• Alicia 72

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

Hej!!
    Tack Bast för nya tråden!
    Här är det tokförkylt och vi har släppt på allt vad rutiner heter både natte-tid och dagtid (förutom läggningsrutinerna).
    Hon äter som en tok om nätterna och går inte att få i annat än bröstmjölk på dagarna samt lite gröt inför kvällen.
    Iofs tror jag att hon äter mindre vid varje tillfälle då hon är täppt och därmed behöver äta oftare men ändå. Och jag är såååå slut av usla nätter och egen förkylning så jag orkar inte ta tag i detta just nu. Ond cirkel...

Jag VET att jag borde skämmas av att klaga när det finns så många andra i denna tråd som har det så mycket värre. Men just nu känns det mesta tungt faktiskt. Om hon ändå, som "alla" andra barn kunde sova 1,5 timme eller så mitt på dagen så man fick chans att återhämta sig, göra något åt hemmet, äta lunch i lugn och ro eller bara vara.
    Men nej, om man ens får henne att sova i säng på dagarna så är det MAX 30 min, oftast mindre.
    Ska ut och terrängvagna igen nu när sambon börjar jobba och allt får återgå till det normala.

Hang in there!!!

Alicia

• Alicia 72

Bast; Jo, sambon har gjort precis som du tipsat nästan alla dagarna under denna ledighet. EFtermiddagspromisen har han tagit och jag har slumrat på soffan eller bara legat och flippat bland kanalerna. Som på gamla goda tiden .
    Han har tagit henne på morgnarna ganska många dagar också men nätterna duger bara jag på så där får jag kämpa ensam.
    Känner mig på något sätt ändå vid gott mod och jag känner på att detta kommer vända snart (det måste det ju, eller hur??? Säg JAAAA!!!). Gäller bara att hålla ut!
    VI har gett Nezeril fram till igår. De första dagarna var hon sååå duktig med näsan. Man fick köra näsfrida, renessans och nezeril så att det blev bättre. Nu verkar hon dock vara så trött på detta så sen igår får vi inte närma oss med något näsverktyg i handen. Så nu är hon täppt och snorig. Och HOSTIG som bara den.
    Trist!
    Tack för dina flexibla scheman!! Verkar som att jag kan anamma en del därifrån!

Susanneh; Min dotter somnar mellan 18-18.15 ca och vaknar oftast runt 7. Precis som stjernan säger, så vaknar även hon samma tid oavsett när jag lägger henne. Och det är ganska skönt med många timmars egentid med sambo eller bara framför TVn.

Alicia

• Alicia 72

Hej!
    I natt vaknade hon MINST varannan timme och skulle äta fram till 5. Sen vaknade hon var 10:e minut fram till 6.20 då hon skulle upp. Men konstigt nog är jag piggare än på länge.
    Det måste vara det här med att ju mindre man sover - desto effektivare blir sömnen. Att sova så där halvbra är ju rent livsfarligt då är man ju helt sänkt dagen efter. Superdåligt eller superbra är det som gäller för min del .
    Tror att uppvaken beror mycket på förkylningen. Hoppas det i alla fall.
    En stor framgång är att jag de 3 senaste kvällarna bara ammat henne, myst lite i famnen, lagt ned henne klarvaken, stoppat om och pussat på huvudet och sen gått ut. Och hon SOMNAR!! Så var hon fram till 4-månaders-språnget då allt krångel började men har sedan dess inte funkat att lägga henne så! Skönt!!!

En fråga till er, hur lägger ni upp målen innan läggning?
    SÅ här ser mitt schema ut men det är mer att det bara har blivit så än att det ligger någon större planering bakom. Det hänger kvar från introduktionen av pyttesmå grötportioner.

16.00 amma
    16.45 Gröt - är väl uppe i en dryg dl, men nu händer det inte så mycket mer i upptrappningen av portionen. Hon nöjer sig liksom med den mängden. Hur mycket ger ni?
    18.00 amma och god natt

Jag vet inte om hon står sig så mkt bättre nu när hon får den grötportionen jämfört med innan. Några tips?

Alicia

• Alicia 72

Pasadena; men det räcker väl som läggningsrutiner? Vi äter den där omtalade gröten, sen är det lufta rumpa bland leksaker ca en halvtimme. Sen till skötbordet och få magmassage, tvätta veck, ansikte och händer (om det inte är bad-kväll), smörja in, blöja och pyjamas. Sen in i sovrummet och amma och sova. Det är allt och det funkar för oss.

Det låter på dig som att läggningen blivit lite bättre på sistonde? Stämmer det?

Alicia

• Alicia 72

Pasadena; men hur funkar det nu då? ÄR hon ledsen när hon vaknar och inte är hos dig? Om inte och det funkar ok som ni gör nu så skulle jag fortsätta vagga famnen. Så länge det är OK för dig.
    Det är så lätt att man "målar FN på väggen" och tänker att man inte vill vänja de vid diverse saker och ting för att det kommer att skapa problem framöver. Dock vet man ju ingenting om de problemen kommer att uppstå eller inte och gör de det kan man faktiskt ta itu med dem DÅ. Och få lite lugn och ro tills dess. Hon kanske har ett stort närhetsbehov nu?
    Så som ni har kämpat är det väl jättebra om ni hittat en bättre lösning? OM det nu inte är som så att hon istället vaknar och är jätteledsen för att hon inte är hos dig längre.

Grattis till framgången!!

Alicia

• Alicia 72

Pasadena; Det funkar inte att lägga ned henne när hon blivit dåsig, alternativt precis somnat?
    Så gör jag med E, då är hon liksom i sovstämning så fast hon vaknar (om hon somnat) så vill hon sova och kryper ihop i sin sovställning. På så sätt får hon liksom somna till hos mig men somnar på riktigt först när hon är i sängen.
    Fast som jag skrev - de senaste dagarna har hon somnat helt själv. Hon har inte velat ligga i famnen längre när hon ammat klart. Så så var det med det avvänjningsproblemet...

Snorpan73; Jag känner till problemet... Man försöker dra ut på tiden mellan nattamningarna och söver om, stoppar i napp och Gud vet vad. Tills det helt plötsligt är "dags" att ge mat enligt den tid man tänkt sig att de ska stå sig till.
    Har dessvärre ingen lösning utan då ger jag helt enkelt.
    Jag ger även innan jag tänkt mig om hon inte somnar om med napp och blir ledsen. Tycker det är svårt att veta om hon är hungrig eller inte. Hon äter ju rejält när man ger henne på natten. Och vi har inte kommit så långt i introduktion av annat än bröstmjölk på dagarna. Så än så länge ger jag om hon vill ha.
    Lever i fantasin att det en dag kommer att lösa sig av sig självt. Som så mycket annat man funderat över faktiskt gör.

Alicia

• Alicia 72

Pasadena; ja man får prova sig fram - det är de små detaljerna som gör att något helt plötsligt funkar.
    Jag vet inte om det är något bestående men det är så hon själv velat ha det de senaste tre kvällarna i alla fall.

Nu ska jag krypa ned i sängen jag med!
    Hoppas vi alla får vår bästa natt på länge!!!

Alicia

• Alicia 72

Pasadena; NEEEJ!!! Det gick ju bättre för er ett tag nu?! Huuh, jag vet precis hur du känner, man sitter och skriver med tårarna brännande bakom ögonlocken för man är så trött, arg, besviken och ledsen. Och maktlös!!!
    När hon somnade 12.30, hur somnade hon till slut då? Och hur sövde du henne? Ibland blir E helt omöjlig att söva i sängen under dagsvilorna (gäller oftast eftermiddagsluren av någon anledning). Hon bara ålar, skriker, gråter, osv. Spelar ingen roll om hon är i min famn, i vår säng med mig eller i sin egen säng. När hon blir så brukar jag ta upp henne, gå ut ur rummet, leka lite, bara typ 5 minuter och sen prova igen (förutsatt att jag VET att hon är trött och behöver sova) och det brukar då funka på en gång. Att däremot försöka fullfölja det försöket som spårat ur totalt är helt lönlöst!! Resulterar bara i tårar och arg och ledsen bebis, inte i sömn.
    Har du provat det? Att ta en paus från sövandet och göra något annat i bara några minuter och sedan börja om igen?

Alicia

• Alicia 72

Bast; Och glass som är så gott!! Kan de bråka om sånt också alltså?? Ja du, man vet nog inte vad som väntar en runt hörnet....

Alicia

• Alicia 72

Petrusse; Min E (7 månader) är likadan. Hon kan vara jättesvår att söva den sista sömnturen. Hon vill av någon anledning gärna ha lite mer tid mellan lunchturen och eftermiddagsturen än två timmar för att kunna somna i sin säng (vagnen är aldrig några problem att sova i). Som du säger så sover hon bäst för natten om hon fått sova sent på eftermiddagen. Man tror det skulle vara tvärtom men det handlar väl om övertrötthet kanske.
    SÅ som du redan kommit fram till - skapa lite mer utrymme mellan lunch- och eftermiddagsvilan så löser det sig säkert.

Men visst är det stressigt - mitt i det frenetiska omsövandet inser man att det inte längre finns tid, att det inte hinns med... Ibland undrar man vad man håller på med.

Alicia

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova