• stjernan

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

Jag har nu upplevt den värsta natten hittills med Hugo...och jag känner med er som jag vet har sådana nätter jämt!
    Han vaknade första gången vid 22, sedan vid 23 och då vägrade han somna om. Gungade, buffade omvartannat och till slut blir man ju GALEN när inget funkar. Tog upp honom till min säng men det funkade heller inte... Vid halv 3 gav vi upp och han fick nappen i min säng och då somnade han äntligen...

Älskade HUGO 2007-07-13
  • stjernan

Snorpan73: Såhär ser våra rutiner ut för Hugo 6 mån

7 - välling
    10.30 - lunch, liten burk matpuré + lite fruktpuré + 100 ml ersättning
    14 - ersättning
    16 - gröt
    18.30 - välling

Han sover 45 min på fm, 1,5 timmar mitt på dagen och 45 min på em, så sovstunder och matrutiner funkar jättebra för oss! Det är nätterna som är jobbiga...

På kvällen får han välling, läser bok, vi skrattar lite innan läggning.

Jag har funderat på att ev byta plats på ersättningsmålet och grötmålet, kanske är det så att han får ont i magen av både gröt och välling så tätt inpå innan natten?

Han har inte ätit på natten sedan 3 mån, men nu när han är så svårsvd ibland undrar jag om jag ska införa lite nattmat igen...? Men samtidigt känns det dumt när han nu är 6 mån.

Älskade HUGO 2007-07-13
  • stjernan

Kanske ska börja anteckna vad vi gör om dagarna och se om hög aktivitet på dagen betyder bättre sömn för Hugo!
    Igår var vi på hockeymatch - ny erfarenhet för honom - och han sov från 19 till 03 utan att vakna

Älskade HUGO 2007-07-13
  • stjernan

Susanneh: det trodde jag skulle hända också när jag började lägga tidigare, men det blev inte så! Han sov ändå till samma tid på morgonen ungefär. Det viktiga är att ha koll på dagssömnen så att de inte sover för mycket då, den sömnen som tidigare var på dagen förläggs istället till natten.

Jag började lägga Hugo tidigare vid ca 4 månader, då började jag med att lägga vid kl 20 (innan lade han sig vid 21) och sedan har jag lagt tidigare och tidigare gradvis.

Älskade HUGO 2007-07-13
  • stjernan

maria25: välkommen hit!
    hur brukar mönstret se ut på nätterna med uppvaknanden etc? sover i egen säng? äter på natten?

och hur gammal är hon? har hon napp? testat att ta bort den?

Älskade HUGO 2007-07-13
  • stjernan

igloo79: Hur gammal är din dotter? Om hon är runt halvåret låter 1 timmars sömn per dygn helt normalt.
    Metoden anser inte överlag att dagsvilorna ska förlängas, utan förbättras (om de inte fungerar bra) och bli mer regelbundna. Man ska försöka etablera fasta sovtider på dagen och gör man det så blir även läggningstiden mer regelbunden = mer förutsägbar för barnet.
    Min son sover också bra på dagarna, men vi har i perioder liknande problem som du har med din dotter. Har hon napp? Hur gör ni när hon vaknar på nätterna, får hon ligga kvar i sängen och få hjälp där med att somna om?

Älskade HUGO 2007-07-13
  • stjernan

Angel insight: låter som att din dotter sover för lite tycker jag. Hur är hon på dagtid, verkar hon trött ibland men har svårt att somna? I 7 månadersåldern ska en bebis normalt sova ca 14-15 timmar per dygn. Visst finns det variationer med +/- någon timme eller så, men din lilla sover väldigt lite. Det KAN vara det som gör att hon sover dåligt på nätterna också, hon får svårare att komma till ro etc.

Älskade HUGO 2007-07-13
  • stjernan

angel in sight: har du vyssanlull-tassar? Med dem kan du gunga sängen. Man måste försöka hitta nåt sätt som funkar att lugna barnet på i sin säng...inte lätt alltid. Kan hon ligga på mage och bli buffad? Har hon napp som kan "störa"? (jag tog bort nappen och då sov han mkt bättre) Jag har även infört en sovfras, eller om man vill kalla det ramsa som Anna W gör i SHN-metoden. Den börjar faktiskt fungera. Barnet assoceierar ramsan till sömn efter ett tag.

Älskade HUGO 2007-07-13
  • stjernan

Här är en till som haft en strulnatt... Han har ju sovit så bra den senaste veckan!! Och så vaknade han vid midnatt och vägrade somna om, var jättepigg. När man gungade sängen så låg han och jollrade och snackade, me nså fort jag slutade så blev det till gnäll. Snorig var han oxå fast han inte är förkyld...?
    Precis som ni andra säger - man tror att det börjar gå åt rätt håll men sen kastas allt omkull igen

Jag är också lite blödig när det kommer till nappen - hade ju tagir bort den helt, men sedan kom värsta natten på manneminne och då var nappen det enda som hjälpte. Sedan dess har han fått napp när han vaknat på natten och det har gått bra i några dagar, han har bara vaknat ca 2 ggr/natt och somnat om lätt. Kanske är det som straffar sig nu...

Älskade HUGO 2007-07-13
  • stjernan

snorpan: hade ni henne kvar i ert sovrum? det jag inte riktigt fixar än med AW är att ha eget rum redan. Jag ligger vaken hel tiden och lyssnar och litar inte på babyvakten (ibland ligger Hugo mitt i sängen under täcket och då ger den inte utslag). Ramsade du utanför rummet?

Hugo sover helt OK nu med några uppvak då han får napp och oftast somnar om direkt. Han får aldrig ha nappen när han somnar för natten dock. På dagtid är det nästan omöjligt att få honom att somna utan napp...  Har ju tagit bort nappen en gång med gott resultat ( endast 1 uppvak men väldigt svår att somna om då ) men det kom bakslag då han vägrade somna öht utan napp, så vi är tillbaka...

Älskade HUGO 2007-07-13
  • stjernan

Alicia, såhär ser våra matrutiner ut (ammar inte längre). sovtiderna funkade bra i några veckor men har haltat lite på sistone, hoppas dock kunna komma tillbaka till de tiderna ungefär. Det som brukar hända är att han vaknar efter 45 min (jäkla skarv!!) andra sovpasset, men då sover han oftast längre sista passet.

7.00 välling
    8.45-9.30 sova
    10.30 lunch (ersättning, matpuré, fruktpuré)
    11.30-13 sova
    14.00 ersättning
    15-15.45 sova
    16.00 gröt
    18.30 välling

natt mellan 19 och 07, ingen mat på natten. Han är 6 mån

Älskade HUGO 2007-07-13
  • stjernan

Något jag verkligen kommer at med mig från NCSS vad gäller små bebisar, när jag någon gång (förhoppningsvis) får ett till barn, är att förssöka få barnet att somna själv, utan napp, vaggning etc. Min pojke somnade oftast på egen hand fram till 3 mån - sedan började jag tyvärr med napp vid insomning...skulle jag inte ha gjort om jag läst NCSS...den köpte jag först senare då han började vakna ofta.

Har läst mkt Anna W också och det finns ju ganska många likheter som någon skrev innan. Men precis om Alicia säger så är ju NCSS ingen regelrätt metod som te x SHN är.

Älskade HUGO 2007-07-13
  • stjernan

snorpan och after8: jag har läst att man kan ta bort napp på natten men ha kvar den på dagtid om man vill, dvs att de kan lära sig att skilja situationer från varandra fast de är små. Jag ha napp till Hugo på dagtid och när han sover på dagtid, men när han ska sova för natten får han den inte och det accepterar han. Däremot är jag bekväm nu och ger napp när han vaknar på natten, tog bort den för några veckor sedan och det gick bra en vecka ca, sedan blev det en kaosnatt och INGET hjälpte förutom napp, så nu är jag tillbaka... Måste ta mig i kragen och ta bort den på natten oxå, men tänker mig ha kvar den på dagen, det bästa botemedlet mot gnäll faktiskt...

Älskade HUGO 2007-07-13
  • stjernan

Hmm jag som trodde att jag hade ett matschema som funkade bra.... Nu vill han helt plötsligt bara äta jättelite vällig när han vaknar vid 7, vilket resulterar i att han blir hungrig (och jättegnällig) redan ca 9.30 och jag brukar ju ge lunch (matpuré) vid 10.30. Känns som det är för tidigt att ge det vid 9.30 redan.... Jag vill helst inte gå upp och ge gröt på morgoinen, tycker det är så mysigt att ligga kvar i sngen och ge välling och mysa en stund...men jag kanske få ge upp det. Ett annat alternativ är ju att ge gröt som mellis vid 9.30 och sedan lunch vid nästa mål, men då hamnar det ca 13.00 och på fredagar har vi babysim kl 13, och han brukar sova middag innan dess....

Precis som snorpan skriver så känner jag att jag inte vill hålla på att rubba rutinen på fredagar och lägga om mat- och sovtiderna pga babysimmet, det kan ju skapa förvirring...

Hmmm, får nog bli gröt på morgonen i alla fall...

Kanske skulle ta tag i det här med nappen på natten igen, passa på nu medans han faktiskt sover ok. En annan sak jag funderat på är att testa lägga honom på rygg på kvällen ist för mage. På dagtid kommer han till ro väldigt lätt när jag lägger honom på rygg i vagnen när han är trött. Det värsta som kan hända är ju att han vaknar tidigare än han brukar på natten..och då är det ju bara att byta till mage om det skull va så.

Älskade HUGO 2007-07-13
  • stjernan

Igloo79: Jag har fortfarande nappen på natten när han vaknar men tog som sagt bort den för ett tag sen men var tvungen att gå tillbaka till den igen. Men när jag toig bort den på natten så gungade jag sängen med vyssanlulltassarna (framåt/bakåt, inte i sidled, jag får ta i lite!) och sade godnattramsan. Buffade gjorde jag i krisläge, om han inte lugnade sig av gunget.

Men funderar alltså på att ta bort den igen nu, passa på medans han sover helt ok (2-3 uppvak/natt).

Älskade HUGO 2007-07-13
  • stjernan

igloo79: vyssanlulltassar finns på tex babyland, men man kan oxå hitta bra begagnade på tradera eller blocket. jag köpte mina på nätet, på 1klass.se.

Älskade HUGO 2007-07-13
  • stjernan

Jag känner som många andra här att dagssömnen inte påverkar nattsömnen nämnvärt för min son. Jag har följt några råd i Pantleys bok och tror nog mest att jag fått tips inför nästa barn, om det nu blir något. Det jag tagit till mig mest är nog att barnet inte ska somna på kvällen med napp eller bröst i munnen (suga sig till sömns) och nycklelorden (de funkar ibland och ibland inte...).

Efter att ha läst om en del olika sömnmetoder är det jag kommit fram till att barnet måste lära sig somna själv; utan vaggning, amning, napp, gungning, buffning... you name it. Då kan barnet också vara tryggt när det vaknar om natten och somna om utan hjälp.

Jag jobbar på detta - måste alltid buffa lite och gunga sängen, men försöker sluta innan han somnat så han somnar in själv. På natten ger jag nappen, men tänker att jag ska försöka ta bort den. Kan han somna på kvällen utan den måste han kunna göra det på natten....

Älskade HUGO 2007-07-13
Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova