• Anonym

Magsjuka idag, hur smittsamt?

Sonen började med magsjuka, sen sambon och nu jag.
    Jag är inne på tredje dagen idag med diarre´
    Inte så det rinner rakt igenom men det är bara vatten typ...
    Spydde första dagen men nu är det bara andra vägen....

Hur smittsamt är det?
    Jag har hört att det bara smittar i början, stämmer det?
    Vi ska ha 10 personer hemma hos oss idag.
    Har handsprit så vi får sprita allt som går men man vill ju inte smitta,

Någon som vet?

• Svar på tråden Magsjuka idag, hur smittsamt?
  • Hjartesjalen

Beror som sagt pa vilken sorts magsjuka det ar hon har. O det smittar via att man tar i samma saker sa det kan ju vara svart att halla pa o sprita hela tiden, sa mycket manniskor, som tar i matbestick, glas, toa, osv.

Sedan sa tror nog ingen att hon skulle ha bajs pa sina klader.

• Sarah84
    Hjartesjalen skrev 2007-12-24 11:41:21 följande:
    Beror som sagt pa vilken sorts magsjuka det ar hon har. O det smittar via att man tar i samma saker sa det kan ju vara svart att halla pa o sprita hela tiden, sa mycket manniskor, som tar i matbestick, glas, toa, osv.Sedan sa tror nog ingen att hon skulle ha bajs pa sina klader.
    Men är de vinterkräksjukan så smittar de ju via luften & då behöver hon inte ens ta i nått, räcker ju med att hon andas.
  • Anonym
    Sarah84 skrev 2007-12-24 11:33:58 följande:
    Vinterkräksjukan är luftburen. De e ju en muterad form av vanlig maginfluensa.
    Vinterkräksjukan är inte luftburen, men är mycket smittsam.

Jag skulle inte bjuda hem folk till mej om vi har legat sjuka iallafall, det är därför vi har sådana epidemier av detta varje år, för att folk inte bryr sej!!

Man smittar minst 48 timmar efter sista diareé el kräk, så om du har diarreé ännu så smittar du.
  • Snowy
    Hjartesjalen skrev 2007-12-24 11:41:21 följande:
    Beror som sagt pa vilken sorts magsjuka det ar hon har. O det smittar via att man tar i samma saker sa det kan ju vara svart att halla pa o sprita hela tiden, sa mycket manniskor, som tar i matbestick, glas, toa, osv.Sedan sa tror nog ingen att hon skulle ha bajs pa sina klader.
    En fråga. vilken magsjukebakterie utsöndras genom huden och därmed smittar i att man tar i samma saker som du skriver...
    Som jag skrev fecal/oral smitta dvs. bajs till mun...

Och igen: tveksamt att det skulle va vinterkräksjukan, det hade den nog märkt, det verkar inte som de haft kaskadkräkningar...
  • Sarah84
    Anonym skrev 2007-12-24 11:48:42 följande:
    Vinterkräksjukan är inte luftburen, men är mycket smittsam.Jag skulle inte bjuda hem folk till mej om vi har legat sjuka iallafall, det är därför vi har sådana epidemier av detta varje år, för att folk inte bryr sej!!Man smittar minst 48 timmar efter sista diareé el kräk, så om du har diarreé ännu så smittar du.
    Finns "muterade" former av kräksjukan då den är luftburen & man vet ju knappast vilken man har.
  • Anonym
    Snowy skrev 2007-12-24 11:53:31 följande:
    En fråga. vilken magsjukebakterie utsöndras genom huden och därmed smittar i att man tar i samma saker som du skriver... Som jag skrev fecal/oral smitta dvs. bajs till mun...Och igen: tveksamt att det skulle va vinterkräksjukan, det hade den nog märkt, det verkar inte som de haft kaskadkräkningar...
    Man behöver inte kaskadkräkas av vintekräksjukan, en del får bara diareé oxå.
    Man ska ta alla magsjukor som om det vore VKS så att man håller sej hemma minst 48 timmar.

Jag blir så på alla folk som inte följer dessa 48 timmar.

Det stod en bra notis på Aftonbladets hemsida i veckan om just magsjukor.
  • Anonym
    Sarah84 skrev 2007-12-24 11:54:05 följande:
    Finns "muterade" former av kräksjukan då den är luftburen & man vet ju knappast vilken man har.
    Jag håller inte med dej, alla uppgifter vi fått som jobbar i vården säger att den inte är luftburen, men otroligt smittsam.
    Det smittar via kontakt med avföring och kräks, men det räcker med en liten molekyl om man skulle få in den i tex munnen.

Handhygienen är A och O!!
  • Sarah84
    Anonym skrev 2007-12-24 12:00:41 följande:
    Jag håller inte med dej, alla uppgifter vi fått som jobbar i vården säger att den inte är luftburen, men otroligt smittsam.Det smittar via kontakt med avföring och kräks, men det räcker med en liten molekyl om man skulle få in den i tex munnen.Handhygienen är A och O!!
    Ne du får hålla med om va du vill, de va rapport som min sambo fick då han jobbade inom vården, visserligen va de ungefär 3 årsen.
  • Anonym
    Sarah84 skrev 2007-12-24 12:03:57 följande:
    Ne du får hålla med om va du vill, de va rapport som min sambo fick då han jobbade inom vården, visserligen va de ungefär 3 årsen.
    Gå gärna in på smittskyddsinstitutets hemsida och läs på Norovirus så får du veta det mesta.

De senaste rönen är att inte handsprit skulle ta död på viruset heller så jag vet då inte vad man ska tro.
    Man kanske inte ska lyssna på allt, men man ska ju iallafall inte bjuda hem folk om man är sjuk eller jämt varit sjuk det är iallafall min åsikt.

Folk som inte håller på detta är bara dumma och egoistiska
  • Snowy

Bara för det är vinter och man kräks är det INTE vinterkräksjukan som vissa tycks tro. Man kan ha diarré och spy av olika anledningar.

Svar på tråden Magsjuka idag, hur smittsamt?