• Anonym

Magsjuka idag, hur smittsamt?

Sonen började med magsjuka, sen sambon och nu jag.
    Jag är inne på tredje dagen idag med diarre´
    Inte så det rinner rakt igenom men det är bara vatten typ...
    Spydde första dagen men nu är det bara andra vägen....

Hur smittsamt är det?
    Jag har hört att det bara smittar i början, stämmer det?
    Vi ska ha 10 personer hemma hos oss idag.
    Har handsprit så vi får sprita allt som går men man vill ju inte smitta,

Någon som vet?

• Svar på tråden Magsjuka idag, hur smittsamt?
  • Anonym

Ha nu ringt o pratat med dem och de kommer iallafall, de tar den risken. Känner mig inte magsjuk längre oxh jag rör inte maten.

• Anonym

Kan bara ta ett exempel här hemma, vi har haft denna magsjuka i 3 veckor!! Den är väldigt smittsam och kan yttra sig på de mest konstiga visen, har varit i kontakt med läkare på sjukhuset.
    Vår son lilla son kräker 1ggr/ dygn, den stora dottern bajsar jättelöst 2 ggr/dygn, jag har varit dålig i magen 7 dagar, mannen har hunnit ha det i 3 omgångar under dessa 3 veckorna.Blir aldrig av med det!
    Läkaren berätta att dom hade fått in barn som endast kräkt varannan dag i 4 veckor. Galet!
    Skulle absolut inte utsätta någon för det!

• Sarah84
    Anonym skrev 2007-12-24 11:06:47 följande:
    Ha nu ringt o pratat med dem och de kommer iallafall, de tar den risken. Känner mig inte magsjuk längre oxh jag rör inte maten.
    Låter nog mer som ni blev sjuka på grund av maten eftersom att 3 av er 4 blev sjuka efter att ha ätit där. & ja magsjuka kan smitta flera dygn senare, men brukar oftast komma ganska så snart efter att man träffat någon isf..
  • Anonym (hmm)

Det kanske berodde på maten men samtidigt härjar ju vinterkräksjukan för fullt nu så det är med största sannolikhet den ni drabbats av. Hade inte kommit till er som gäst idag men de får väl skylla sig själva då som går med på det när du sagt till

• Anonym
    Anonym skrev 2007-12-24 11:10:35 följande:
    Kan bara ta ett exempel här hemma, vi har haft denna magsjuka i 3 veckor!! Den är väldigt smittsam och kan yttra sig på de mest konstiga visen, har varit i kontakt med läkare på sjukhuset.Vår son lilla son kräker 1ggr/ dygn, den stora dottern bajsar jättelöst 2 ggr/dygn, jag har varit dålig i magen 7 dagar, mannen har hunnit ha det i 3 omgångar under dessa 3 veckorna.Blir aldrig av med det!Läkaren berätta att dom hade fått in barn som endast kräkt varannan dag i 4 veckor. Galet!Skulle absolut inte utsätta någon för det!

Här är vi inne på vecka 4..... Läkaren här sa ungefär samma sak till oss här i stan (kanske bor på samma ort??)

Lilla systern på 15 månader blev inlagd igår.

Ja lycka till TS, tror inte det är maten som gjort er sjuka dock

• Snowy

Det beror på vilken bakterie det handlar om. Det är uppenbart inte calici (vinterkräksjukan) för då skulle ni mått sämre och det går över på högst 2 dygn.

Magsjukebakterier är fecal/oral smitta. Dvs. bajs/mun. Det kan vara att man tar på toaknoppen (som finns bakterier på) och sedan med handen till munnen.
    Enda gången magsjukebakterier sprids via luften är just vid en kräkning så att aerosol sprids i luften, men de singlar snart ner på golvet.
    Det ska nog gå ifall du spritar av alla ytor du kommit i kontakt med (vilket kanske inte är det lättaste).
    Men berätta ändå att ni varit magsjuka så att alla har en chans att bestämma.
    Och om det är som du säger att du misstänker att mat kan vara orsaken till kräkningar och diarré är det ju inte smittsamt. Lite diarré kan väl vem som helst ha utan att va magsjuk?

• Hjartesjalen

Men att torka med sprit dar hon har varit i kontakt? Hon kan ju inte forsvinna utan ar i kontakt med allt hela tiden, man kan ju inte hoppa runt pa ett ben o sluta andas.

• Snowy

Tvätta händer efter toabesök och sprita. Det är som jag säger. magsjuka smittar inte via luften!!! och förhoppningsvis har hon inte bajs på kläderna...

• Anonym
    Snowy skrev 2007-12-24 11:31:01 följande:
    Tvätta händer efter toabesök och sprita. Det är som jag säger. magsjuka smittar inte via luften!!! och förhoppningsvis har hon inte bajs på kläderna...
    Ja d blir spritning för hela slanten kan jag lova!
    Ska sprita hela badrummet innan alla kommer. Bara o hoppas att alla klarar sig. Sambon står för all mat, jag rör den inte.

God Jul på er alla!
  • Sarah84
    Snowy skrev 2007-12-24 11:31:01 följande:
    Vinterkräksjukan är luftburen. De e ju en muterad form av vanlig maginfluensa.
Svar på tråden Magsjuka idag, hur smittsamt?