bosätta sig i new york
tänkte höra om vart det är hyfsat billigt och tillräckligt lungt att köpa lägenhet/hus i new york trakten?
tänkte höra om vart det är hyfsat billigt och tillräckligt lungt att köpa lägenhet/hus i new york trakten?
Menar du NYC trakten? Då tänker jag inte avända ordet "billigt", LOL! Jag bor i New Jersey, cirka en timme söder om NYC, och har familj på Long Island, NY. Berätta mer om var du tänker bosätta dig så kan jag ge dig en massa info om områden, priser, etc.
Du kan alltid börja med att kolla här:
www.realtor.com
Du kan söka på vilket område du vill och hus och lägenheter till salu kommer upp.
tack, skulle vilja hitta något som är hyfsat lungt och max en timmes resväg till manhattan.
Long Island eller norra New Jersey låter som det skulle passa dig. Eller norr om stan, alltså norra NY.
Det är dyrt att bo här dock, speciellt i dessa områden. Många pendlar till NYC och tjänar grymt mycket pengar och huspriserna blir därefter. Mina svärföräldrar bor i ett fint område på Long Island, cirka 40 minuter till NYC med tåg, och där kostar de billigaste husen omkring 600,000 dollar. Kolla in Hoboken, NJ, många pendlar till stan därifrån också (via färja eller bil), många town houses och unga människor som bor där.
ska googla hoboken, känner inte att jag vill låna allt för mycket direkt..
Många faktorer spelar in på var man vill bosätta sig. Om man har barn i skolålder är det viktigt att det finns bra public schools, eller att man är beredd att betala privatskola (från ca 15.000 dollar per år utanför NY city).
Du kan läsa NY Times Real Estate-bilaga på internet:
www.nytimes.com/pages/realestate/index.html
Vi bor i södra Connecticut, i staden vi bor kostar husen från ca 1 miljon dollar, medelhuset kostar runt 1.6 milj dollar. Men skolorna är fantastiska och vi bor precis vid havet. Stortrivs. Ungefär en timme med tåg till Manhattan.