Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova
Äntligen något som jag kanske tycker är förenligt med ett humant sätt att ta hand om sina barn. Alltså inte låta dem gråta sig till sömns eller annat. Har beställt boken, så vi får väl se.
Har dock ett par frågor.
Eftersom det tar ett par dagar för boken att komma så ställer jag frågorna här med förhoppningar om svar. Varför bör man tidigarelägga nattningen? Samt varför bör man förlänga sovstunden på dagen?
Min dotter lägger sig nu mellan 19 - 21. Beror lite på hur hon sovit på dagen. Hon sover mellan 1 - 2 gånger/dag. Första gången sover hon mellan 1 - 2 timmar och andra gången ca 30 min - 1 tim. Hon vaknar för dagen oftast mellan 7 och 9. För det mesta blir det runt 8. Säg att hon en dag vaknar 8 och lägger sig 20. Och att hon den dagen sover 2 resp 1 timma på dagen. Alltså 3 tim sammanlagt. Då har hon alltså sovit 15 av det dygnets timmar. Blir inte det ganska mycket?? Känns nästan som att hon borde sova sämre om hon sover så dålit.
Observera att problemet för oss inte är sovandet på dagen utan att han vaknar var och varannan timma på nätterna och har svårt att somna om även när vi "hjälper" henne.