Inlägg från: Solaika |Visa alla inlägg
  • Solaika

Sockerpullornas tråd

Just ja.. skulle ju meddela att jag inte har något internet hemma.. telia.. *muttra surt* Sitter i skolan idag.. förhoppningsvis får vi tillbaka internet i slutet på veckan.

Kom och gå en mil i mina mockasiner, innan du bedömer vem jag är.
  • Solaika

Hej på er! Skolan idag igen.. jag vill ha tillbaka mitt internet!!!

Vilken vecka det blir i sommar spelar mig inte så stor roll. Bara jag vet det innan så jag kan meddela sommarjobbet när jag inte kan jobba. Första helgen i augusti tyckte jag låter rätt bra.. om jag räknat rätt så borde jag vara ledig den helgen utan problem. Jobbar ju varannan helg hela somrarna typ.. o eftersom jag måste vara ledig första helgen i juli så blir jag ledig första helgen i augusti oxå. Det är vecka 31 iaf.

Tussa - vildar är ju bara hääärliga Tycker jag nu när jag inte har några egna iaf

*STOR PUSS PÅ PANNKIS*

• Solaika
    Tussa - den lilla ettåringen kanske gör finaste tårtan

Nora är inte ens så himlarns jättelångt härifrån.. Fast risken finns att jag får åka tåg iaf.. vi kommer nog bara ha en bil då..
  • Solaika

Nämen hej Maria Det är bra.. trött.. vi sitter i skolan o säger: Silens.. I kill you!
    Här ser ni varför om ni är nyfikna.. gärna lite trötta o inte tar illa upp för lite småfräcka skämt

">

• Solaika

I'm baaack!!
    ÄNTLIGEN har vi internet hemma igen.. katastrof-telia.. *muttra*

• Solaika
    Pannkakan skrev 2008-01-11 17:17:49 följande:
    Typiskt... Du skrev ju muttra och inte mutter som jag läste... Då var det ju inte så kul ju...

Hihi.. toka!

Så skönt o vara tillbaka.. synd bara att jag är så förbannat trött idag.. o min dumma dator har börjat bråka o vill inte funka som den ska..

Snart blir det tårta igen iaf Lillasyster fyller ju 18 nästa helg. Jordgubb o citron ville hon ha.. hennes önskan.. min lag Fast jag slippet göra både botten o fyllningar.. det får mamma göra så fyller, täcker o dekorerar jag när jag kommer till dem. Skönt o slippa ta hand om det värsta i köket

• Solaika
    Pannkakan skrev 2008-01-12 13:51:46 följande:
    Dags för sista etappen. Yay!
    Jag är ju jättenyfiken på vad du har haft för dig på din resa
  • Solaika
    Maraschino skrev 2008-01-16 11:21:25 följande:
    Om man byter ut gelantinet mot agar agar i SP hur gör man då?? Samma med mousse??
    Har du pulver, flingor eller stänger?

Maria - jättefin bukett som vanligt!

Är det bara jag som har ledsnat totalt på stora tråden? Jag orkar inte riktigt hänga med där.. är allmänt ganska internetless just nu.. men kan ändå inte hålla mig härifrån..

Nu ska jag hoppa in i duschen o sen ska det opponeras på PM kl 14.15
  • Solaika
    Maraschino skrev 2008-01-16 15:48:33 följande:
    Jag har flingor, var det enda jag kunde hitta här på ön idag! Letade över halva Visby innan jag hittade en kartong med flingor!!Så hur ska jag nu gå till väga om jag vill anvnda det i SP och mousse??

Sp har jag tyvärr ingen aning.. men det kanske man kan lista ut. Det funkar ungefär på samma sätt som gelatin. Har man stång ska den blötläggas.. men jag vet inte om det behövs med flingor.. testa lite o se vad som händer kanske? Men det blir inte stelt som gelatin och vatten utan stången blir mjuk o hal bara typ.

1 stång agar agar motsvarar ca 2 msk agar agar-flingor eller 2 tsk agar agar-pulver.
    En riktlinje är 2 tsk pulver till en halv liter vätska för en fast gelé.

Annars gör man som vanligt.. smälter agar agar med gegga/vätska som man ska blanda ner i grädden. Man måste vara snabbare när man jobbar med agar agar bara för det stelnar på nolltid i kontakt med kallare massa. Så var snabb när du vänder ner det. Det stelnar i rumstemperatur oxå men man använder ju oftast färskvaror i mousse Så kylskåp är väl att föredra

Hänger du med? Fråga gärna mer om du undrar över nåt.

• Solaika
    Maraschino skrev 2008-01-16 20:24:59 följande:
    Moussen blev alldeles klumpig och konstig med agaragar.. men jag la i den ändå för det var bara små klumpar så jag hoppas att de inte märks när man äter tårtan!! får se imorron när jag plockar bort plasten om tårtan ramlar isär eller om den håller ihop.. Ska komma på fyllning som inte behöver stabiliseras med agaragar till på lördag!
    agar agar är svårt att jobba med.. stelnar som sagt väääldigt fort. Men smaken är det förhoppningsvis ingen fara med
Svar på tråden Sockerpullornas tråd