• Mumu

Vad ska Ni äta idag? Part 16

Jotti skrev 2008-03-01 17:36:44 följande:
    Mumu: Hur gör du tacogratäng? Älskar taco i alla dess former. Intresserad av nya recept med det.
    Vi gör flera olika gratänger, men ikväll blir det nog en variant med krossade nachochips, tacofärs, majs och hackad rödlök varvat i flera lager. Sen häller vi en tjock ostsås gjord på cheddar dip-mixen (den man ska koka från Old el paso) överst och gratinerar. Serverar med sallad, salsa och lite fraiche.

En annan gratäng vi gör ibland är med kyckling, lök, paprika och champinjoner som vi steker med fajitakrydda och sedan varvar med tortillabröd, så det blir som en lasagne. Salsa brukar vi också lägga mellan lagren. Sen riven ost på toppen och in i ugnen.

Tredje varianten är den där vi smetar philadephiaost i botten på en djup ugnsform och sedan häller en tacoröra ovanpå. Den vi gör har massor av ingredienser och så ska man toppa med purjo och oliver och allt möjligt, men det går ju lika bra att bara lägga tacofärs och lite majs och grejer ovanpå och sen riven ost överst innan man gratinerar. Den serveras med nachochips sen.
    Bäst just nu: Super Mario Galaxy
  • Mumu
    Jotti skrev 2008-03-02 06:51:58 följande:
    Mumu: Tack för de tipsen. Klockan är inte ens 7:00 och det vattnas så i munnen på mig. Det får nog bli en av de varianterna ikväll.
    Vad roligt att du tyckte det lät gott !

Vi käkade resterna av tacogratängen till lunch, och marinerade lite svarta bönor som vi hade till.

Vi har rätt tomt i kylen och frysen, så middagen får bli kycklingfilé, pommes, pepparsås och nån ny grönsaksblandning som jag hittade i frysdisken. Grön deli eller nåt sånt hette den, verkar som att det ska bli som en ljummen sallad när man stekt upp den. Säkert gott!
  • Mumu
    Bonanza skrev 2008-03-03 14:11:49 följande:
    Kebabbröd fylld med gyrokryddad kyckling, fefferoni, grönsaker och vitlökssås. Otroligt gott!
    Åh, vad gott det lät ! Berätta om kryddan. Och vad är det för vitlökssås du har till?

Och när jag ändå frågar dig, Bonanza, så måste jag passa på att fråga en sak jag tänkt på ibland. När du gör helstekt kyckling så gör du nåt med den innan, du typp rimmar den lite i saltvatten innan. Men jag har ju glömt hur, och inte skrivit ner det. Om du skriver ner det en gång till så lovar jag att jag ska spara receptet och inte tjata mer på dig . Jag looooovar !
  • Mumu

Fy, vilken kass middag det blev igår ! Vi skulle ha gjort kokt hoki med äggsås, men så upptäckte jag alldeles för sent att mjölken inte skulle räcka. Så vi gav barnen annan mat och bestämde oss för att hämta mat från den underbara libanesiska restaurangen senare på kvällen. Haussade upp oss ordentligt och kände oss jättesugna, men så när vi ringer och ska beställa så är hela restaurangen abonnerad och de kan inte fixa nån take away ! Antiklimax. Så där satt vi och var hungriga, och fast jag hade storhandlat tidigare på kvällen så kändes det som att vi inte hade nånting hemma, allt skulle ta för lång tid att laga. Så vi bakade scones. Gott, men SÅ jäkla tråkigt när man var inställd på libanenisk grilltallrik...

• Mumu

Till lunch blev det kokt hoki, potatis och äggsås. Till middag gjorde jag lumpengryta (stark gryta på bräserat fläskött, paprika, champinjoner och massa kryddor) med ris.

• Mumu
    Ela skrev 2008-03-05 21:34:58 följande:
    Falukorv verkar ha varit poppis idag. Vi fick dock vår ekolåda idag så det blev en sallad med fetaost med ett olivbröd till.
    *avundsjuk* Jag vill också ha ekolåda!

Vi ska äta våfflor. Våfflor med fraiche, rödlök och röd rom och våfflor med glass och sylt. Mums!
  • Mumu
    Honung skrev 2008-03-06 13:12:30 följande:
    Det blir nog en halv korv med färdigköpt risgrynsgröt alt rester från gårdagens spagetti och köttsfärs+zucchinigryta. Spännande...Förresten - vad är en ekolåda?
    http://ekoladan.se/default.aspx
  • Mumu
    Shirley skrev 2008-03-06 13:21:17 följande:
    ekolåda lät ju jättebra!!!!
    Visst gör det? Typiskt bara att de inte levererar till min stad. *surar*
  • Mumu

Bonanza! Gå till sidan 247 och läs mina frågor till dig! Inlägg 2461. Och är du riktigt snäll så svarar du på frågorna också .

Svar på tråden Vad ska Ni äta idag? Part 16