Inlägg från: Maraschino |Visa alla inlägg
  • Maraschino

Sockerpullornas tråd

MariaX m 2 skrev 2008-03-02 17:13:58 följande:
    Tack Maraschino och Sexymala !!Sexymala - Japp det är smörkräm som spackel och jag insåg att jag borde ha det oftare, mkt lättare att få en jämn yta. Fast det är ju jobbigt att göra förstås... Maraschino - Jättesöt tårta, urgullig
    Tänk på att om du gör SMBC kan du göra mycket och bara stoppa i frysen!! Håller jättebra om det ligger i lufttäta burkar. Tinar snabbt oxå!!
    En sats räcker nog till att fodra fyra fem tårtor med beroende på hur mycket smörkräm man vill ha på! Tycker det är så enkelt att ha färdigt och bara att plocka fram smaksätta och färga med det man vill ha till tårtan!!
    Ett tips bara!!
  • Maraschino
    Solaika skrev 2008-03-02 19:28:24 följande:
    Jättesöt tårta Maraschino! Vad har du i den?
    Det är choklad och banan i tårtan, sen är den spacklad med ett tunt lager smörkräm och massor av smörskräm till gräset!!
  • Maraschino
    Solaika skrev 2008-03-02 20:10:42 följande:
    Jag måste nästan testa o kombinera det i tårta.. jag har förätit mig på banan så jag har väldigt svårt för det. Men bananskumgodis med choklad är ju himla gott..
    Tycker det är en typisk barntårta då alla vill ha det till barnen!! Men det gör inte mig något för det är så enkelt att göra och blir stabilt som fyllning!!

Är inte heller så förtjust i banan och choklad...
  • Maraschino
    rimmis skrev 2008-03-03 18:54:42 följande:
    Fick höra i helgen att den där Norskan med 10 års erfarenhet blev erbjuden anställning trots att hennes 2 provdagar inte alls gick bra. Hon imponerade inte alls, men chefen sa att han gick på magkänslan. Konditorerna sa att han tog helt fel beslut och sa: Men herregud, anställ Åsa. Så nu måste jag bara få berätta vad som hände idag! (Jobbar den här veckan) Jag och en av konditorerna disskuterar Norskan, då hon verkar vilja pratar av sig. Jag säger att jag är redo att flytta om jag så måste och att jag har hittat lite intressanta jobb, bl. a. ett i Båstad. Hon säger att hon vill ha mig där och jag vet att hon vill det, men vi tittar på varandra och säger....  nåja, det är bara att gilla läget.Hon går ner till frysen för att hämta panacotta eller något och då kommer chefen fram till mig och säger:Chefen: - Åsa, jag har planer för dig!Jag: - Jasså, har du?Chefen: Ja, jag tänkte fan anställa dig!Jag: - Ehh, tänkte du?Chefen: Ja, vi har ju haft en Norska som har varit här och provjobbat, men hon får inte jobbet. Varför ska jag gå över ån för att leta vatten? Sen får du ta gesellbrevet! Ja, om du nu vill ha jobbet.Jag: - Ja, det är klart att jag vill! Vad glad du gjorde mig nu Chefen: - Vad bra att jag kan göra någon glad!Sen blev jag lite tårögd och berättade för konditorn då hon kom tillbaka att han ville ha mig! Vi jublade lite tyst...... Så idag får jag äntligen säga: JAG VANN! Jag glömmer inte dagen då jag gick till arbetsförmedlingen och fick alla hopp krossade. Kommer ihåg att jag bloggade den dagen och skrev att jag en dag skulle få skriva att JAG vann.... och det får jag nu!!Slit lönar sig!Så idag är Åsa världens lyckligaste!KRAM på er tjejer! 
    JÄTTE GRATTIS TJEJEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Det är du värd!!!
  • Maraschino

Hur gör man en klänning till en tjej??? Kan inte få till det alls och nu börjar jag tröttna, ska göra en tårta till imorron med en prinsessa på men kan bara inte få en klänning på henne... Begriper inte hur jag ska göra för att det ska bli bra!!

Någon!?!?!?

• Maraschino
    MariaX m 2 skrev 2008-03-11 08:37:38 följande:
    Finemang !! Man kanske får ett brev eller nåt så man vet vad man ska ta med sig...? Lite jobbigt att släpa med sig alla prylar ju Ska faktiskt bli jättekul att träffa er, folk man pratar med varje dag livs levande det kommer bli kanon !!! Och kursen kanske oxå är bra
    Kikar in lite nyfiket och undrar vad det är för kurs ni ska gå!?
  • Maraschino
    MariaX m 2 skrev 2008-03-11 14:38:31 följande:
    Carol Haycox's kurs på invigningen av c&d Hon ska lära ut kungslilja tror jag det var
    Ok, blir grymt avis, vill oxå gå!!
  • Maraschino

Ikväll blir det tårta här i huset, en vanlig schwartswald till min pappa! Han vill alltid ha sån när han fyller år så förra året gjorde jag en med lila grädde men i år ska jag vara snäll och göra en vanlig!

• Maraschino
    rimmis skrev 2008-03-11 16:12:59 följande:
    Maraschino: Ja, det är klart att man blir sotis! Tårtan vara förresten jättefin, så du ska vara nöjd! *hihi*
    Tårtan blev bra tillslut, tog mig bara ett antal timmar att få till sessan.. Begrep inte hur jag skulle göra klänning till henne...
  • Maraschino
    Maria: Ytterligare en otrolig kreation, rosen är helt underbar! Får man fråga hur du gjort den, alltså har du använt vit massa och sen målat??
  • Maraschino
    MariaX m 2 skrev 2008-03-13 08:58:02 följande:
    Tack Maraschino ! Jag gjorde rosen i svagt melonfärgad pasta och sen bara lite gult i "bottnarna" och rosa på "topparna". Inte svårt alls
    Ok! Jag tycker det är svårt att måla blommorna, kanske har fel penslar. Vad använder du för penslar?? De jag har är köpta från panduro och ska snart bytas ut då de har blivit spretiga.. Tips!?
  • Maraschino
    MariaX m 2 skrev 2008-03-13 09:13:01 följande:
    Jag har penslar från wilton men de är kassa, ser ut som en buske allihopa Annars har jag oxå från panduro men köpte fel sort, vill ha de som är platta nedtill, köpte spetsiga
    Jag ska titta in på panduro när jag kan, jag har deras blåa penslar. Undrar vad man ska ha för hår i penseln för att de ska hålla bra och inte dra åt sig färg..

Måste ju säga GRATTIS oxå, visst var det idag du fyller år!?
  • Maraschino
    MariaX m 2 skrev 2008-03-13 09:21:16 följande:
    Joo det är idag, tack ! Eller jag vet inte, ska man vara glad för man blir *huga* 35 *?
    Klart man ska, man får ju presenter!! Och Tårta!!

Fyller själv om en vecka, blir då 28 och börjar känna mig gammal och off pga att jag inte jobbat på tre år, ska man nu gå hemma med en ny liten i sommar kommer man ännu längre från allt vad jobb heter..

Nä nu ska jag sova en liten stund innan ungarna ska hämtas på dagis och skola!
  • Maraschino

Här kommer gårdagens tårta, omväxling förnöjer!! Oskyldig Svårt att göra tårtor som ser ganska lika ut olika!!

Naomi 2 (40) kopiera.jpg

• Maraschino
    JFL skrev 2008-03-17 18:54:39 följande:
    Urläcker Marachino Här kommer lite gnäll....Tog fram pastillagen idag. Elsa var så nyfiken så hon ville sitta med och tyvärr störde hon mig. Sen hade jag tänkt att föra över mallen från bakplåtspappret till kartong men orkade inte. Så jag vart störd och mallarna bara krullade sig Det vart inte så bra som jag hade hoppats. Ena sidan blev lite sne och jag stressade när jag skulle lyfta upp den så jag skar bort en del på baksidan Man kan ju alltid hoppas att det inte syns, men det kommer det ju göra så klart.Tänk att pastillade ska vara så svårt att arbeta med. Nästa gång ska jag blanda med flowerpaste, jag har hört att de gör det på tårtdekor och att den då blir smidigare och torkar inte så himla fort så den inte blir så sprickig.Det är så svårt att färga pastillagen också, öste i brun färg och den är bara nougatfärgad, tyvärr tar den inte pulverfärg så bra heller men lite ska jag försöka mörka den, annars får jag väl testa att måla med pasta färg. Tänkte om den är mörkare så syns inte skavankerna lika bra.
    Om du målar med pastafärg så torkar inte färgen, gör inte för mig iaf de få gånger jag provat!!
    Ser med spänning fram emot din tårta sen!!
  • Maraschino
    JFL skrev 2008-03-17 21:22:53 följande:
    Nej är det sant, trots att du blandade ut den med alkohol??!  Jaha, det blir väl lite svagt med pulver på då. Nåja färgen är okej.. Som tur är så är detta inte det viktigaste fast det kanske mest synliga... Jag får göra om det i  värsta fall om det blir kasst.
    funkar det inte att måla med pulverfärg som du blandat ut med alkohol då?? Istället för att torrmåla!?

Jag har testat att blanda med alkohol i pasta färgen men det blir bara kladdigt tycker jag..
Svar på tråden Sockerpullornas tråd