• grådis

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
    För oss med Ulcerös Colit & Crohns.

Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail eller lägg ett inlägg i min Gästbok.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk) och stomi
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (och stomi opererad)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    flipfloppan
    TrasigMage

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (med följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa
    Disa9 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenbenbensresevoir)
    Julitös
    joannakba

IBS
    Nebulosa
    68:an
    Vem är jag
    mysis nr1 (samt gallsaltsmalabsobtion)
    Smulfröken
    TrasigMage
    fixarmamma

VÄNTAR PÅ DIAGNOS?
    Bcsvensk
    JennyF
    Mammasknodd
    fixarmamma (ev crohns)

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m25255691.html

Länk till gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m22148483.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m18868356.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    www.crohns.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:54:02:
    Väntar på diagnos:
    Axelpaxel

IBS
    Ankissen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:55:40:
    CROHNS
    Tindras äiti

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-03 16:45:10:
    ULCERÖS COLIT
    Lakritsmums (+ magsår och leversjukdom)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-06 04:41:24:

Crohns
    Fairyfloss

Ulcerös Colit
    Pernilla19

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:43
    ULCERÖS COLIT
    Angelstorm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:47
    IBS
    Crazy1 (väntar på ytterligare utredning)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 18:17
    ULCERÖS COLIT
    MaijaO
    nybliven lappjänta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-27 17:29
    Ulcerös colit
    MaddeG

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 13:58
    Liten presentationstråd: V.V.S-trådens profiler
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m29507234.html
    Skriv några rader om dig själv, lättare för oss att hålla ordning på varandra

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:22
    Ulcerös colit
    070706
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-13 17:01
    Ulcerös colit
    Lärka78

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-16 10:13
    Crohns
    Lotusflower

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-28 16:17
    Ulcerös colit
    Mammasknodd

• Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10
  • MaddeK81

Jenny F: Oj det va mycket info du hade om sammanväxningar ändå, jag lärde mig en del som jag inte visste innan! Jo det är läskigt med sammanväxningar! Som jag känner nu så verkar jag inte ha några sammaväxningar alls, inte som jag märker av i alla fall. Det är bara att hålla tummarna att det förvärras så minimalt som möjligt.

Tycker verkligen att det är så konstigt att inte fler personer tänker på sammanväxningar när det handlar om kejsarsnitt. Jag lägger ingen värdering i vad andra kvinnor känner att dom helst vill, föda vaginalt eller med kejsarsnitt men jag tycker det är konstigt att sammanväxningar knappt ens pratas om i sådana diskussioner, många verkar inte veta/vilja förstå hur stor risk det är för sammanväxningar och vilka besvär det kan ställa till med.

Som sagt, jag lägger INTE nån värdering vad man känner att man vill göra. Vet man alla risker och ändå väljer det alternativet så är det upp till var och en, helt klart!

Angående dina smärtor så håller jag med, klart livmodern rör på sig!

Vilka operationer är det du genomgått hittills och vilka finns i beräkningen för framtiden?

68an: Tjena kompis, här har du en rökare! Med Crohns, jättebra kombination (inte)! Jag slutade faktiskt med väldigt lyckat resultat och höll uppe 1,5-2 år nånting men började nu i somras igen. Det enda jag kan säga är att det man behöver göra för att lyckas med att sluta med tobaksberoende är att växla sitt tankesätt från att känna att man är en slav under sitt beroende och man vill ge efter och få i sig det som kroppen skriker efter så ska man vänja sig vid att känna suget och tänka att man är i krig med begäret och DU är den som tänker så segrande och inte tobaken. Det va i alla fall det som funkade för mig, att jag varje gång när jag fick suget tänkte att jag skulle vinna, jag skulle härda ut tills suget gick över och då hade jag vunnit. Sedan kom suget igen och då skulle jag vinna igen och inte ge efter. Tillslut börjar man känna en stolthet över att man kan va så stark med tankens kraft så det hjälper till att peppa en att man ska fortsätta. Det mans ka va medveten om också är att suget inte kommer att försvinna någonsin. Det kommer att kännas mindre starkt och inte komma lika ofta som i början men återkommer gör det oavsett hur länge man har hållt upp.

Att jag sedan började röka igen va för att jag blev övermodig och trodde att jag kunde börja feströka. Nu vet jag att det inte går, jag tror ingen som har använt tobak "på heltid" kan börja feströka/snusa utan att åka dit igen. Nästa gång ja slutar röka (måste faktiskt ladda för att palla det psykiskt och bli stark i tanken) så vet jag att jag inte kan smaka ett enda bloss sedan om jag vill undvika att åka dit och börja röka igen. Det är bara du som kan avgöra om du ska sluta också, man klarar det aldrig om man gör det för någon annans skull. Sen kan man inte vänta sig att man ska komma till en punkt då man VILL sluta för det tror jag aldrig man kommer vilja. Man måste nog tvinga sig själv till att försöka och sedan när man har rullat igång med det så får man kämpa för att klara sig igenom det men som sagt, det måste komma från dig själv ändå.

Om du väljer att sluta så önskar jag dig lycka till, det är en kamp!

Fru U: Hoppas verkligen att du får bra hjälp för smärtan! Mycket har jag lärt mig att leva med under min sjukdomstid men dom värsta smärtorna som jag upplevt skulle bli svårt att försöka leva med! Håller tummarna...

bcsvensk: Låter som ett härligt nyårsfirande!

grådis: Åhh, Mustasch är sååå bra! Resten lätt ju mindre skojigt, fy fabian! Det kan va jobbigt nog att hålla ihop en relation och få den att fungera utan att det finns föredettor med i bilden! Hoppas ni kommer fram till en lösning som känns bra. Har ni gått i familjeterapi eller nåt liknande, skulle det va aktuellt för er? Är nyfiken eftersom min egen relation skulle behöva all hjälp den kan få men jag är nästan säker på att jag inte skulle få med mig sambon på terapi... Jag i min mustasch t-shirt :

http://maddepladder.blogspot.com/2007/12/finnrr.html

Tindras äiti skrev 2007-12-31 12:43:41 följande:
    den i tarmen e bort op men man får garanterat nya , därimot har jag alltid 18 00000 fistlar i ljumskar å på blygisarna sååå förbannat ont har op 13 ggtr i underlivet för fistlar, nu d senaste har jag tagit en steril nål å stuckigt hål själv men d gör ju så ont att man vill dö ...för nån mån fick ja en precis mellan röven å d heliga D GJORDE ONT fattades bara att man va på en cyckel semester oxå!!
    Oj, är sådana också fistlar?!!! Skrev en beskrivning i en annan tråd:

"En annan skum sak... Jag får bölder i hårväxten. Förjävligt ömma onda bölder som en del kan ha oturen att få om man intimrakar sig. Vilket jag inte gör! Jag vill gärna kunna göra det men jag fick sluta när jag började få dessa bölder men nu får jag dom ändå, fast jag inte rakar mig!"

Tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-46/m28212965.html

Fast det verkar som att vi är många som har dom symptomen, är det verkligen fistlar??? Jag har frågat min läkare och hans misstanke är att antingen min sjukdom eller min medicin (Imurel) gör att jag är känslig för hudbakterier och därav får dessa bölder... Känner mig förvirrad, tycker det känns skithemskt om det skulle va nya fistlar som uppstår hela tiden, räcker det inte med den jag redan har mellan ändtarm och slida?

Men vad menar du med att man garanterat får nya fistlar? Har du hört det från en läkare eller är det din egen bedömning eller vad? Och "Man" är det alla som har Crohns?

jajja B: Usch, trist med magsjuka! Hoppas ni har kryat på er nu!

lärka78: Du behöver inte skämmas! Eller också så får vi nog skäms allihopa för jag är rätt så säker att alla vi som håller till inne i den här tråden har känt/känner likadant! Man märker rätt tydligt hur lite förståelse en del har när dom knappt höjer på ögonbrynet om man blir inlagd på sjukan eller bara mår allmänt förjävligt i sin sjukdom men sedan när dom själva får magsjuka (eller blir förskylda) så ska man spela med och visa att man förstår så väl att dom genomlider ett helvete. I ett par dagar. Alltså, alla förstår vi ju att det är hemskt att va magsjuk, det är klart man förstår det. Men som sagt, det är över på några dagar.

Många kramar till er alla, krya på er till er som inte mår bra av olika anledningar!!!
  • MaddeK81
    Nu glömde jag att läsa sista sidan innan jag postade igen!

vinterland: Det enda tipset jag har för att få magen att komma igång är att röra på sig.

Fru U: Ok! Kan det inte va att tarmen kommer emot cyctor då när den rör sig? Det kan ju inte va skönt om man säger så...

JajjaB: Grattis till lyckad tenta, bra jobbat!
  • Grannen

lärka: kom att tänka på en grej då du skrev om manlig klagan då de själva är sjuka:
    Jag ligger nytransplanterad med ärr som är närmare 30 cm + 12 cm med hela magmuskulaturen avskuren på höger sida när min man spritar sina händer. Han har ett yttepytte sår som det kommer sprit i och klagar högljutt över hur ont HAN har... Då fick han en blick och "stackars älskling har du ont...det är ju väldigt synd om _dig_"

• lärka78

mumlin: Jag tycker nog du kunde haft lite mer förståelse för din mans hemska plågor!

• Starkast

Madde.
    Ja jag har ju träffat snart halva läkarkåren och samlat på mig en hel del info under åren.

Jag har försökt få människor att förstå att ett kejsarsnitt inte bara handlar om att få ut ett barn, utan så mycket mer kroppliga risker. Men då är man "snittmotståndare" även fast det inte är det som det handlar om, sen är bråket igång. Har gett upp. Men tycker det är synd. Särskillt unga tjejer.

Jag har gjort 2kejsarsnitt, en op. för att "leta fel"- ett ärrbråck hittades och lagades. Samma smärta var kvar. Sen en titthålsop. för att kolla upp bråcklagningen och sammanväxningar.
    Det som planeras är en tillfällig stomi för att se om det fungerar bättre. Fungerar det bättre vill de ta bort en del av tjocktarmen och koppla ihop längre ner.

Om sammanväxningar är det svårt. Enl. läkarna har jag inte problem med dem. Men rent krasst, vad vet dom?
    Innan min bråckop hade jag en "problem" vad jag med säkerhet vet. Det gjorde absolut inte ont, men kunde inte nåsnöret på rullgardinen och inte ta saker från översta hyllan iskåpet. Det tog helt enkelt stopp! Kunde intesträcka mig längre,som om jag krymt eller nåt. *lyxproblem*, men nog så irriterande.just den sammanväxningen kom inte tillbaka efter att den blivit löst.
    Men känner i vridningar etc. attdet kan ta imot och dra. Men det gör inte det minsta ont på något vis. Bara om jag verkligensträcker mig så långt upp/bak jag kan komma drar det smärtsamt. Men det är ju en helt onödig rörelse
    Vifår väl sehur det blir sen. Om deras uppsprättningar blir verklighet. *ryser*

Vinterland:
    Tur du kom hem!
    Förra nyår kom vi hem min son o jagstrax innan tolv. När vi skulle laga nyårsmiddan nästan klöv han lillfingret. Då var vi mycket tacksamma att ha ca 2 minuters resväg till akuten. I år var han lååångt från knivarna!

DetGÖR ont är tarmarna inte rör sig.Promenera i ojämn terräng, typ skogsstigar är det som kan få igång mina lite. Men det krävs målmedvetenhet - det gör ont! Men släpper lite efteråt i gengäld.

Fru U: känner igen mig. rörelsen, typ utanpå tarmenärdet som gör ont..

godnatt på er alla!

• Mammasknodd

Oj oj, så efter man blir på två dagars frånvaro

Hej alla Tarmisar!! Hoppas ni alla fick ett trevligt nyårsfirande! Vi hade ett relativt lugnt firande hos mina föräldrar iår, men vi kunde ju inte göra så mycket annat då Hjalmar fortfarande kan sväva i fara om han drabbas av några otrevliga bakterier eller virus...
    Albin fick ju leka av sig med sina kusiner i vart fall

Axelpaxel: Du undrade om jag skulle få svar på min sjukdom i Januari, men kruxet är att jag inte genomfört de undersökningar som krävs ännu De kunde ju inte göra så mycket medan jag var gravid, men nu borde det ju inte dröja alltför länge.

Tussan06: Kikade in lite i ditt bildgalleri: Så otroligt söt hon är er lilla knodd!!

MaddeK81: Lät inte kul det där med fistlarna. Inget man vill genomgå direkt. Lider med dig!

Lällas: Skönt att din mage sköter sig och vad kul att ni äntligen börjat planera bebis. Hoppas ni får börja till våren som ni tänkt!!!
    Jag har också rätt lugnt i magen just nu *peppar, peppar*, så jag ska inte klaga Hjalmar äter och växer för fullt. Har lite ont i sin mage just nu (mamma har ju ätit en massa gott), men nu blir det till att äta rätt kost framöver!!! Eller så gott det går

Fru U: Lycka till med Bebisverkstan nu!!!

Jenny F: Sammanväxningar låter heller inte så kul, vilken pers för dig!!!

bcsvensk: Jo det är riktigt skönt att få Ventilera sig
    Hmm, ja kanske det blir nån sån lösning på på problemet med gubben och ledigheten...men vi måste testa först om det går bra. Får jag ett kraftigt skov igen så måste jag ju sjukskriva mig. Men jag tror inte jag får bli sjukskriven nu när magen sköter sig så bra.
    Hi hi,,,"ont i arslet", vilken kul faster du har!!!

68an: Vore ju toppen om du kunde sluta med snuset men det blir förstås inte lätt om du inte är motiverad. Men kanske du kan "baka" in motiveringen med att gämföra med dina sjukdomar och de smärtor du upplevt därifrån. Kanske det då blir lite av en "peas of cake" att sluta med snuset? (Jag slutade med rökningen i Januari 2007 då jag började få problem med magen för att jag läste att rökningen påverkar, men jag har inte problem med att sluta och kan vara utan i flera år...problemet är att jag lika lätt kan börja om igen)

Grådis: Du har det då inte lätt!! Min bror har samma problem med sitt ex som ändrar veckor hit och dit och förväntar sig att få sin vilja igenom jämt. Att de inte kan respektera att andra människor också har ett liv!!!

Tindras äiti: Dina fistlar är då verkligen inga lindriga åkommor hör jag!!! Lider med dig med!!!

Ja alla goa tarmisar... Nu är det nästan precis ett år sen som jag hade mina första symtom på denna sjukdom (vad det nu är)... Ett år av smärta, rädsla, maktlöshet, oro, mera smärta och sjukhusvistelser...
    Tack vare ER så har åtminstone några av dessa känslor lindrats!!!
    TACK allihopa!!!!!! Och en riktigt GOD FORTSÄTTNING på det nya året!
    Låt oss hoppas att 2008 bjuder på goda tider för oss allihopa!!!

~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
  • Fru U

Tack alla Jag är väldigt nervös inför behandlingarna med hormoner, äggplock och återförande o allt det där. För mig känns det fortfarande "fel" med IVF. Men det är ju ingen naturlig process heller så jag vet att det är normala känslor (det är ju inte så att jag inte vill göra IVF, då hade jag inte gjort det)

Det är dösvårt att beskriva hur det gör ont när tarmarna rör sig. Det är precis som om de "tar tag i" eller "drar" i något och så gör det ont en liten bit från tarmen... Nu med cystorna så kan det ju vara som tarmen kommer imot men det kan också vara sammanväxningar, med tanke på att ena äggstocken numera ligger bredvid livmodern (där ska den ju inte vara!)

Jag är ganska smärttålig men det jag vill är att kunna leva ett normalt liv, dvs kunna ta hand om mig själv. Kunna öppna mina egna medicinburkar, orka tvätta håret själv, gå o handla utan att behöva vila i flera timmar när jag kommer hem.... Men, men livet är som det är....

Live and let live
  • Mammasknodd

Just ja:

jajjaB: Hoppas familjen mår bättre nu och att ni fick det riktigt trevligt i allafall. Grattis till tentan (om jag inte redan skrivit det )

lärka78 och Mumlin: Alltså dessa karlar, det är verkligen synd om dom  Ingen är så sjuk som dom när de är sjuka(!)

~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
  • dalkulla26

hej

God Fortsättning på er alla... nu ska jag åka til jobbet :) Jätte kul!!!!!

kram

• 68an

Tack för svaren till mig men jag kan inte kommentera nu men jag läser absolut det som skrivs. Året började inte som jag hade tänkt mig men vad blir som man tänkt sig, nästan inget. Jag vill inte gärna skriva mer då jag inte kan tillföra något positivt för tillfället men jag försöker läsa och följa er ändå.
    Tack för orden till mig!
    Många kramar från mig

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10