• Anonym

Magsjuka idag, hur smittsamt?

Sonen började med magsjuka, sen sambon och nu jag.
    Jag är inne på tredje dagen idag med diarre´
    Inte så det rinner rakt igenom men det är bara vatten typ...
    Spydde första dagen men nu är det bara andra vägen....

Hur smittsamt är det?
    Jag har hört att det bara smittar i början, stämmer det?
    Vi ska ha 10 personer hemma hos oss idag.
    Har handsprit så vi får sprita allt som går men man vill ju inte smitta,

Någon som vet?

• Svar på tråden Magsjuka idag, hur smittsamt?
  • Fragile Angel

Ja du, jag hade inte bjudit hem människor om jag och min make och dotter var magsjuka, jag hade heller aldrig gått hem till någon med magsjuka, men det är jag det.

Att tro att du kan förhindra att dina gäster blir magsjuka genom att sprita "allt" så tror du fel.

Det är ju bra att du informerat dina gäster om att ni är sjuka, så att de får en möjlighet att inte komma.

God Jul!

Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
  • Hjartesjalen

Jag ar ingen lakare o inte forskare eller expert, men visst far du magsjuka genom att ta i samma saker som en magsjuk gjort, det har hant mig manga ggr, o da har jag inte varit i narheten av bajs eller krak, utan tagit i tex bestick el dorrhantag, som den personen tagit i, o dom har sagt sig inte "kanna" sig sjuka.

O jag har krakfobi, sa jag tvattar handerna konstant, o skulle aldrig stoppa fingrarna i munnen vare sig magsjukan gar eller inte, o da menar jag utan att tvatta handerna forst.

• Hjartesjalen

Lisa1981: Bra inlagg!! Da hade jag inte helt fel i mitt tidigare inlagg. ;) GOD-JUL!!

• Anonym

Som jag skrev innan så vet de om det och jhar fått valt själva såklart!

• FruSundahl

Men det kan ju vara att magen håller på att återanpassa sig.

Det man inte minns har inte hänt
  • Hjartesjalen

Oki, Lycka till med Nyarsaftonen!

• Snowy
    Hjartesjalen skrev 2007-12-24 12:37:16 följande:
    Jag ar ingen lakare o inte forskare eller expert, men visst far du magsjuka genom att ta i samma saker som en magsjuk gjort, det har hant mig manga ggr, o da har jag inte varit i narheten av bajs eller krak, utan tagit i tex bestick el dorrhantag, som den personen tagit i, o dom har sagt sig inte "kanna" sig sjuka.O jag har krakfobi, sa jag tvattar handerna konstant, o skulle aldrig stoppa fingrarna i munnen vare sig magsjukan gar eller inte, o da menar jag utan att tvatta handerna forst.
    Nej, men får inte magsjuka genom att ta i samma saker som en magsjuk har gjort. Bakterierna absorberas inte genom huden. Och hur vet du hur mycket bajs du har varit i närheten av. Är du säker på att personen du skakar hand med har tvättat sig såå noga att det inte finns molekyler av bajs kvar? Det är så att bakterier inte dör av tvål, man MÅSTE sprita sig för att bakterier ska dö.

Så du menar att du aldrig skakat hand med någon på en fest och sedan tagit ett tilltugg med handen och käkat? Eller kanske pillat bort något skräp på läppen... Det är SÅ lite som krävs för att bakterier sprids.
    Så om du aldrig fört handen till munnen av vilken anledning som helst utan att ha tvättat händerna är jag grymt imponerad! Grattis till dig.
  • Anonym (hmm)

Hmm de sa doktorn på ekg att det är så smittsamt att det räcker att ta på samma ställe som någon som bär smittan, i alla fall vinterkräksjukan

• Hjartesjalen

Vad roligt att du ar sa imponerad av mig o mitt satt att hantera saker. Jo, exakt det jag skrev menar jag forstass.
    Om du laste sa sag du ocksa att jag har just krakfobi, sa om jag gar pa fest tex, sa tar jag garna i hand med andra manniskor, men innan jag ater eller "pillar" mig pa lappen eller nagot annat sa tvattar jag handerna, o spritar garna med spriten jag har i handvaskan. Precis som manga medvetna manniskor idag gor.

O jag har absolut blivit sjuk av att bara ta i tex dorrhandtag dar en sjuk tagit i. Dom beh inte ha bajs pa handerna eller krak dar, utan ar man sjuk sa finns det overallt runt omkring en, beroende pa vad for sort man har!

Det ar saliv, svett, haret man slanger med, osv.

Ar man tex magsjuk, o borstar tanderna sa ar det ju tex inte fritt fram att kyssas bara for att man for tillfallet inte har spy i munnen!

• Anonym
    Hjartesjalen skrev 2007-12-26 11:38:53 följande:
    Vad roligt att du ar sa imponerad av mig o mitt satt att hantera saker. Jo, exakt det jag skrev menar jag forstass.Om du laste sa sag du ocksa att jag har just krakfobi, sa om jag gar pa fest tex, sa tar jag garna i hand med andra manniskor, men innan jag ater eller "pillar" mig pa lappen eller nagot annat sa tvattar jag handerna, o spritar garna med spriten jag har i handvaskan. Precis som manga medvetna manniskor idag gor.O jag har absolut blivit sjuk av att bara ta i tex dorrhandtag dar en sjuk tagit i. Dom beh inte ha bajs pa handerna eller krak dar, utan ar man sjuk sa finns det overallt runt omkring en, beroende pa vad for sort man har!Det ar saliv, svett, haret man slanger med, osv.Ar man tex magsjuk, o borstar tanderna sa ar det ju tex inte fritt fram att kyssas bara for att man for tillfallet inte har spy i munnen!
    Det kanske är dags att gå i terapi för din kräksjuka, det måste vara oerhört jobbigt att ha en sådan fobi!
Svar på tråden Magsjuka idag, hur smittsamt?