• Mumu

Vad ska Ni äta idag? Part 16

TACK till den i tråden som lade in recept på Kela Kofta, de indiska köttbullarna i banan- och tomatsås, för ett tag sen! De var helt underbara och vi älskade dem!

Bäst just nu: Super Mario Galaxy
  • Mumu

Idag hade vi tänkt oss att försöka hämta libanesiskt igen. Men nääää, nu mår jag så himla illa idag, så jag törs inte göra det utifall jag inte kan äta. Så vi åt panerad och stekt pangasius med kokt potatis, ärter och remouladsås istället. Jättegott, men det verkar som att det inte är meningen att jag ska få libanesisk mat inom den närmsta tiden.

• Mumu
    Linny skrev 2008-03-11 10:17:23 följande:
    Nepp, jag har färdig. Det är så superlätt så, men det är viktigt att du använder Santa Maria Spicy World Teriyaki sauce. Den är som en tjock glace och smakar mums. De andra jag prövat har varit alldeles för tunna och fel i smaken..Jag brukar ta portionsbitar laxfilé och klappa lätt med hushållspapper så de blir lite torrare. Saltar lätt och bryner snabbt på hög värme i stekpanna så de får lite yta. Sedan lägger jag i ugnsfast form och penslar med teriyakiglacen. Stoppar in på ca 225 grader i 10-15 minuter. Penslar några gånger under tiden. Brukar rosta massa av sesamfrön i torr stekpanna och sprinkla över laxen vid servering.Grönsakswok: Lite olika vad jag tar i, men idag blir det bitar av squash, purjolök och strimlor av morot. Serverar med ris och kikkomansoya
    Det måste jag komma ihåg, för jag tycker också att de såser jag har provat har varit för tunna. De rinner ju av laxen, så att man får pensla, pensla och hälla på mer hela tiden. Brukar gå åt nästan en hel flaska när jag håller på, för jag vill liksom att teriyakin ska "bränna" fast lite i laxen, inte bara ligga runt omkring som en tunn sås.
  • Mumu

Blåbärssoppa, som igår och i förrgår. Jag har fortfarande känningar efter helgens magsjuka och svårt att få i mig annat. Men sambon skulle laga lövbiffsgryta med ris till resten av familjen ikväll, så jag kanske petar lite i en miniportion sånt också då.

• Mumu

Tja, det blir väl blåbärssoppa igen. Precis som alla dagar... Men jag har ett improviserat bröd i ugnen, kanske jag kan väga mig på en nybakt liten smörgås också? Det borde inte magen kollapsa av.

• Mumu

Ikväll blir det oreganokyckling och klyftpotatis. Nån god, varm grönsak till också. Eller förresten, jag köpte ju nån ny fryst grönsaksblandning som verkade god, den blir det nog!

• Mumu

Igår åt vi vegetariska biffar med bla broccoli, avorioris och fetaost i. Till serverade vi marinerade svarta bönor, tzatsiki och sallad med rödlök.

Idag blev det vietnamesisk stekt kyckling med jasminris, sötsur sås och söt jordnötssås.

• Mumu
    Linny skrev 2008-03-18 20:18:41 följande:
    Av ren nyfikenhet.. Ser ibland att några lagar flera rätter per kväll. Olika till olika familjemedlemmar. Undrar bara varför?När sonen var pytte så ammade han och sedan åt han ev. gröt eller smakportioner. Men sedan han blev gammal nog att äta riktig mat så äter hela familjen samma. Äter vi riktigt stark mat så lägger vi undan lite när det är rätt milt och så kryddar vi på extra i efterhand, när hans är borttaget. Självklart hade det varit något annat vid allergi.Men om det inte beror på allergi tex, varför gör man det då? *nyfiken*
    Tja, det kan ju bero på att man äter vid olika tidpunkter ibland, och att det därmed också blir olika maträtter. Ibland (oftast på helgen) så kan jag och sambon tycka att det är mysigt att vänta med maten tills lite senare. Våra barn somnar redan halv sju och vissa gånger känns det lite lyxigt för oss att laga mat tillsammans i lugn och ro och äta vid åttatiden. Och då fixar vi nån annan mat till barnen vid fem, då de är vana att äta middag.

Sen tycker jag också som du skriver här nedanför, att det är kanon att lära barn äta många olika maträtter. Själv undviker vi inga maträtter bara för att barnen inte tycker om, men eftersom vi har ett barn som är JÄTTEkräset så förstår jag nästan de som gör det ibland. När man till slut känner sig desperat eftersom barnet inte ätit ordentligt på vad som känns som flera dagar, så kan jag förstå den som tar fram det "säkra kortet" i form av köttbullar eller vad det nu kan vara.

Det är lätt att tänka att "bara man serverar en varierad kost så lär de sig äta allt", men så enkelt är det inte. Vissa barn äter helt enkelt sämre än andra, och det vet jag eftersom vi har en av varje här hemma. En som inte vill äta nästan nåt, och en som äter precis allt. Trots att vi alltid förhållit oss på samma sätt kring maten och trots att vi äter väldigt varierad kost med allt från husman till exotiskt.

Ja, det blev ett till OT-inlägg, men kanske du fick ett möjligt svar på din fundering i alla fall .
  • Mumu

Linny: Ja, och nu vet du en av anledningarna .

Idag jobbar sambon halvdag, så han kommer hem till lunch. Det blir bulgur med bla kräftstjärtar, avocado och apelsin. Kall sås på matyoghurt till.

Ikväll blir det nåt snabbt och halvtrist, kanske köttbullar ur frysen och nån pasta eller nåt. Blä, men inget annat hinns nog med.

Bäst just nu: Påskledigt!
  • Mumu

Fyrarättersmiddag på en riktigt, riktigt fin restaurang . Bara jag och sambon !

Bäst just nu: Påskledigt!
Svar på tråden Vad ska Ni äta idag? Part 16