• grådis

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
    För oss med Ulcerös Colit & Crohns.

Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail eller lägg ett inlägg i min Gästbok.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk) och stomi
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (och stomi opererad)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    flipfloppan
    TrasigMage

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (med följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa
    Disa9 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenbenbensresevoir)
    Julitös
    joannakba

IBS
    Nebulosa
    68:an
    Vem är jag
    mysis nr1 (samt gallsaltsmalabsobtion)
    Smulfröken
    TrasigMage
    fixarmamma

VÄNTAR PÅ DIAGNOS?
    Bcsvensk
    JennyF
    Mammasknodd
    fixarmamma (ev crohns)

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m25255691.html

Länk till gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m22148483.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m18868356.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    www.crohns.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:54:02:
    Väntar på diagnos:
    Axelpaxel

IBS
    Ankissen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:55:40:
    CROHNS
    Tindras äiti

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-03 16:45:10:
    ULCERÖS COLIT
    Lakritsmums (+ magsår och leversjukdom)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-06 04:41:24:

Crohns
    Fairyfloss

Ulcerös Colit
    Pernilla19

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:43
    ULCERÖS COLIT
    Angelstorm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:47
    IBS
    Crazy1 (väntar på ytterligare utredning)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 18:17
    ULCERÖS COLIT
    MaijaO
    nybliven lappjänta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-27 17:29
    Ulcerös colit
    MaddeG

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 13:58
    Liten presentationstråd: V.V.S-trådens profiler
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m29507234.html
    Skriv några rader om dig själv, lättare för oss att hålla ordning på varandra

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:22
    Ulcerös colit
    070706
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-13 17:01
    Ulcerös colit
    Lärka78

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-16 10:13
    Crohns
    Lotusflower

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-28 16:17
    Ulcerös colit
    Mammasknodd

• Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10
  • 68an

Tack lärka.se Lite har jag läst men inte mycket så jag ska kanske passa på att läsa lite mer om det nu när jag har tid.

Bc.se trist med denna väntan för dig Men du verkar vara en riktigt stark o glad tjej i mina ögon o det är ju tur i all röra. Hoppas att det löser sig för dig riktigt snart!

Grådis.se TACK Kanon att få lite info. Hoppas det blir givande för er och kul att du o Maija får träffa varandra.
    Tack igen men skyddsombud?! Sånt har vi inte där men jag ska ta tag i det. Nä telepatiska har jag insett för många år sen att dom inte är

Fairyfloss.se Jag lider med dig. Vet hur det känns och att man deppar ihop mellan varven, inte så konstigt. Hoppas verkligen att det går år rätt håll nu så du får samla krafter för det som komma skall. Kram

Mammasknodd.se Tack Ja om jag kunde svara på om det kommer fortsätta så där. Troligast inte, det kommer o går och hur tätt är svårt att veta. Imitt fall har jag haft mer skov med blod än varit skovfri dom senaste 15 åren MEN *peppar peppar* jag har ALDRIG varit så här pass bra så länge som jag är nu efter jag fick byta bort asacolen i oktober. Jag har inte haft en helt perfekt tarm men enormt bra motför jag är van under detta år så jag tror att det är medicinbytet som gjort det. Dessutom tog sulfasalazinet jättebra på mina dåliga leder så jag känner mig hoppfullare än nånsin än vad jag gjort under dom senaste 20 åren.
    Vet inte vad du tar för mediciner och under hur lång tid du tagit dom så då är det ännu svårare att gissa sig fram men jag hoppas att de är på väg åt rätt håll för dig.
    Kram

Lss.se Tråkigt! Såg att du hade stora problem med blåsor o sånt oxå. Du verkar ändå se framåt o tycka att det är det enda rätta så det underlättar ju lite.
    Får jag låta som en tråkig gammtant?! Gör inte som jag gjorde, kunde inte vara ensam o rusa in för fort i nya relationer innan jag knappt hade hunnit avsluta den gamla o därmed gav jag mig aldrig chansen att bearbeta, bygga en bra självkänsla utan kastade allt bakom axeln och då kommer det ikapp en förr el. senare. Lev ensam ett tag, lär dig njuta av det och utveckla dig själv, tycka om dig själv innan du ger dig i kast med mannen i ditt liv Usch så tråkigt jag låter va
    Tröstkram

Fruu.se Tråkigt att det blev en sådan upplevelse.

Krya på er alla sjuklingar, skönt att ni mår bra ni som gör det, lycka till med alla graviditeter och trevlig resa Lällas.se
    Kramar

• grådis

fairyfloss, skönt att du ska dit på torsdag. Är ju orolig för dig. Hur du ska få i dig järn utan att äta kött?...hmmm broccoli o andra gröna bladgrönsaker, ägg, laga mat i järngryta, järntabletter, blutsaft från hälsokosten....
    Hoppas det löser sig på torsdag, du kan ju inte hålla på och blöda såhär. Kram

Mammasknodd, jobbiga nätter. NÄ det ska inte behöva vara så. Går sjukdomen in i ett lugnt läge så är man som folk är mest Det gäller bara att hitta vägen dit. Livsstil (stress o kost o motion) samt adekvat medicinering ska få skoven att gå över, och därmed de jobbiga anfallen.
    Sen har vissa skov jätteofta och andra väldigt sällan, får hålla tummarna att du efter att ha fått ordning på detta slipper skov på länge. Sjukdomarna är ju rätt jobbiga eftersom man ibland tycker att man gör sååå rätt,men ändå blir sjuk o mår så kasst.

FruU trist att kontakten med sjukvården blev ytterligare en besvikelse för dig. Hemskt att ha ont. Gick själva äp som det skulle eller blev det inget av det?
    Sluta tvärt med kortisonet är inget att rekommendera, man ska trappa ner det för att undvika biverkningar.Man kan få ordentlig muskelvärk t ex om man slutar rakt av...och det är kanske inget du behöver som har ont ändå? Men det är skitjobbigt att vara så speedad av det så man inte kan sova.

LSS skickar en tröstkram, tråkigt att det tog slut
    Nu får du koncentrera dig på dig själv lite och försöka få till det med läkarkontakter och få pli på kroppen så du blir piggare och kan fixa klart skolan.
    Karlar finns det gott om och du har hela livet på dig att förälska dig, inte kul att höra nu när du är ledsen och nere för Daniel men jag lovar, det ordnar sig, du kommer att bli glad igen. Fast först får man ju deppa o sörja o vara lessen, innan man kan gå vidare, jobbigt, men du grejar det och är snart den pigga spralliga Jenny igen. Är ni vänner eller är det ett tokjobbigt uppbrott med bråk? Kramis på dig.

• grådis

LSS ser att 68an också skrev lite om att vara själv efter ett förhållande och inte hoppa rakt in i ett nytt...lite så jag menade med att du skulle koncentrera dig på dig själv lite. Jag har också gjort samma misstag som 68an, så lyssna på oss gamla tråkiga
    Kramis på dig tjejen.

68an skriver snart svar till dig

• grådis

68an, har ni inget skyddsombud? Hur många anställda är ni? Lyder ni under idrottsföreningen eller hur funkar det?
    En länk med info:
    www.av.se/skyddsombud/

klipp från sidan:
    När ska det finnas skyddsombud?

Om minst fem arbetstagare regelbundet sysselsätts på ett arbetsställe ska det finnas ett lokalt skyddsombud, som utses bland arbetstagarna. Om det är nödvändigt på grund av arbetsförhållandena kan ett lokalt skyddsombud utses även om det är färre än fem anställda. Att ha skyddsombud är dock en rättighet, inte en skyldighet.

Läs mer i arbetsmiljölagen, kapitel 6

Länk till vad skyddsombuden gör osv:
    www.av.se/skyddsombud/faq/vadgor.aspx

• Billy och Jag

68an och grådis: jag har redan gjort det misstaget.. mååånga ggr!! :-P Men nu ska jag satsa på mig själv!!

Vi är vänner.. ingen osämja.. Det känns bra.. men ledsamt...

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Mammasknodd

Tack för era stöd!!! Man blir ju så uppgiven ibland...

Jag äter fortfarande prednisolon och har ätit Lixacol (Asacol) i en vecka nu....

~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
  • grådis

LSS skönt att det inte är osämja iaf, självklart är man ledsen ändå. Gott att du inte tog illa upp av omtanken och de goda råden då
    Jo, tyck lite synd om dig och mys med skumbad och massa tända ljus, gå på bio med en kompis, lek med vovven/vovvarna, unna dig lite gott, vet inte hur mycket vår ni har däruppe,men här är det jättefint, gå ut i solen o ladda batterierna
    Kramis på dig

• 68an

grådis.se tack för ditt eviga engagemang
    Vi bör nog gå under idrottsförening och bara på kansliet sitter vi 6 st och utöver det är det ju en massa anställda spelare, tränare osv.
    Ska kika på länken. tack!

Lss.se Jag ana det Jag har gjort det hela livet och fatta det först kring 35 års åldern. Du är ju så ung så ta det på allvar nu för det är ingen bra väg mot sig själv att göra som jag o grådis så gör det bättre o gå inte i våra fotspår.

Skönt att ni inte är osams men tråkigt att det känns ledsamt men det gör det ju alltid vare sig man vill gå ifrån varandra el. inte men efter sol kommer regn så rid ut vågen och börja ta hand om dig själv, bara dig själv
    Kram

• grådis

Mammasknodd, Lixacol...är det bara en variant av Asacol? Jag fick ju Asacol sist...hmmm *skäms* men jag har inte kommit igång med dem...eller nån annan medicin...suck, är det bara jag som är såååå jäkla hopplös på att följa en medicinordination? Jag gick igenom min journal förut (ute i solen på altanen) och det är ju sida upp o sida ned hur röten min tarm är och hur dålig jag e på att följa deras rekommendationer om medicinering...riktigt skämmigt
    Hade nån av er rapat upp symptom och rsultat av coloskopier o röntgen om hur ruttna era tarmar var så hade jag ju tapetserat tråden med goda råd och uppmaningar om att sköt om dig, åk till doktorn, ät dina mediciner och pekat med hela handen....och så är man så totalt blockerad när det gäller en själv....

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10