• Skoffs

    Alkohol under tidig graviditet

    Jag har närstuderat fråga om riskerna med alkohol i tidig graviditet då jag inte upptäckte jag var gravid förrän i v 5+3 o hann få i mig en hel del pga fler middagar o fester.

    Många barnmorskor söger det inte är ngn fara om man druckit innan man viste man var gravid fram till v 3-4 el en del säger tom fram till v 6.

    Detta är bullshit o bygger inte på vetenskap.Då jag själv läser medicin o frågade jag en förlossningsläkare om alkohol kunde diffundera över livmoderns slemhinna till fostret innan det blidats en funderande moderkaka o svaret var ja.

    Jag har lärt mig i embryologin att det är från grav vecka 3-8 som organogenesen sker,dvs då alla organ anläggs,och att detta är den mest känsliga perioden under hela graviditeten. Stadiet innan kallas gastrulation och det innebär att groddbladen bildas i 3 lager.Detta sker i v 3 och är en mkt känslig fas.

    Skriver detta då det spekuleras hit o dit om vad som är farligt o ej.Dessa BM fakta bygger mer på erfarenhet,att få barn föda med missbildningar trots alkoholintag i tidig graviditet och inte på vetenskap.

    Sedan så är alla foster olika känsliga för alkohol pga olika genetiska förutsättningar. Man tror zink kan ha betydelse då detta ingår i bildningen av en del DNA strukturer.De som omsätter zink sämre blir mer käsnliga fär alkohol.

    Summa är att ALLA faser av graviditeten är riskfyllda,redan från själva befruktningen och fram till förlossningen.

    Man delar upp skadorna beroende på vilken utvecklingsfas fosteret befinner sig i och sålledes kan det få missbildningar i v 3-8 och psykiska,mentala dysfunktioner från v9 och framåt,främst i slutet på graviditeten då hjärnan utvecklas snabbast.

    Så,utan att moralisera borde denna fakta säga att man ska avstå alkohol så snart man upptäcker man är gravid och vet ,man man kan vara det el planerar en gravditet är det bra låta bli också.

    Som tur är föds det flesta barn friska och det finns alkoholist mammor som föder friska barn. men då ingen vet exkat hur mkt som behövs för att skada fostret borde det vara självklart avstå.

    I mitt eget fall hoppas jag det går bra,men nästa gång jag ev blir gravid tänker jag inte bara tänka som denna gång "äsch,jag har så oregelbunden mesn o är säkert inte gravid,jag är ju så gammal så det blir man väl inte så direkt".

    Är 37 år o blev gravid efter ETT oskyddat samlag,direkt.

    Undrar hur Barnmorskor utbildas i detta om graviditet o alkohol.Trodde faktiskt det kunde mer....

  • Svar på tråden Alkohol under tidig graviditet
  • allt och lite till

    allt och lite till skrev 2007-12-19 14:20:31 följande:


    Min mamma drack under hela min graviditet och alal mina andra syskon(vi är 8 st) och det är INGET fel med oss!
    men gilalr det inte :S kanse ska tilllägga det!
    fel att dricka!!!!
  • Skoffs

    jo det är ju det jag skriver; finns ju folk som dricker o inget händer.Men eftersom det är så olika från fall till fall och man inte lyckats forska fram precis fakta om hur mkt alkohol som är farligt så är det den info barnmorskor borde ge istället för att ge falska lugnande besked som inte är vetenskapligt underbyggt. Det är det jag retat mig på,inte sedan vad gravida väljer göra.Det får ju var o en bestämma.

  • Sadness

    Jag festade och söp som en galning fram tills jag ett oväntat positivt utslag på graviditetstestet.

    Födde en liten men frisk kille.

    Min bm lugnade mig med att det inte var någon fara alls för att barnet tar näring från gul(l)? kroppen osv.

    Men barn med Fetalt alkohol syndrom får ju speciella ansiktsdrag som formas i de tidiga graviditetsveckorna?
    Sen vet jag tjejer (bla min syster) som supit ihjäl sitt foster i en tidig graviditet. om det är slumpen som orsakat det eller alkohol är ju svårt att veta, men alla missbrukade den tiden.

    En kvinna jag fick kontakt med på youtube angående FAS berättar att hennes son föddes med symptomen och ansiktsdragen, och hon drack till v9.

    Mer forskning och utbildning till barnmorskor!

  • Sadness

    Jag återupplivade tråden {#lang_emotions_laughing}

    Märkte inte hur gammal den var LOL

  • N3D

    Sadness Till v 9 bara.? Jag trodde man fick fas om man drack typ hela.graviditeten?

Svar på tråden Alkohol under tidig graviditet