Inlägg från: fairyfloss |Visa alla inlägg
  • fairyfloss

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

TrasigMage:
    Usch! Det låter ju jätteläskigt! Hur länge har du gått på flytande kost?

JennyF:
    Jag är precis likadan. Jag älskar mat, och när jag inte kan äta nått så blir jag jättedeppig. Jag har ju tur i alla fall som kan äta så pass mycket. Men typ varma koppen och sånt kan jag absolut inte äta, pga mjölken tror jag. Så det kanske var nått sånt i näringsdryckerna som jag reagerade på, jag minns inte om jag gick på mjölkfri diet innan jag testade dem! Av nån anledning så får jag okså ont i magen av burksoppa utan mjölk, tror att det kan vara konserveringsmedlen osv i den som gör det jobbigt för magen. Och chips och sånt går fetbort. Bäst mår jag av min egen hemlagade mat, för jag vet ju vad jag ska ta det lungt med och inte, men att äta ute eller hos nån annan är svårt.
    Roligt att du säger just coca-cola, för det var ju en magmedicin från början! Jag drack alltid avslagen coca-cola när jag var liten och magsjuk, och det gick alltid ner utan problem. Men usch, jag hoppas verkligen att du kan få börja äta mat snart! Jag gick bara en månad eller nått på näringsdryckerna och då blev jag redigt deprimerad, så 2 år!! Fy sjutton.

FruU:
    Men vad konstigt att du inte får komma! Man kan ju tycka att konstant smärta i 12 år borde vara själ nog...

Tindras äiti:
    MEN vad sysslar de med?!?! Jag tycker läkaren verkar helt knäpp jag, det där skulle jag aldrig gå med på. Testa skummet, för mig har det alltid börjat funka inom 5 dagar (om man tar två doser/dag) i alla fall så jag håller tummarna för att det ska hjälpa dig också!!! Om det inte funkar så be att få testa en sak i taget i alla fall. Pred-klysma är bra för det når upp lite längre, dock är det jobbigare att ta. Usch jag hoppas verkligen det hjälper för dig!!!

Nu hinner jag inte skriva nått mer nu, måste äta frukost men jag kommer nog igen senare .
    Kram på alla sålänge!

• fairyfloss

Lilloppan:
    Jag kan inte heller dricka apelsinjuice, det glömde jag skriva . Jag tror det är nått med syran, men apelsinjuice ger min extremt toaspring, extremt snabbt. Samma sak med vin.

TrasigMage:
    Feberattacker?! Det låter ju jätteläskigt! Har du frågat doktorn? Jag får inte det av att äta, men ibland när jag mår riktigt dåligt och springer på toa en hel dag så blir jag helt svettig och känner mig febrig (dock har jag aldrig kollar om jag verkligen är det). Ibland blir jag så varm att jag måste ta av mig kläderna i badrummet för att inte känna mig svimfärdig. När jag är så dålig så är det i princip medans jag äter som jag börjar spriga på toa, så det är ju matens fel ändå att det blir så.

• fairyfloss

TrasigMage:
    Alltid lika "roligt" när man frågar doktorn varför något och de svara att de inte vet. Hur fan ska man då kunna lita på denne när den säger att den häääär medicinen är jättebra då!? Sanningen är ju att ingen vet varför man har Crohn's eller vad man kan göra åt det, egentligen. It SUCKS! Men om man tänker efter så reagerar väl kroppen på maten som en okänd substans, imunförsvaret sätter igång, och man får feber. Men lite knasigt att den kan "glömma bort" hur det är att äta fast föda!

Grådis:
    Klart man får göra egoinlägg, det är därför vi är här allihopa! Men usch jag hoppas verkligen du får tillbaka din läkare. Jag minns när jag ÄNTLIGEN hade hittat en läkare jag kunde prata och diskuera med utan att bråka, och som faktiskt brydde sig. Ja två gånger fick jag träffa honom, sen fyllde jag 18 och iväg till vuxenavdelningen. Jag är fortfarande sur .

JennyF: Hoppas du känner dig bättre snart och orkar lite grand! Jag hatar den där mattheten just.

Själv sitter jag och äter färska dadlar. Är jättesugen på chokladkaka men jag tänker att det nog är ännu värre, så det får bli daddlar. Men de är ju inte världens bästa heller att frossa i, så vi får se hur det går med det! Orkar inte bry mig helt enkelt idag.

• fairyfloss

grådis:
    Nej det var faktiskt jag som frågade om kosten från början . Jag hade laktobaciller eller vad de nu heter för några år sen, men de är så ruskigt dyra bara. Borde väl iofs investera i dem ändå, för jag tror de hjälpte. Jag vet inte varför, men andra crohn'sisar jag har pratat med har också haft svårt för just mjölk. För mig är det absolut värsta glass eller grädde, det går inte alls. Tur att det finns tofuglass. Jag har funderat på om det kanske är just kombinationen fett och mjölk som är illa? För hårdost kan jag i princip äta när jag är "frisk". Fast man passar sig ju ändå, jag äter inte flera kilo. Har du testat att göra pankakor på sojamjölk? Det fungerar i alla fall för mig! Då får du i alla fall veta om det är mjölken eller nått annat . Vitkål kan jag föressten inte heller äta, om den inte är "stampad" (som typ i pizzasallad) eller kokt. Annars blir magen som en ballong!

Jag var och täffade doktor Karl-Otto Aly några år sen angående kostråd, och han sa att man kan ofta lura magen. T.ex. kunde jag inte äta äpple då, men han sa att jag skulle testa att finriva det och visst gick det ner!! Och så är det med mycket, stekt lök går men inte rå, pressad vitkål men inte rå osv. Man får ta till alla knep i boken . Och just apelsin hävdade han att man skulle hålla sig borta från, men andra citrusfrukter skulle gå bra. Han sa även att grönt te kan vara svårt för magen, men svart går bra!! Jag hoppas han har rätt för jag älskar svart te.

JennyF:
    Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men kan du äta typ smooties och så? Det är ju liksom flytande, fast tjockt. Skulle du inte kunna göra såna och till att börja med hälla genom en trådsil så att du inte får några bitar eller ev. frön med, och sen succesivt låta konsistensen bli tjockare och tjockare? Samma sak skulle du ju kunna testa med soppa som du gör själv, så att det tillslut nästan blir som en gryta fast med pyyyttesmå bitar i. Då borde ju tarmen vänja sig långsamt vid att jobba lite mer? Jag vet inte om det skulle funka, bara en idé jag fick! Och sen skulle du kunna börja med äkta skonmat, avocado och banan typ som i princip inte behöver smältas alls. Jag förstår att det är svårt utan diagnos dock, man har ju ingen referenspunkt, men man vill ju inte sitta och vänta på en sån i flera år heller. Karl-Otto Aly har förresten skrivit en bok som heter "Tallmogårdens väg till hälsa", min mamma har den och i den finns en massa bra tips om skonkost. Jag gick efter den ett tag när jag var riktigt dålig och även om vissa saker var väldigt äckliga (potatisgröt) så mådde jag i alla fall bättre av det.

Nej nu måste jag sova. Kram på er allihopa!

• fairyfloss

Hej allihopa idag mår jag lite si, har haft smärtor och toaspring under senaste halvan av dagen (fast nu är det natt) så jag känner mig lite blä. Det som blir så jobbigt är att varje gång jag går på toa för nr2 så går det först bra, men sen blir kroppen så konstig och ska absolut tömma ut ALLT och sen fortsätta efter det inte finns nått kvar. VARFÖR blir det så? Jag fattar verkligen inte. Allt är bra förutom att kroppen inte fattar när det är färdigtömt, utan den fortsätter och fortsätter och det gör jätteont och idag sprack nått också för det började blöda lite därnere. Bara lite som tur är dock.
    Jaja så jag känner mig blä och orkar inte riktigt komentera eller svara på allt, men jag har läst allt. Bara några grejer:

JennyF: Vilken otrolig upplevelse! Jag kan ju säga två saker. Samma sak hände min nära vän en gång, fastän hon var den som kände nån annan. Dock fick vi aldrig reda på VEM det var, men en natt började hon gråta och sa att hon fick upp en massa bilder i huvudet som inte var hennes och bara extrem sorg! Det var skitläskigt. Vi var hemma hos hennes mormor, jag undrar om inte nån granne hade dött eller nått. Läskigt i alla fall. Den andra är i alla fall att jag har blivit healad en gång av en halv-aburiginal (nu kan jag inte stava det) första gången jag var i Australien. Det hjälpte inte men var ganska coolt ändå . Men jag tror på det du säger i alla fall!

Tindras äiti:
    Grattis!! Usch vad trist att du inte kan äta tårta . Jag har haft såna födelsedagar jag med. Vad läskigt det som hände! Tur att det gick bra i alla fall. Samma sak händer mig också dock, en av anledningarna till att jag inte vågar gå ut själv på stan. Jag har bara kopplat det till graviditeten för så har jag aldrig fått innan. Men jag fick det härromdagen när vi var och handlade, fast inte lika länge som du tror jag. Men det är läskigt när det händer . Jag vet inte varför dock. Hur går det annars med magen?

apan mittemot:
    Jag har crohn's och är gravid i v.25. Går just nu på colifoam (hydrokortisonskum), det går sådär.

Nej nu börjar magen göra ont igen så jag tänker lägga mig. Kram på er alla!!

• fairyfloss

grådis:
    Tack för länken, nej jag hade inte hört talas om det där. Men herregud jag läste det där om basallergi och min fråga är vad KAN man äta då? Hon uteslöt i princip allt som jag lagar mat av. Förutom ris. Kul att leva på ris. Det är inte kul att vara sjuk, men man kommer aldrig att bli frisk ändå isåfall, från allergierna. Men jag tror hon har en poäng ändå, för jag är helt övertygad om att jag är allergisk mot mjölkprotein. Och förmodligen jäst. Men spannmål nej det VILL jag inte vara allergisk mot!! Det stod i alla fall en hel del om livsmedel som innehåller jäst som jag inte har tänkt på. Ska prova att utesluta dem och se om jag blir bättre!

Lilloppan:
    Ja det är precis samma här, krystar bara ut blod och slem tillslut . Men det jobbigaste är att det verkligen gör ONT och man känner hur fel fel fel det är!

Axelpaxel:
    Fy, vad många vi är med det här problemet! Jag är rädd för att nått sånt ska hända mig också, att nått ska gå riktigt sönder bara för att jag inte kan få kroppen att sluta! Har ju redan fått bristningar där nere som blöder!

Tindras äiti:
    Samma här, sparkarna alltså . Men jag har redan fått veta att jag har en stor bebis! Hoppas du mår bättre snart i alla fall!

• fairyfloss

JennyF:
    Jag skrattade högt åt dit inlägg! Som att det inte finns värre saker att säga än bajskorv . Herregud vilka "problem" de har på dagis då .

Mammasknodd:
    Åh vilka sötnosar du har . Angående det där med att tarmarna känns ut- och invända så får jag lite så också, om jag tolkar det rätt. Det känns liksom i hela området, ländrygg, mage, livmoder, tarmar efteråt, de är trötta och oftast måste jag lägga mig ner och vila efteråt för jag är så slut i hela kroppen.

Jag har i alla fall idag börjat med en glutenfri (och mjölkfri) diet eftersom jag, även om jag inte vill erkänna det, inte mår så bra efter att ha ätit mycket vete osv. Jag ska prova i ett par veckor och ser om jag blir bättre och mindre "uppblåst" i magen. Men det finns inte så mycket kvar man kan äta. Jag tar styrka av alla er som knappt kan äta nånting och lever på flytande föda, kan ni så kan jag! Kram på er allihopa!!

• fairyfloss

Hej hej. Orkar inte skriva så mycket idag, har sprungit på toa hela morgonen men det har avtagit lite. Hoppas jag slipper resten av dagen, men det känns inte så i magen, det känns som om det kommer fortsätta . Jag la till mig i presentationstråden dock, hade missat att det tillkommit en sån . Bra idé! Nej nu ska jag gå och vila en stund för jag känner mig jättetrött.
    Kram till alla!

• fairyfloss

JennyF: Tack! Det avtog i alla fall under dagen sen, jag mår bättre nu

Lindis41: Ja jag blir jätteuppblåst av vissa saker, tex mjölk och vete. Håller på att exprementerar för att se om jag har allergier.

Jag kom faktiskt fram till nått idag. Jag tror jag är allergisk mot tomat och auberguin!!! DET hade jag i alla fall inte en tanke på! Fan vad jag ska kräva blodprov på sjukhuset när jag kommer till ett.

• fairyfloss

Mammasknodd: Jag tycker inte heller om att träffa folk när jag är sjuk. Orkar liksom inte med andra på nått sätt. Det finns så mycket viktigare saker att lägga energi på! Men det är bara när jag har skov som det är så, sen när jag mår bra igen så går det över.

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10