• Snowy

Magsjuka idag, hur smittsamt?

Det beror på vilken bakterie det handlar om. Det är uppenbart inte calici (vinterkräksjukan) för då skulle ni mått sämre och det går över på högst 2 dygn.

Magsjukebakterier är fecal/oral smitta. Dvs. bajs/mun. Det kan vara att man tar på toaknoppen (som finns bakterier på) och sedan med handen till munnen.
    Enda gången magsjukebakterier sprids via luften är just vid en kräkning så att aerosol sprids i luften, men de singlar snart ner på golvet.
    Det ska nog gå ifall du spritar av alla ytor du kommit i kontakt med (vilket kanske inte är det lättaste).
    Men berätta ändå att ni varit magsjuka så att alla har en chans att bestämma.
    Och om det är som du säger att du misstänker att mat kan vara orsaken till kräkningar och diarré är det ju inte smittsamt. Lite diarré kan väl vem som helst ha utan att va magsjuk?

• Snowy

Tvätta händer efter toabesök och sprita. Det är som jag säger. magsjuka smittar inte via luften!!! och förhoppningsvis har hon inte bajs på kläderna...

• Snowy
    Hjartesjalen skrev 2007-12-24 11:41:21 följande:
    Beror som sagt pa vilken sorts magsjuka det ar hon har. O det smittar via att man tar i samma saker sa det kan ju vara svart att halla pa o sprita hela tiden, sa mycket manniskor, som tar i matbestick, glas, toa, osv.Sedan sa tror nog ingen att hon skulle ha bajs pa sina klader.
    En fråga. vilken magsjukebakterie utsöndras genom huden och därmed smittar i att man tar i samma saker som du skriver...
    Som jag skrev fecal/oral smitta dvs. bajs till mun...

Och igen: tveksamt att det skulle va vinterkräksjukan, det hade den nog märkt, det verkar inte som de haft kaskadkräkningar...
  • Snowy

Bara för det är vinter och man kräks är det INTE vinterkräksjukan som vissa tycks tro. Man kan ha diarré och spy av olika anledningar.

• Snowy
    Hjartesjalen skrev 2007-12-24 12:37:16 följande:
    Jag ar ingen lakare o inte forskare eller expert, men visst far du magsjuka genom att ta i samma saker som en magsjuk gjort, det har hant mig manga ggr, o da har jag inte varit i narheten av bajs eller krak, utan tagit i tex bestick el dorrhantag, som den personen tagit i, o dom har sagt sig inte "kanna" sig sjuka.O jag har krakfobi, sa jag tvattar handerna konstant, o skulle aldrig stoppa fingrarna i munnen vare sig magsjukan gar eller inte, o da menar jag utan att tvatta handerna forst.
    Nej, men får inte magsjuka genom att ta i samma saker som en magsjuk har gjort. Bakterierna absorberas inte genom huden. Och hur vet du hur mycket bajs du har varit i närheten av. Är du säker på att personen du skakar hand med har tvättat sig såå noga att det inte finns molekyler av bajs kvar? Det är så att bakterier inte dör av tvål, man MÅSTE sprita sig för att bakterier ska dö.

Så du menar att du aldrig skakat hand med någon på en fest och sedan tagit ett tilltugg med handen och käkat? Eller kanske pillat bort något skräp på läppen... Det är SÅ lite som krävs för att bakterier sprids.
    Så om du aldrig fört handen till munnen av vilken anledning som helst utan att ha tvättat händerna är jag grymt imponerad! Grattis till dig.
Svar på tråden Magsjuka idag, hur smittsamt?