• PerG

Vad ska Ni äta idag? Part 16

Det känns på något sätt som att husmanskost är mat "på riktigt", det är gediget på något sätt.. ;).. Senaste veckorna har det blivit köttsoppa, ärtsoppa, sjömansbiff, m.m... Kommande veckor ska jag försöka få till dillkött, kålpudding (eller kåldolmar), porterstek, m.m.... mums!... om jag bara hade en älgstek skulle jag göra tjälknöl också... 10ggr bättre än rostbiff.. ;)

När jag var liten var jag inget jättestort fan av husmanskost, men jag tror nog tack vare att jag åt det då, så är det någon slags nostalgi över det.

Jag ska definitivt föra arvet vidare till min son (och ev. kommande barn). Så fort han blir stor nog så ska han få vara med i köket och hjälpa pappa laga mat.. ;).... räknar med att han ska kunna göra en komplett middag när han är 5 år.... hehe.. närå.. ;)

mooogn skrev 2008-03-23 21:33:11 följande:
    Husmanskost är ju jättekul att laga! Det känns verkligen som om man "för arvet vidare"
  • PerG

Jag måste erkänna att jag använder lökpulver och vitlökspulver när jag gör min egen tacokrydda och min egen "grillkrydda" (vill inte ha E621 så jag får göra dessa själv). Visst kan jag väl ställa mig och hacka lök och pressa vitlök i tacofärsen, men lökpulver och vitlökspulver i kryddan är enklare..

Men förutom det använder jag inte lök/vitlökspulver överhuvudtaget.. hellre de färska varianterna!

Linny skrev 2008-03-24 20:15:18 följande:
    vad gott det lät! en fundering... Använder någon verkligen lökpulver/vitlökspulver? Det säljs ju fortfarande i affären så det verkar ju så. Men till vad?!?!?!? Gud så god vår Coq au vin blev! Tog vildrismix istället för fullkornsris till. Blev så det räckte till flera dagar så nu har vi mängder i frysen. Gjorde på två hela kycklingar.
  • PerG

Tänker du på snabbinlagd gurka (pressgurka) eller den andra sorten?

Min pappa hade ett recept som jag tyckte var intressant på "pressgurka"... Ett sånt man gjorde "på känn".. det skulle göras i en speciell skål.. ;)... tror jag kommer ihåg det rätt

1. Häll upp socker i en pyramid i en skål så pyramidens botten täcker skålens botten.
    2. Fyll upp med matlagningsättika till toppen av pyramiden (nån blandning av ättiksprit + vatten)
    3. Klipp i persilja och rör runt.
    4. Skiva gurkan tunt (vi hade en sån "strimlare") och låt stå ett par minuter..

färdigt!

Maddeliix skrev 2008-03-24 22:18:10 följande:
    hur gör man ättiksgurka?
  • PerG

Lunch: Ärtsoppa som jag hade i frysen sen ett storkok, och pannkakor m. sylt och grädde

Middag: Gräddig fiskgryta med ris.

Nyttig dag? Inte!. ;)... Vi åt inga våfflor igår så.. hehe..

• PerG

Räkor blev det idag!... (Med det menas färska räkor, baguette, sallad, gurka, tomat, aioli, ägg)

Mums!

• PerG

Idag blir det kycklingwraps (fyllning av kyckling, fajita, majs, champinjoner, lök, creme fraiche som fått koka ihop) gratinerade i ugnen, serverat med ris, grönsaker och guacamole

• PerG

Jag håller på och späckar fläskkarrén med plommon inför morgondagen (plommonspäckad fläskkarré med gräddsås och potatis) men har kört fast på ett grundläggande moment.. HUR knyter man ett snöre runt steken på bästa sätt?..

Jag har steksnöret, men sen då.. ;)

• PerG

Hittade en bild på stek-knytning!.. www.flavourrider.com/recept_sondagsstek.php

Improviserade utifrån bilden och det blev helt okej för att vara första gången!..

Det är så jäkla skoj att laga mat "från grunden" på riktigt liksom... ;)

PerG skrev 2008-03-30 22:11:58 följande:
    Jag håller på och späckar fläskkarrén med plommon inför morgondagen (plommonspäckad fläskkarré med gräddsås och potatis) men har kört fast på ett grundläggande moment.. HUR knyter man ett snöre runt steken på bästa sätt?.. Jag har steksnöret, men sen då.. ;)
  • PerG

Det blev plommonspäckad fläskkarre (den jag "späckade" igår kväll) med gräddsås, potatis, gröna ärtor och äppelmos!

Min husmanskostresa fortsätter!.. ;)

• PerG

Restuarangen "King of india" på första långgatan i Göteborg har en supergod sådan i sitt vegetariska lunchalternativ!.. mums!..

citronella skrev 2008-03-31 19:34:58 följande:
    Aloo Gobi - indisk blomkåls och potatiscurry
  • PerG

Vi har nog 3kg förvälld svamp kvar i frysen som vi ska ransonera fram till Juli/augusti då vi hoppas att de första sommarkantarellerna dyker upp... ;)

Danska skrev 2008-04-01 18:10:30 följande:
    Varma mackor med kantarellstuvning. Tar fram de sista ur frysen hade tänkt att spara dom till en köttbit men jag är så sugen på att gräddstuva dem och servera med smält västerbottenost. Inget av barnen äter svamp så de får västerbotten, basilika och skinka, tomater.
  • PerG

Alternativ #2 med varm smörgåstårta:

Blanda 1 burk tonfisk med c:a 1 burk creme fraiche, 2-3msk chilisås, lite senap (c:a 2 tsk), salt och peppar och andra kryddor efter behag

Lägg ut c:a 3x3 med formbröd och lägg ett lager med fyllning (2 lager bröd) och avsluta med resten uppepå

Skiva en tomat och lägg skivorna på tårtan.
    Hacka och stek en lök och strö över.
    Riv ost och strö över
    Avsluta med lite persilja

In i ugnen i c:a 175-200 grader tills allt är varmt..

• PerG

Ah.. lite majonäs i röran går bra också..

PerG skrev 2008-04-01 22:34:08 följande:
    Alternativ #2 med varm smörgåstårta:Blanda 1 burk tonfisk med c:a 1 burk creme fraiche, 2-3msk chilisås, lite senap (c:a 2 tsk), salt och peppar och andra kryddor efter behagLägg ut c:a 3x3 med formbröd och lägg ett lager med fyllning (2 lager bröd) och avsluta med resten uppepåSkiva en tomat och lägg skivorna på tårtan. Hacka och stek en lök och strö över.Riv ost och strö överAvsluta med lite persiljaIn i ugnen i c:a 175-200 grader tills allt är varmt..
Svar på tråden Vad ska Ni äta idag? Part 16