Inlägg från: Småstadsbönan |Visa alla inlägg
  • Småstadsbönan

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

Molle72: Det värsta för mig var obehaget i magen att alla tarmarna skulle lägga sig till rätta igen, så när jag reste mig ur sängen kände jag hur tarmana flyttades i magen det var nog det obehagligaste för mig. Jag hade inte ont i mitt op sår för man får mycket smärtlindring så man slipper det. Men man är otymplig när man skall försöka röra på sig utan att använda magmusklerna för mycket. Jag fick en panikångest attack när jag kommit hem och skulle byta påse och platt hemma själv för första gången jag hade ju ingen som kunde hjälpa mig och säga om jag gjorde rätt eller fel, jag ropade på sambon men han hade ju ingen aning vad han skulle göra så han fick öppna fönstert för jag fick sådan svett attack Men andra gången så gick det som på rälls. Lycka till och det kommer går super bra ni kommer slippa alla toa besök smärtor och få en helt annan livs kvalite.
    Fråga på hur mycket ni vill.

Kramar Joanan

• Småstadsbönan

Maddek81: Jo dom visade mig flera gånger men jag gjorde det bara själv en gång innan jag åkte hem och hade inga svårigheter med det. Men jag tror det var så att jag hade ingen som stod vid min sida och sa om jag gjorde rätt eller fel och det var nog det som utlöste ångest attacken.

Grådis: Jo då här rullar allt på som vanligt min stump har äntligen börjat sköta sig betydligt bättre så vi få hoppas att den fortsätter med det. :)

Välkommen alla nya!!! Jag fick UC under min gravidetet för ca 2 1/2 år sedan. oj vad tiden går fort. Jag har opererat bort min tjoktarm och har tillfälligstomi, vilket är det bästa som har hänt mig vad det gäller sjukdomen. Så det är bara att fråga på om det är något ni vill veta.

Och alla som mår sämmre nu måmga styrke kramar till er!!

Kramar Joanna

• Småstadsbönan

Mammasknodd: Ja jag fick sjukdomen under min gravidetet men fick inte diagnosen fören 7 veckor efter förlossningen.
    När jag gick till doktorn under min gravidetet så sket dom i mig fulständigt och sa att det hade med grav och det skull gå över efter förlossningen, men så blev det inte, bara värre.
    Fast jag sa att jag hade samma symptom som min bror som har crhons men dom brydde sig inte.
    Ja det har ju varit en heldel under denna tid och jag mår hur bra hälst med min stomi.

Lällas: Tror du inte det kan vara en hemorojd du har fått?? Dom kan göra ont dom med.

Kramar

• Småstadsbönan

Mammasknodd:
    Ja det är tillfällig stomi, men vi har sagt att vi skall ha ett barn till innan jag oprerar ner tarmen. Just för ju mer bukoperationer ju svårare kan det bil att bli gravid.
    ja det finns ju brister i sjukvården. men min läkare som jag har han är verkligen super bra, han kan ringa mig nån gång då och då för att kolla hur jag mår och när jag väl mår dåligt så händer allt jätte fort han nog inte väntat mer än en vecka på undersökningar, fast det är långa väntetider.

Kramar

• Småstadsbönan

Hej!

Har en fråga gällande ledvärk. Någon som vet vad man kan ta för lederna som inte är recept belagt???

Kramar

• Småstadsbönan

Hej!

Har varit inne och spanat nu det sista men inte haft ork att skriva bara för jag har fått denna jävla influensa två gånger på raken med två dagar som jag vara frisk emellan.
    Inte roligt att så många mår dåligt nu har tyvärr inte några bra mat tips åt er, då min mage inte brydde sig vad jag åt lika kass oavsett. Såg att det kommit några nya Välkommna!!!

lss: Grattis i efterskott!!!

FruU: Jag sover hela natten behöver ändas gå upp och tömma om jag
    har ätit väldigt sent eller extermt mycket gasbildande mat. Min stomi är oxå röd som en jordgubbe som min sambo kallar den.
    När det gäller slem från stumpen så har jag inte fått någon riktig koll på den ännu liksom den inte vill läka ordentligt.

Lällas: Jag skall oxå gå och ta bort min hemorojd min läkare har sagt att den kommer gå tillbaka av sig sjelv men jag har haft den förlänga för att tro på det och jag kommer nog oxå skrika och grina när jag skall få bedövning. (Är ju på ett så kännsligt ställe.)

Nalla: Jag fick nästan panik när du skrev att man skall helst snittas när man är stomi opererad, jag är livrädd för kejsarsnitt. Är inte gravid men vi har börjat planera lite nu så snart kanske :)

Kramar på er alla

• Småstadsbönan

gick av bara farten när jag skrev så det blev visst några stavfel men ni försår nog ändå!!

• Småstadsbönan

willow 82: Det är remicade den medicinen heter, får värkligen hoppas at den funkar för dig. // Joanna

• Småstadsbönan

tindras äiti: När jag fick pred-cclysma så hade jag inga problem med att hålla tätt eller att det ville komma ut igen. Men jag kunde ha lite problem att få ut all vätska jag fick trycka som f*n i slutet. Tror inte att du skall behöva vara orolig för detta. // Joanna

• Småstadsbönan

maijaO: Börja inte rök igen. Jag gjorde det när min dotter var ca:9 månader och det blir inte bättre av det. Det är bara dyrt och ohälsosamt, Tror nog att jag började röka igen bara för man har hört att symtomen blir minder av det, det låg nog undermedvetet på mig för jag ville ju bara få bli frisk igen inte börja röka. Mitt sörsta misstag när jag ändå hade slutat.

• Småstadsbönan

Hej! är inne och tittar till er varje dag men har inte så mycket tid över jag har fått nytt jobb som är på heltid och inte 25% som jag hade innan så man är slut på kvällarna. men jag tänker på er alla, och välkommen alla nya om ni har några frågor angående UC eller stomi så skall jag svara så gott jag kan.

kramar

• Småstadsbönan

lällas: Är det sjukhuset som står för din blekninga av ärr och fett sugning eller har du någon annan försäkring??

Hoppas att alla ni som har det jobbigt med era magar just nu får ordning på dom snart. skickar en stor styrke kram.

Kramar

• Småstadsbönan

Hej alla!

Såg att det var lite prat om kortison kilorna och dom är lättare att få bort än om det bara skulle vara "fett" har äntligen lyckats gå ner nästan alla hela 16,5 kg har bara 3,5 kg kvar och jag är där jag var förr, och detta har jag gått ner på mindre än ett år.

kramar på er och lycka till ni som kämpar med kilona

• Småstadsbönan

molle: Jag kännde precis likadant som Rebecca gör nu, när jag skulle operersas. Jag visste varken ut eller in, gör jag rätt eller skall jag vänta och se det kanske blir bättre, men nu så vet jag skulle jag väntat så skulle det bli en akut operation istället. Så jag är så glad över att jag tog det beslutet.

Lycka till

Kramar Joanna

• Småstadsbönan

Hej tjejjor!

Hoppas allt är bra med er och era magar. Har inte varit så synlig här inne på ett tag men är inne kikar nästan varje dag. Jobbar förfullt nu och har inte kommit in i det riktigt ännu.

Men jag har en lite fråga när det gärller solarium och stomi, jag vet att man inte får sola stomin, men tål påsen den strålningen?? Har varit sugen å få lite färg äntligen.

Kramar

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10