• Labolina 4

    Vad äter din 6-månaders bebis?

    Hej!
    Funderar lite vad jag skall ge min 6 månaders pojke.

    Jag började lite smått med purer vid 4 1/2 månaders ålder, lite sporadiskt.Där står ju att det är från 6 månaders man skall börja men att det går att börja tidigast vid 4 månaders ålder.
    Är jag tidig eller sen med det jag serverar?

    Sedan två veckor tillbaka blir det pureer för 4 månaders ålder till lunch och gröt (två smakportioner) med fruktpure till kvällen.
    Nu tänkte jag börja med burkmat för 5 månaders ålder.

    Har ni börjat med rån?
    Hur mycket äter era 6-månaders?
    Andra tips frö diskussion mottages gärna.

  • Svar på tråden Vad äter din 6-månaders bebis?
  • EmelieG84

    Så här äter mina damer
    -06 välling
    ca 9 delar de en full portion gröt
    ca 12 delar en stor burk med mat från sex månader
    c 15 Välling
    17 delar på en halv bana(bara för att få lite i magen)
    18.30 Välling

    Vi har även gett våra smörgås rån och majs krokar ett tag nu! De tycker det är jätte gott..
    Tjejerna är 6mån den 28  nu

  • Labolina 4

    Daemez, vad härligt med tvillingar.
    Antar att du ej ammar längre? Det gör ialla fall inte jag, har ej fungerat så bra.

    Oj, vad de äter. Hur är det, ang amning. Om du ej ammat har du då gett ersättning. Hur gör du med ersättning iså fall nu. Bytt till välling? Funderar på vad som är bäst välling eller ersättning eller hur man kombinerar detta.

    Jag ger ersättning 4 gånger per dag och ett mål smakportioner och ett mål med gröt (nästan hel portion nu).
    I morgon skall vi prova med stroganoff för 5 månader.

  • EmelieG84

    Ja mina fick ersättning, ammaningen funkade ca 2v sen pumpade jag. men nu har vi bytt ut alla mål mot välling ist! Mkt bätter de står sig längre och spyr inte lika mkt! Ja mina äter mkt riktig mat nu. De älskar de

    Ja d e härligt med twins!Glad

  • frau M

    Min son är 5,5 månad. han äter ett mål mat om dagen. Burk eller hemmagjort. Äter allt. Resterande mål får han ersättning. Jag funderar på att börja med ett mål till, gröt framåt kvällen. Vad tror ni om det? Förlåt om jag snor din tråd lite ts. Lite inom samma ämne och fråga iaf...

  • misan84

    Min son är snart 6 månader men har ätit såhär sen han var 5 månader

    08.00 flaska 200ml
    10.00 mellis- päron-banan med yougurt(från 5 mån)
    13.00 middag en hel burk även efterätt på helgerna
    16.00 flaska 200 ml
    18.00 en hel portion gröt med någon smakis i.


    frau M som du ser  du kan börja med ett mål till kvällen med:) Majskrokar kan du börja med närsom o rån när han är redo min son har fått båda i en månad nu.


    (¯`°?.¸ ღ♥ Hampus 07-07-04 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Elyelle

    Intressant trad.

    Sa har ater min son (6 1/2 manader):

    4:00 Flaska 200ml
    7;00 Flaska 200ml


    9;30 En portion grot, 1/2burk plommonpure


    11:00 Flaska 200ml


    1:00 1/2burk gronsakspure, 1-2msk fruktpure


    3:00 Flaska 200ml
    5:30 Flaska 200ml
    7:00 1-2msk Plommonpure
    8:00 Flaska 230ml


     Massor med ersattning ater han (har finns ingen valling), ser jag nu och han gillar ju mat, sa kanske borde jag borja ge lite mer, sa han haller sig battre. BVC lakaren sa inget om det, vilket var konstigt. Vad jag forstar fran de material jag last, borde han borja minska pa ersattningsintaget efter 6manaders alder, sa det ar nog dags for matigare mat. De klarar sig visst pa ersattning med, men jag antar att vissa blir krasnare da min sons 11-manaders kusin ater bara ca0.5dl frukostflingor och 9-11 flaskor med ersattning varje dag.

  • frau M

    Såhär äter min son nu. 5,5 månad.
    vaknar vid 8-10 äter flaska 250 ml ersättning
    lunch i stort sett en hel liten burk mat och efterätt efter vid 12-14
    flaska igen med 250ml vid 15-19 beror lite på hur länge och när han sover. (gillar att ta lång sovstund efter lunchen, enda han har på dagen istort sett)
    gröt vid 20.
    ersättning ca 250ml 21.30-22
    sovdax.
    sover hela natten!

    Har inhandlat majskrokar nu, men inte börjat ge honom än. Han ska få smaka i morgon tänkte jag..

  • cleopatra2

    Min ammas fortfarende och äter en hel portion med gröt,sen äter han vad vi äter utan salt.men bara i små mängder.

  • cleopatra2

    Min ammas fortfarende och äter en hel portion med gröt,sen äter han vad vi äter utan salt.men bara i små mängder.
    Med smörgåsar och rån har jag inte börjat än,han sväljer fortfarende inte ordentligt.

  • Busbellan

    Min dotter på 5,5 mån vägrade äta ersättningen sen hon fick smak på vanlig mat så hon äter såhär:

    8 - 220 ml välling
    12 - 1-2 dl hemlagad mat + fruktpuré
    15.30 - gröt på 1 dl vatten+fruktpuré
    18 - 1/2 banan eller en fruktbägare
    19.30 - 220 ml välling
    4 - 220 ml välling

    Nu ser det ut som hon äter massor. Måste bara tillägga att när hon åt bara ersättning så åt hon minimalt, kanske ca 500 ml/dygn. Så "vanlig" mat passar henne bättre.


    Varför göra idag det man kan göra imorgon....
  • MonoMini

    Min son äter så här: 8:00 _ersättning 11:00_ersättning 14:00_en portion burkmat 17:00_ersättning 20:00_välling 200ml Jag har märkt att de flesta som har skrivit här ger inte så mycket ersättning, har hört från min BM att ersättningen är viktigare än välling första året

  • Flickan och kråkan

    1:a barnet: Halv portion gröt morgon och kväll + halv burk mat till lunch, ammade för övrigt.
    2:a barnet: Ammade uteslutande
    3:e barnet: Smakportion gröt på morgonen. En eller två teskedar annan mat vid lunch och middag, smakprov av frukt när vi andra åt. Ammade för övrigt.

Svar på tråden Vad äter din 6-månaders bebis?