• Evve81

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

Läste här (tror jag) om någon som fick som typ bölder i troskanten... Någon som känner igen sig. Jag har fått MASSOR med infekterade vätskande sår som är rätt svullna. Har på armen, benen och just på ändan. Ingen som har nåt tips för att få bort dem??????? Vet inte om de kommer från tarmen heller men min mage är någon försämrad måste jag söga men det kan ju också bero på att det inte är så långt till förlossningen. Vill dock inte ha en massa äckliga sår på benen då!

• Evve81

Det är ju bara så himla äckligt med variga bölder. Känner liksom att man har väl nog med problem där nere efter en förlossning än att man ska ha bölder. Men de kanske är borta innan dess är ju 1 månad kvar till bf

Ingenn annan som har nåt tips på vad man kan göra. Ska till min tarmdoktor den 16 jan men inte lär han kunna göra nåt åt detta!

• Evve81

Jag har ätit Pentasa under min graviditet och den fick jag istället för Asacol. Enligt min doktor ska det itne vara någon fara alls...

• Evve81

Måste bara berätta vad min sambo sa till mig idag när han hämtat dottern på dagis. Flippa inte ur nu men dagis fröknarna sa att Tuva hade blod i bajset!!!! Förvånad jag är ju en hispig mamma och sa att det kan ju inte vara sant. Men Tydligen var de säkra på sin sak så sambon fick ringa vc men de trodde inte det var någon fara. Nu åt vi pytt i panna med rödbetor igår så jag hoppas ju att det var nåt sånt som var i men det känns ju inget vidare särskillt som dessa sjukdomar ju är ärftliga... Nu ska vi hålla ordentlig koll på hennes bajs men ändå....  Så nu håller jag alla tummar för att det var en engångs grej!

Kände att jag behövde skriva av mig lite och här inne dör ni ju inte av lite skitprat.

• Evve81

Idag har hon ju inte ens varit på toa och hon är ju inte alls dålig imagen. Dagis fröknarna var rätt säkra på sin sak men man vet ju inte vad de har för erfarenhet av sånt. Jag tror på rödbetor. Vi ska väl kolla grundligt vid nästa toa besök. Tycker hon har blivit så himla smal men det kan ju vara för att vällingmagen försvunnit nu när vi slutat med det!

• Evve81

Fickpenicillin av min magdoktor igår mot mina äckliga bölder. Han tyckte det såg riktigt otäckt ut och ville knappt ta i dem. Däremot så hävdade han bestämt att sånt INTE kan bero på tarmen. Proverna var väl så där och jag har tidigare haft dåliga levervärden så han började kolla upp om det var nåt fel men sedan blev de bättre men nu var de försämrade igen men inte så dåligt. Fast tydligen kan man få lite konstiga värden när man är gravid. Sa dessutom att det var längesedan det blev gjort någon koloskopi. Man vill ju gärna kolla så det inte blir nåt skit av det.. Så till hösten är det väl dax USCHA!

Nu hoppas jag att min mage klarar av penicillinet.....

Hoppas det ordnar sig snart så alla här inne får må bra. 

• Evve81

Lällas: Vilken kanondoktor du verkar ha!

Jag är också nöjd med min även om jag tycker att han var riktigt dåligt påläst förra gången jag var där. Var ju tvungen att fråga honom om Tuva som de trodde bajsade blod på dagis. Han sa att det kan ju vara något hon ätit men om det händer igen tyckte han att vc inte var rätt ställe att ringa till utan då var det barnmottagningen på sjukhuset speciellt eftersom jag också har en tarmsjukdom så det ska jag komma ihåg! Fast hon är hur pigg som helst som tur är! Vi har ju treårs kalas idag

Själv fick jag ju penicillin och magen blir ju liite sämre och jag vill INTE bli dålig nu är ju bara 16 dagar kvar till bf. Har ju pratat bort kortisonkur efter förlossningen så jag hoppas jag inte behöver någon. Egentligen ska man inte äta mitt penicillin med mat men man kunde göra det om magen blev för dålig. Jag äter ju  aldrig det så det borde ju ta även om jag äter med mat. Eller var tror ni?

Kramar till er alla! Ha en riktigt skönt helg!

• Evve81

Måste fråga er? Hur är det med Pentasa?? Min mage fick ett frispel igår och jag insåg att det nog är bäst att äta min medicin men ingen har sagt något om amning och Pentasa. Står att man ska prata med sin doktor innan men när jag var till hbonom sist glömde jag. Ska fråga på bvc imorrn men tänkte att någon här kanske vet.

PÅ det där papperet som är med i förpackningen står ju en massa hemska biverkningar och att det INTE ska ges till barn under 12 år. Det står också att det aktiva ämnet övergår i mjölken.....

• Evve81

Jag åt asacol under min första graviditet men nu tror jag de avråder från asacol när man är gravid. Jag åt ju det och sa till min doktor att vi planerade ett syskon och då fick jag pentasa istället.

Ingen som vet hur det är med pentasa och amning????

• Evve81
    Fru U skrev 2008-02-20 15:10:23 följande:
    Så här står det i janusinfo om pentasa och amning (www.janusinfo.org/imcms/servlet/GetDocällig dokumentation om övergång till bröstmjölk. I en studie där olsalazin (prodrug till mesalazin) gavs till en kvinna fyra månader efter partus kunde varken olsalazin eller mesalazin detekteras i bröstmjölk. Andra studier uppger att mesalazin passerar över till bröstmjölk i låg grad. Barndosen beräknas till 0,05 % av moderns viktjusterade enstaka dos. Diarre har rapporterats hos ett ammande barn sedan mamman behandlats med mesalazin. Mesalazin bör användas med försiktighet under amning. Eller med andra ord: man vet inte så man tar det säkra för det osäkra och säger att man helst inte ska ta det (fast det, som jag tolkar det, verkar gå bra enligt testresultaten)
    Tack snälla. Ska väl kolla med bvc. Jag äter ju inte så ofta... Ändrar min medicinering lite som jag tycker och äteer inget när jag mår bra. Ska bli bättre på att äta min medicin när jag slutar Amma. Blev lite orolig igår för jag var på toa massor med gånger och var riktigt dålig med ont i magen och så men idag verkar det bra igen.....
  • Evve81

Många kramar till Rebecca och Molle!

Är inne och läser ibland hinner inte alls mycket nu med bebis och min mage är jättebra så det är skönt!

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10