• Maalan

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

Hej hej!

Kikar in och tittar lite på hur ni gör här.
    Min son är snart 7 månader och han äter 3 ggr per natt. Vill få bort det! Drömmer om att sova hela nätter..

Ni som försöker, sover era barn inne hos er eller har de egna rum?

Vi har så småningom tänkt att våra två barn ska dela rum. Systern är 2. Men först måste vi få vår son att sova bättre.

Har tittat lite på AWs metod och allt tycker jag inte om så jag kanske ska mixa ihop en egen sovmetod som passar oss.

På dagarna sover han inte alls bra, bara om vi är hemma och jag buffar rumpan. Är vi borta eller ute i vagn sover han bara ca 20-30 min.

Nellie 060202 ~ Alex 070621
  • Maalan

Alicia72: Jo då det finns en till här ;) Han verkar också hungrig på natten för jag har också tänkt prova med vatten. Vi får se.. jag tänker ju inte neka honom mat direkt. Måste läsa och fundera mer vad och hur man kan göra.
    Han sover också i egen säng i vårt rum. Han vägrar napp, kanske är bra men det hade ändå varit skönt om han kunde somna om med bara nappen.
    Vår dotter sov mycket bättre när hon fick eget rum, men vi har bara ett rum över och då måste de dela.. vilket inte funkar så bra när han vaknar på nätterna.

Jag hade gärna sett att han sov lite bättre i vagn också då vi flänger på öppna förskola och dagis o så med hans syster.

• Maalan

Alicia: Apropå det med mat på dagen. Man har ju hört att de ska äta mycket på dagen, men för oss verkar det inte spela någon roll. Han äter gröt morgon och kväll plus en burk mat till lunch, fruktpure efter varje mål mat och välling på dagarna. Ändå äter han 3 ggr per natt.

För några kvällar sen åt han en stor portion gröt plus en halv burk fruktpure. Trodde då han kunde somna utan välling men nej då. Välling skulle han ha ändå.. matglad kille!

För oss har vi inga problem med läggning. Han får välling och somnar ensam i sängen. Men det är just att han käkar mycket på natten.
    Och på dagen är han nästan omöjlig att få o sova. Måste buffa i rumpan varje gång på dagen. Önskar han kunde sova själv då också.

Jag ska också prova mig fram lite inatt om jag orkar.. med vatten och lite buffande.

• Maalan

Hmm Alex vaknade första gången vid 22 igår.. försökte buffa men han blev helt hysterisk! Gav välling..
    Sen vaknade han 00.30 och vid 4.. då försökte jag inte ens med nåt. Vid fyra fick han ligga med mig och äta välling. Jag är så trött på natten att jag knappt vet vad jag heter..
    Testade inte ens vatten.

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova