• grådis

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
    För oss med Ulcerös Colit & Crohns.

Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail eller lägg ett inlägg i min Gästbok.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk) och stomi
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (och stomi opererad)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    flipfloppan
    TrasigMage

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (med följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa
    Disa9 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenbenbensresevoir)
    Julitös
    joannakba

IBS
    Nebulosa
    68:an
    Vem är jag
    mysis nr1 (samt gallsaltsmalabsobtion)
    Smulfröken
    TrasigMage
    fixarmamma

VÄNTAR PÅ DIAGNOS?
    Bcsvensk
    JennyF
    Mammasknodd
    fixarmamma (ev crohns)

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m25255691.html

Länk till gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m22148483.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m18868356.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    www.crohns.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:54:02:
    Väntar på diagnos:
    Axelpaxel

IBS
    Ankissen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:55:40:
    CROHNS
    Tindras äiti

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-03 16:45:10:
    ULCERÖS COLIT
    Lakritsmums (+ magsår och leversjukdom)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-06 04:41:24:

Crohns
    Fairyfloss

Ulcerös Colit
    Pernilla19

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:43
    ULCERÖS COLIT
    Angelstorm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:47
    IBS
    Crazy1 (väntar på ytterligare utredning)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 18:17
    ULCERÖS COLIT
    MaijaO
    nybliven lappjänta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-27 17:29
    Ulcerös colit
    MaddeG

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 13:58
    Liten presentationstråd: V.V.S-trådens profiler
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m29507234.html
    Skriv några rader om dig själv, lättare för oss att hålla ordning på varandra

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:22
    Ulcerös colit
    070706
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-13 17:01
    Ulcerös colit
    Lärka78

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-16 10:13
    Crohns
    Lotusflower

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-28 16:17
    Ulcerös colit
    Mammasknodd

• Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10
  • Fru U

Ska ta det med mig i tankarna när jag besöker smärtrehab

Det som är bra med smärtrehab är ju att inte allt bara handlar om piller utan om hur man faktiskt kan få vardagen att fungera

Min man blir så nervös när jag tar så starka tabletter som morfin (tror han är rädd för att det inte ska finnas något som hjälper mig om jag kommer upp till 10 eller över på smärtskalan, han har ju sett mig då, vakade hos mig i två dygn stackarn)

Live and let live
  • Fru U

var kul att utbyta tankar här igen. saknar er allihop ju när jag inte har tid/ork att skriva här (fast jag skummar igenom varje dag)

Live and let live
  • skrutteluttan74
    Fru U skrev 2007-12-31 00:30:18 följande:
    Oxycontin kanske, Bcsvensk? Det är det långverkande morfinet och oxynorm det kortverkande (det man kan ta när oxycontinet eller tiparolen inte räcker till)Och jag blir så arg när jag tänker på alla år de sa till mig att det inte fanns nåt mer jag kunde ta
    Jo precis...det stämmer...
  • skrutteluttan74
    Fru U skrev 2007-12-31 00:40:46 följande:
    var kul att utbyta tankar här igen. saknar er allihop ju när jag inte har tid/ork att skriva här (fast jag skummar igenom varje dag)
    Ungefär som för flera av oss tror jag..ibland läser man ibland skriver man..men nu ska jag isäng...Blir en lååååång dag i morrn...

Kram och Gott Nytt År
  • Starkast

Ja våra karlar får vara med om mycket.
    Minns i somras när jag inte fick i mig vare sig näringsdryckerna eller annan vätska. Ingenting! Efter några dagar släpade han mig till akuten med domningar och dålig känsel i ansiktet bl.a men värdena var inte tillräckligt dåliga ännu, så fick ingen hjälp där. Detta höll i sig tror det var tre dygn till. Jag blåvägrade åka tillbaka. Synen var helt förvrängd och låg bara i sängen. Han satt och försökte få mig till att suga på vattenmelonbitar han höll i. Men det blev min räddning! Den lilla vätska som kom sög kroppen åt sig varenda droppe ur. Fick i mig mer och mer och sen vände det.

Tänk vad en droppåse kunde gjort innan det blev så dåligt....

Smärtrehab går ju i första hand ut på att lära sig hantera och leva med sin smärta. De har ju många verktyg att ta med sig hem i vardagen.
    En stor del är ju också avvänjning av starka mediciner..

• skrutteluttan74
    **^^** GOTT NYTT ÅT GOVÄNNER**^^**

själv kan jag inte drinka ngt så för mej blir de alkohol fritt ,men det känns som att det går lika bra.
    Vi kommer vara tre "bruppor" som kör på den alkohol fria delen och tre gubbar som tar alkoholen...

Våra gubbar brukar skojja och säga " Vi delar på körningen,Jag kör till festen,DU kör hem"

Nu ska ju vi vara hemma och ha frmmande av två kompis familjer och deras kidz.
    Vi vuxna ska äta en god MENY ,som blir en tre rätters.
    Barnens blir bara två,dom brukar inte ha varken ork eller tid till mera
    Vi brukar få en mycket trevlig kväll med god mat och gott dricka,vi förstår ju det eftersom flertalet återkommer *skryyyyyter lite *

Så ialla fall ha nu det så bra i morgon kväll vad ni än må göra och :

**^^**GOTT NYTT ÅR 2008**^^** önskar jag och min familj er alla
  • grådis

Hej på er alla tarmisar!
    Jösses vad ni skriver, jag hinner inte med Ett angenämt problem iofs

Livet går lite upp och ned här för tillfället då man slits mellan jobb, ett förhållande som är som en bergochdalbana eller en parodi på såpopera och sen var jag ute på konsert i fredags...Mustasch, jättebra men det blev kanske lite mycket pilsner för jag var så förbannat trött på eq-befriade karlar...så lördagen blev lite hängig ...

Mycket av problemen med sambon är ju vår brist på gemensam egen tid, vi tycker ju om varandra men vi lyckas inte så bra att leva ihop.
    Saker och ting kompliceras av att han har barn med en bitch som saknar förmåga till empati, planering och hänsyn, usch o fy och blä, jag är såååå trött på det lea stycket...och på honom som är sååå trög
    Det har funkat hyfsat en period de sista åren...men det tog väl 7 år innan hon började prata med mig...men nu har hon flippat ur igen. Bra, eftersom vi har haft det dåligt hela hösten...toppen att krydda det med en rabiat människa som tror hon äger världen! Eller hur?
    Han lovar mig att inga beslut om förändringar i schemat ska göras utan att jag blir involverad... kommer hem från semestern och voila...två styck barn hemma när vi skulle haft tre dagar på tumanhand innan jul (då barnen skulle vara hos oss och jag skulle jobba osv)
    det bästa *not* av allt var att barnen hade jullov, pappan jobbar, jag var ledig OCH bitchen var ledig....ändå hade hon ändrat så barnen skulle vara hos oss!!! STÖN
    jag visste inget, blev skogstokig, f-n vad arg jag var...och lessen o besviken...
    han ringde henne och det var hur rörigt som helst, jag sa att barnen fick vara hos henne och att vi skulle köra det vanliga schemat...ett barn var redan hos henne och stannade således där, det andra barnet kom hem till oss och fick vara kvar...vad ska man säga "Nä, du får gå igen"...rörigt och tråkigt för ungarna
    Det gick en vecka, kommer hem från jobbet...och se...två barn hemma trots att det var hennes vecka...då hade de ändrat igen!!!!! *skriker av vanmakt och förtvivlan*
    Det slutar med att hela vår lediga helg så har vi haft barn hemma, ska ha ena barnet ikväll och imorgon, sen jobbar han en dag så en vecka som vi hade behövt för att reda ut våra problem på resulterar i EN (1) dag utan barn samt en barnfri kväll igår...då jag fick gå o lägga mig kl 9 för att jag skulle upp halv fem imorse....
    Vad ni gör...undvik karlar med barn sen förut...om ni inte själva har några iaf...
    Det som är tråkigt är ju att barnen kommer i kläm och jag blir svarta fåret.
    Lik förbannat trillar jag dit hela tiden. Blir så trött på mig själv.
    Men nu ska han ringa banken i veckan o kolla om han får lån så han kan köpa ut mig ur huset. Särbo kanske är lösningen?.
    Sen får man se vad det blir av det.
    Så förbannat tråkigt bara, eftersom bägge hade hoppats att vi kunde komma till en lösning och en vardag som funkade för oss alla och vi fortfarande tycker om varandra. Vi är ju inte ovänner, men jag känner att jag inte orkar mer.
    Bättre då att vara särbo och umgås med varandra när vi har tid och så slipper jag allt vad jobbiga föredettor och illaluktande kattlådor och allt tjat o gnäll heter och hans oförmåga att ta hänsyn till mig utan bara dansa efter hennes pipa.
    Det gör han ju inte alls enligt honom, utan det är för barnens skull han gör så...
    Så här håller vi på...ena dagen upp och nästa ner...
    Diskuterar och gråter (jag) för att sedan äta god middag och sen ligga på soffan och massera varandras fötter och prata om allt möjligt annat...kryddat med lite sex och skratt och allmänn planering...för att nästa dag drabbas av besvikelsens vågor och verklighetens kranka blekhet
    Så ni fattar...det är helt psyko för tillfället.....
    därav bristen på inlägg från mig...

Guuud vilket jobbigt inlägg
    Men vad skrev ni häromdagen...ingen klagan...utan lite ventilering

Ska försöka läsa ikapp lite, see ya´

• Tindras äiti

den i tarmen e bort op men man får garanterat nya , därimot har jag alltid 18 00000 fistlar i ljumskar å på blygisarna sååå förbannat ont har op 13 ggtr i underlivet för fistlar, nu d senaste har jag tagit en steril nål å stuckigt hål själv men d gör ju så ont att man vill dö ...för nån mån fick ja en precis mellan röven å d heliga D GJORDE ONT fattades bara att man va på en cyckel semester oxå!!

MaddeK81 skrev 2007-12-30 22:30:33 följande:
    [citTindras äiti: Usch det låter hemskt! Hur har du det med fisteln nu då? Själv fick jag också jä*ligt ont först när min fistel uppstod, jag fick som en stor knöl på utsidan av underlivet, gjorde svinont när jag gick på toa, fick febet o.s.v. Jag trodde att jag hade fått bråck av att sitta på toa med kramper men det visade sig va en fistel som dom fick öppna upp genom operation. Hade asont efter det också men sedan jag fick stomi så har jag vääääldigt lite problem av den, har som sagt inte ont alls av den. Det som fortfarande är negativt är att det kommer sekret från ändan den vägen, man är ju inte torr i tarmen fast man har stomi, speciellt inte med en mer eller mindre inflammerad ändtarm. Kännes sig inte så fräsch med att ha sex och så...
    [/citat]
  • grådis

GOTT NYTT ÅR till er allihop

Massa av goa kramar till er

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10