Inlägg från: MaddeK81 |Visa alla inlägg
  • MaddeK81
    dalkulla: Äter du några andra tillskott, dricker resorb? Jag måste ha resorb och B12 för att inte bli sådär trött som du beskriver! Äter också Imurel (eller azatioprin beroende på vad apoteket vill lämna ut för dagen) men känner inte av trötthet som biverkan av den.

Tror nog att du får gå kvar på ditt nuvarande sjukhus om du vill det! Man ska ha valfihet att välja vilket sjukhus man vill tror jag, vilket inte alltid fungerar i praktiken men i ditt fall så finns ju du redan på det sjukhuset!

Alla såg att mumlin har startad en ny tråd där vi ska planera en ny VVS-date?

VVS-daten, andra träffen. Planeringstråd.
  • MaddeK81
    Ankissen skrev 2008-01-07 21:13:47 följande:
    Madde K: Min mage kan bete sig jätteskumt när jag ska göra stora A. Ibland krampa, ibland kan jag må döilla, så det är jättesvårt att säga om jag ska spy eller inte och allt löser sig och går över efter ett toabesök. Titta in i IBS-tråden här inne, för där har TS staplat upp alla IBS-symptom och se om sambon kan passa in?beta.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tack!
  • MaddeK81

Angående ärftlighet så är jag den enda i min familj som har Crohns och mig veterligen så är det ingen som har psoriasis eller reumatism och inte nån i tidigare generationer som har haft det heller (mig veterligen).

MrsDream: Jag har tyvärr inte så mycket fakta eller kunskap att dela med mig av men ville i alla fall skriva en rad till dig och säga välkommen tillbaka till tråden, jag har nog tillkommit i tråden efter att du va aktiv här. Inga inlägg är för långa heller! Angående Pentasa så tror jag inte att det ska va några problem i samband med graviditet men jag vet inte säkert.

Fru U: Åh vad bra, vad kul när man har turen på sin sida nån gång! Ni har en "spännande" tid framför er nu, vi är fler som kommer hålla tummarna (jättehårt) för er!!!

tussan06: Vad jag har hört så menar man fortfarande att det inte kan bevisas att Crohns är ärftligt men det finns helt klart många fall där man måste misstänka att det är det. Det finns bl.a. en familj här i Norrköping, där jag bor, där fyra av sex syskon har sjukdomen. Känns ju som det borde va nåt annat än slumpen som gör att det kan bli så. Vet flera andra (bl.a. nån här innifrån tråden) där dom är fler i samma familj som har sjukdomen. Än så länge är det endast jag som har Crohns från min familj men min systerson fick väldigt mycket symptom för några månader sedan. Hans besvär har gått tillbaka nu och läkarna säger att det bara va nåt tillfälligt men själv är jag uppmärksam på om han kommer att uppvisa fler symptom...

malvas mam: Jag kan bara tala för mig själv och jag har Crohns men är inte glutenintollerant. Kan inte säga att jag tycker att jag påverkas negativt av att äta gluten men å andra sidan har jag aldrig provat att utesluta det helt och sett hur jag skulle må då.

mumlin: Hahaha, ursäkta mitt asgarv men jag läste fel! Jag läste "skitandet" när du hade skrivit "skittanden" och tänkte, vad har skitandet med tandläkaren att göra? Om du testar nåt gott recept sen så får du jättegärna dela med dig, jag behöver ny inspiration till matlagandet!

Tindras äiti: I värsta fall kan det ju leda till det. Nu för tiden är det nog ovanligare när man har kommit så långt med nya mediciner och så, förr var det nog mer att operera bort det sjuka som gällde, sen kom sjukdomen tillbaka på nya ställen o.s.v. Vet inte vad som hände med just Axelpaxels morbror men nog kan man säkert bli så nedgången och få komplikationer som i värsta fall inte går att göra något åt.

• MaddeK81
    tussan06: Hmmm... Du är den andra personen på kort tid som säger att du fått trötthet som biverkan av att äta Imurel. Jag äter Imurel och är ju väldans trött ska erkännas men jag har inte satt det i samband med medicinen, har trott att det har med sjukdomen, och olika slags brister att göra. Men du är säker (så säker som man nu kan va) att det va medicinen du upplevde att du blev trött av?
  • MaddeK81
    MrsDream: Nej det inlägget va kort och bra, fortsätt så! Jag läste på www.fass.se om pentasa och det stod såhär som det så ofta gör:

"Begränsad erfarenhet av användning under graviditet. Rådgör alltid med Din läkare innan Du tar Pentasa om Du är gravid.Begränsad erfarenhet av användning under graviditet. Rådgör alltid med Din läkare innan Du tar Pentasa om Du är gravid.Begränsad erfarenhet av användning under graviditet. Rådgör alltid med Din läkare innan Du tar Pentasa om Du är gravid."

Vet att många läkemedel går bra att använda ändå, fast det står så på bipacksedeln. Prata med din läkare du!

Nu måste jag slita mig från datorn och umgås lite med sambon som tycker att jag är en riktig datanörd! Kram på er alla och krya till er som mår dåligt!
  • MaddeK81
    Lone Star State skrev 2008-01-08 22:29:22 följande:
    MrsDream: jorå, psyket har ju jätte stor inverkan... jag blir alltid dålig när de händer mycket.. om jag ska resa bort eller flyttat eller nått annat :-P Som att inte de andra räcker.. :-P Men de är ju som de är.. Kan ju inte va lätt med alla medeciner och grav osv.. förstår att de är rörigt.. :-P
    Just det, det skulle jag också svara till mrsDream, pkyket och känslolivet går väldigt mycket han i hand med hur kroppen mår och framförallt magen! mina värsta skov har jag haft vid uppbrott från pojkvänner/karlsvin

Nu lämnar jag som sagt, ses imorn!
  • MaddeK81

Halloj tjejer (och eventuella killar som läser)!

Har läst allt ni skrivit men är så seg och trött så jag orkar inte skriva nåt särkilt nu men jag ätnker på er!

Kram!

• MaddeK81

Tror det är att jag inte tagit min B12-injektion på evigheter. Jag har tyckt att den har hjälpt så bra innan men när jag pratade med min läkare senst (inte samma läkare som ordinerade B12) så tyckte han att det va konstigt att jag kände effekt av den, att jag inte borde märka av nån trötthet om jag inte tog sprutan. Tänkte att jag skulle testa utan då för att se om jag bara inbillat mig att jag blev piggare men jag tror inte det va det. Har bokat tid hos distriktssk för att ta injektionen på måndag.

Förstår att du blir trött om sonen håller dig vaken!

• MaddeK81
    Fru U: Det är olika vilken tid det tar för det jag äter att komma ut, dels beronde på vad jag ätit och dels beroende på magens dagsform tror jag. Ibland är det fart på tarmarna och ibland inte. Men jag skulle väl kunna avrunda till att säga att det tar ca 4 timmar.

Svamp är ju en av de sakerna som är hårdsmält. Kanske har det svårt att passera genom hela systemet och tar längre tid än en liten kapsel? Om kapseln är liten vill säga, vet inte hur den ser ut men "kapsel" låter ju litet...
Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10