• after8

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

åh, jag blir tokig - hur söver ni era barn på dagen?

Fram tills nu har S vaggats i vagnen eller sista utväg i famnen för sina daglurar, vilket gått hyfsat (visserligen sover han bara 40 min men...) Nu börjar vagnen dels bli lite trång dels farlig då han klättrar ur själv. Så jag skulle vilja söva honom i spjälsängen. Där sover han på natten, inga större problem med insomningen men många uppvak på natten, med det är en annan grej. Jag behöver tips för dagarna? Nu försöker jag hålla handen på honom och sjunga samma visa men han blir galen. För han vill bara ställa sig upp och skaka galler... hinner inte lägga ner honom innan han snott runt och är på väg upp för spjälorna! Hur gör ni??

S är 6,5 mån och ett väldigt aktivt barn, kryper, står och går med hjälp...

• after8

Snorpan och Pasadena - vi följs ju åt lite :) Och igår blev jag inspirerad av dig Snorpan! Så där rök nappen... Oj, jäklar vad arg han blev, gapade och snodde ett tag, jag tyckte det var hemskt (fast han inte skrek jättemycket men mammahjärtat...) så sambon tog på sig att gå in varannan minut/var tredje och lägga ner honom och ge snutten. En gång blev han hysterisk och då tog sambon upp honom och lugnade honom, sen blev han nedlagd igen. 20 minuter - sen sov han.

Och! Han hade några uppvak innan vi somnade vid 22.30 - sen vaknade han 04.30! :):):) Strålande i min värld!

Vill ha bebbe - sen har vi samma problem som du - vid 05.00 är han pigg och det går oftast inte att få honom att somna om - så det är bara att kliva upp och leka eller göra välling, men det är ok för oss. Sover han fram tills dess, tänker jag inte klaga :)

• after8

Snorpan - vet du hur det är när det gäller nappen och dagslurarna, måste man ta bort den då med? (har för mig att jag läst nånstans att de kan skilja på natt och dagvila och att man därför inte måste ta bort den på dan om man inte kan/vill) Vi har också andra natten nu utan napp, 20 min protesterande ikväll med men sen somnade han. Men jag har som sagt kört med napp på dan idag, vet inte om jag orkar att ta den fajten själv på dan, det är svårt nog... men sen blir jag orolig att det blir fel då... jaja, vi får väl se hur det går...

• after8

Tack stjernan, visste väl att jag hade läst det nånstans. FÖr precis - på eftermiddagen när trötthetsgnället kommer så orkar man inte alltid... :)
    Och än så länge orkar jag inte bråka under dagvilorna också, det får bli när vi är två under nån ledighet.

Andra natten gick sådär... ville het plötsligt inte ha vällingen innan han lade sig?! Så han vaknade ett par gånger och vid 02 gjorde vi en ny flaska (vi som tagit bort nattmål!) och sen var det ett par uppvak till innan han vaknade helt vid 06. Hyfsat ändå men inte smärtfritt :)

• after8

hej på er!

tredje natten utan napp:
    gråt vid insomning, fick tas upp och vysschas till sömns men utan napp. Vaknade vid 03.30 och var jätteledsen, vi höll på i en halvtimme med klapp och hysch hysch men det hjälpte inte, utan då tog jag upp honom och han somnade om i min famn, utan napp dock. Sov till 06. Väldigt bra förutom då - hur gör ni på natten?
    Tar ni upp? Låter ni de gråta? (rädd att jag ger honom signalen att han måste upp i famnen för att somna om, men å andra sidan så kan vi ju inte ta bort nappen och inte trösta på något annat sätt, ett tag iaf, detta funkade när vi tränade spjälsäng...)

• after8

Tack Igloo! Skönt att känna att jag nog inte är inne på helt fel spår, känner precis som du att jag vill inte ta bort hans trygghet nappen och sen inte trösta när han blir ledsen...

Vi håller precis på att nattar fjärde natten... vi har inte tagit upp och nu har det efter en del knorr blivit tyst! Hoppas hoppas... (Igår natt gick det sådär dock, och han var helt pigg kl.05... en del uppvak också men men...)

• after8

Igloo - han fick en flaska välling imorse vid 05... och blev ännu piggare, fick ju energi :) Har funkat nån gång bara, oftast är han pigg mellan 05-06, vi har försökt lägga senare men det påverkar inte... så, vi har fått bli morgonpigga, eller nja, vi går upp iaf... :)

Nu är det sängdags här med, som sagt, går man upp 05 så blir det tidiga kvällar. Sov gott alla mammor och bebisar!

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova