• Anonym

Magsjuka idag, hur smittsamt?

Sonen började med magsjuka, sen sambon och nu jag.
    Jag är inne på tredje dagen idag med diarre´
    Inte så det rinner rakt igenom men det är bara vatten typ...
    Spydde första dagen men nu är det bara andra vägen....

Hur smittsamt är det?
    Jag har hört att det bara smittar i början, stämmer det?
    Vi ska ha 10 personer hemma hos oss idag.
    Har handsprit så vi får sprita allt som går men man vill ju inte smitta,

Någon som vet?

• Svar på tråden Magsjuka idag, hur smittsamt?
  • Monica S

Tyket TS...
    Och totalt onödig kommentar.

Anonym skrev 2007-12-26 12:03:52 följande:
    Det kanske är dags att gå i terapi för din kräksjuka, det måste vara oerhört jobbigt att ha en sådan fobi!
  • jennyfannyemil

Nu beror ju faktiskt de flesta magjukor på virus och inte bakterier så att sprita hjälper inte. Handtvätt med tvål och vatten är bättre.
    Sedan är det ytterst få människor som faktiskt vet hur man spritar händerna.

Snowy skrev 2007-12-25 14:59:00 följande:
    Nej, men får inte magsjuka genom att ta i samma saker som en magsjuk har gjort. Bakterierna absorberas inte genom huden. Och hur vet du hur mycket bajs du har varit i närheten av. Är du säker på att personen du skakar hand med har tvättat sig såå noga att det inte finns molekyler av bajs kvar? Det är så att bakterier inte dör av tvål, man MÅSTE sprita sig för att bakterier ska dö.Så du menar att du aldrig skakat hand med någon på en fest och sedan tagit ett tilltugg med handen och käkat? Eller kanske pillat bort något skräp på läppen... Det är SÅ lite som krävs för att bakterier sprids. Så om du aldrig fört handen till munnen av vilken anledning som helst utan att ha tvättat händerna är jag grymt imponerad! Grattis till dig.
  • Anonym (hmm)

Jag har också lite kräkfobi och det är väl aldrig mysigt att kräkas! TS det var en mycket onödig kommentar

• Anonym
    Anonym skrev 2007-12-26 12:03:52 följande:
    Det kanske är dags att gå i terapi för din kräksjuka, det måste vara oerhört jobbigt att ha en sådan fobi!
    Men vad onödigt lågt!!!!!

Hur gick det nu då? Med julen?
  • Monica S

Kan tänka mig att "alla" TS gäster ligger o spyr på Nyårsafton. Men vad gör det, julafton var ju sååå treeeevlig!

(kanske lite tyket o onödig kommentar det här oxå, men blir så irriterad på alla som inte tar smittsamma sjukdomar på allvar.)

• Sarah84

Monica S skrev 2007-12-26 19:22:44 följande:

Kan tänka mig att "alla" TS gäster ligger o spyr på Nyårsafton. Men vad gör det, julafton var ju sååå treeeevlig!(kanske lite tyket o onödig kommentar det här oxå, men blir så irriterad på alla som inte tar smittsamma sjukdomar på allvar.)
    Fast de va ju valfritt för TS gäster att komma åxå då hon sa precis som de va. De kanske inte heller ville ställa in utan ville komma? Tycker inte alls att TS gjort fel, hon gjorde klart för alla precis hur de stod till & de som skulle komma va nog vuxna att kunna fatta sina egna beslut..
  • Hjartesjalen

TS: Jag har inga problem alls med att ha krakfobi. Blir jag sjuk sa blir jag, o da far jag helt enkelt sta ut med det.
    Men jag gor allt jag kan for att forhindra att fa det el att sprida det vidare sa det inte blir rundgang pa det.
    Det ar en rutin jag har, att tvatta handerna valdigt noga, speciellt nar magsjukor samt forkylningar pagar.
    Du maste kanna dig mycket battre nu eftersom du har kraft o ork att vara tyken. Vi har alla har inne pa traden sagt vad vi tycker om ditt hanterande av situationen som du o din familj var o ar i. Om du inte vill veta vad vi tycker, varfor starta en trad om det, du hade ju redan bestamt dig for att ha dina gaster hemma hos dig i alla fall.

Hela mitt sista inlagg var ett svar till "Snowy" som sa sig vara "grymt imponerad" av mig.

• Sarah84
    Hjartesjalen skrev 2007-12-26 11:38:53 följande:
    Vad roligt att du ar sa imponerad av mig o mitt satt att hantera saker. Jo, exakt det jag skrev menar jag forstass.Om du laste sa sag du ocksa att jag har just krakfobi, sa om jag gar pa fest tex, sa tar jag garna i hand med andra manniskor, men innan jag ater eller "pillar" mig pa lappen eller nagot annat sa tvattar jag handerna, o spritar garna med spriten jag har i handvaskan. Precis som manga medvetna manniskor idag gor.O jag har absolut blivit sjuk av att bara ta i tex dorrhandtag dar en sjuk tagit i. Dom beh inte ha bajs pa handerna eller krak dar, utan ar man sjuk sa finns det overallt runt omkring en, beroende pa vad for sort man har!Det ar saliv, svett, haret man slanger med, osv.Ar man tex magsjuk, o borstar tanderna sa ar det ju tex inte fritt fram att kyssas bara for att man for tillfallet inte har spy i munnen!
    Om du tar i hand me någon & de inte finns möjlighet att tvätta händer & att du tex glömt handspriten hemma. Hur gör du då? Ja menar händer åker ju upp i ansikten utan att man ibland inte tänker på de, ren reflex då håret tex åkt i munen av att de blåser ute.
  • Hjartesjalen

Nej, som jag sa, mina hander aker inte upp reflexmassigt i munnen el ansiktet. O jag glommer aldrig min handsprit, o kan jag brukar inte ga pa fest dar det inte finns en toalett.

Jag gor allt jag kan for att forhindra att bli sjuk, precis som dom flesta gor. Men jag ar extra noga nar jag ar med en massa manniskor o speciellt om magsjukor gar, eller forkylningar.

• Hjartesjalen

Sedan ar det ju ocksa sa att om jag moter nagon ute som vill ta i hand o sager att jag far valja om jag vill ta i hand el inte, just for att personen e sjuk eller varit sjuk, sa valjer jag att inte ta i hand.

Sager personen inget utan skiter i det, sa har jag ju inget val, eller hur, o da ar det inte mycket att gora at, aven om jag spritar mig efterat. Da far jag bli sjuk, men att jag skulle smitta nagon annan medvetet skulle aldrig falla mig in.

Svar på tråden Magsjuka idag, hur smittsamt?