat som hon gör.. Det som vi upplever som jobbigt är att hon i stort sett alltid vaknar efter en timme när vi lagt henne på kvällen. Är man "på" henne i tid och stoppar in nappen och klappar om henne så somnar hon om men vaknar efter ytterligare en timme igen. Vi kan aldrig riktigt slappna av på kvällarna och det känns extra jobbigt när vi har gäster eller själva är gäster. Hon är trygg i sig själv och vi har aldrig försvunnit från henne utan att tala om det. Man vill ju gärna ha ett svar på varför det är så här och vad man ska göra för att hon ska kunna somna om själv men jag vet inte om det finns en enkel lösning. Snart kommer barn nummer två också...

• siabellon

Fusion: jag har läst dina inlägg här en tid nu (o även din roliga pres)! o jag måste säga att jag lider så med er! Nåt MÅSTE ju gå att göra åt det hela. jag skulle ha blivit galen för länge sen, vår knodd är ju bara knölig på nätterna åtminstone. kommer inte ihåg om nån redan tipsat er men du skriver ju att han vill bli buren för då är han lugn. har ni provat en ergosele? Det är som att bära i sjal men mycket mycket enklare. Lätt att växla mellan er föräldrar också då den är supersmidig att justera. Man kan bära i timmar utan att ryggen tar slut o han får sitta nära er utan att ni blir tvungna att strunta i att göra annat. Den bär vi vår knodd i på dagarna när han ska sova o när han vill bli buren. verkligen stor skillnad mot babybjörn tex. kan kanske vara en liten hjälp iaf.
    Vi säger att det är den bästa babygrej vi köpt o den var värd vartenda öre!

• Fusion

siabellon:
    Vi har en babybjörn som vi har burit han i och visst han är lugn som en filbunke då , men det är ju just det att det känns som att man blir fast om man ska bära hela dagarna , vill ju hinna med en del annat som inte går om vi ska ha honom på magen...
    Nu har vi iaf varit hos min mamma och fick lite lugn och ro ett par timmar vilket var skönt , att kunna få ladda batterierna innan natten..

• Mamasnest

Lillan somnade kl 19.30 men har vaknat 2 ggr sedan dess. Hon skrek från kl 20.30-21.10 så nu vet jag hur natten kommer att bli. Jag som trodde att vi var på väg mot rätt håll...

Trebarnsmamma på heltid
  • michiara
    Fusion skrev 2008-01-18 21:01:33 följande:
    siabellon:Vi har en babybjörn som vi har burit han i och visst han är lugn som en filbunke då , men det är ju just det att det känns som att man blir fast om man ska bära hela dagarna , vill ju hinna med en del annat som inte går om vi ska ha honom på magen...Nu har vi iaf varit hos min mamma och fick lite lugn och ro ett par timmar vilket var skönt , att kunna få ladda batterierna innan natten..
    fast med en bra sjal blir man inte låst genom att bära utan då kan man göra två saker samtidigt.. vilket är svårt med en bärsele
    ~~ förlovad ~~
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!