• Igloo79

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

Äntligen något som jag kanske tycker är förenligt med ett humant sätt att ta hand om sina barn. Alltså inte låta dem gråta sig till sömns eller annat. Har beställt boken, så vi får väl se.
    Har dock ett par frågor.
    Eftersom det tar ett par dagar för boken att komma så ställer jag frågorna här med förhoppningar om svar. Varför bör man tidigarelägga nattningen? Samt varför bör man förlänga sovstunden på dagen?
    Min dotter lägger sig nu mellan 19 - 21. Beror lite på hur hon sovit på dagen. Hon sover mellan 1 - 2 gånger/dag. Första gången sover hon mellan 1 - 2 timmar och andra gången ca 30 min - 1 tim. Hon vaknar för dagen oftast mellan 7 och 9. För det mesta blir det runt 8. Säg att hon en dag vaknar 8 och lägger sig 20. Och att hon den dagen sover 2 resp 1 timma på dagen. Alltså 3 tim sammanlagt. Då har hon alltså sovit 15 av det dygnets timmar. Blir inte det ganska mycket?? Känns nästan som att hon borde sova sämre om hon sover så dålit.
    Observera att problemet för oss inte är sovandet på dagen utan att han vaknar var och varannan timma på nätterna och har svårt att somna om även när vi "hjälper" henne.

• Igloo79

Oj, här går det undan.

Stjernan: Lillan är 8 månader. Har sovit mycket dåligt sen ca 3 månader tillbaka. Ja hon har napp - lite på gott och ont. Vaknar på nätterna och kan inte somna om för att hon tappat nappen. Somnar dock om relativt fort när hon får nappen. Inte alltid dock. Ibland får jag vagga henne till sömns och andra gånger amma henne eller ge henne flaska (välling) innan hon kan somna om.

Bast: Ja jag är rätt nöjd med sovtiderna ändå. Det är bra rutin på dem. Om inget oförutsett händer dvs. Det som är struligt är nätterna då hon kan vakna allt mellan 5 - 20 gånger. Ibland somnar hon om fort och andra gånger tar det längre tid. Att natta henne går bra för det mesta. Vi har en ganska fast rutin på det. Blöjbyte, pyjamas, flaska och sova. Med napp.

Måste lägga till här att jag försöker få henne att sova utan napp. Har ältat detta fram och tillbaka och har hittills tänkt att hon får behålla den. Men kom ikväll fram till att det är dags att försöka utan. Vill se om det hjälper mot nattvaken. Så ikväll somnade hon faktiskt utan napp. Det är ca 45 min sedan och hon har inte vaknat ännu...peppar, peppar. Dock tog det myyyyyycket längre tid för henne att somna fast hon var duktigt trött. Mest orolig är jag väl hur det blir inatt när hon vaknar och jag ska (själv trött) försöka få henne att somna om utan napp. Maken jobbar nätter så där finns ingen hjälp att få (just nu i alla fall).

• Igloo79

Bast: Som jag försår det du skriver så blev nätterna bättre när ni plockade bort nappen, men gav den på natten. Hur sov er son på nätterna då? Hur ofta vaknade han? Än så länge sover lillan. Nästan 1½ timma nu....peppar, peppar igen.

• Igloo79

Frediza: Har ni provat med att pappan nattar henne? det kan handla om att hon känner lukten av mjälk från dig och inte förstår varför hon inte får den när den ändå finns där.

Bast: Ok, då förstår jag.

Lillan sov mycket bättre inatt. Totalt var jag uppe 3 gånger innan hon vaknade för dagen. Klar förbättring. Då jag tidigare kan ha fått spriga upp emot 20 gånger per natt. Dock fick hon nappen när hon vaknade. Kände också att jag inte orkade strula med att försöka få henne att somna om utan napp. En gång ammade jag. Men som sagt - klar förbättring.
    Känner mig faktiskt relativt utvilad för första gången på länger. En härlig känsla.

• Igloo79

Snorpan: Va jobbigt. Lustigt (eller mindre lustigt egentligen) att det blir sådär. Det är som att de känner på sig att nu är det annorlunda eller något. Lillan är likadan. När man tror att man vet hur det ska vara och man ställer in sig på det, så ändrar hon på allt.

• Igloo79

Har nattat utan napp igen. Det gick snabbare idag, men hon var gnälligare. Föredrar nog att hon inte gråter, men att det tar längre tid. Hon gråter inte konstant. Gnäller till lite för att markera att hon saknar något i munnen. Går och vaggar henne så hon är ändå relativt lugn. Får se hur natten blir.

När jag la ner henne i sängen öppnade hon ögonen. Hann tänka "oh, nej bara att ta upp igen", men jag avvaktade. Hon stängde ögonen och somnade om. Puh...

• Igloo79

Pasadena: Tar du in vagnen när du kommer hem efter promenad om hon fortfarande sover?

Har märkt att dottern sover mycket bättre ute än inne så efter promenad låter jag henne ligga kvar i vagnen ute om hon fortfarande sover. Fast det förutsätter ju självklart att man har den möjligheten. Bor i hus med egen tomt så det fungerar.

• Igloo79

Pasadena och snorpan: Va' jobbigt.

Puck: Kul att det fungerade. Visst är det så att man prövar allt mellan himmel och jord och så kommer något som fungerar.

Själv har jag fått en bra natt igen. Två nätter i rad nu. Började natta henne utan napp för två nätter sedan (på kvällen). Visst är det drygt när hon ska somna för natten, men det verkar ge utslag. Inatt vaknade hon bara två gånger. Ena gången räckte det med att man gick in till henne och hjälpte henne somna om. Andra gången ammade jag. OCh hon använde mig inte som napp, utan släppte och somnade när hon var kvar. Dock har ja haft henne bredvid mig i vår säng när hon vaknat för amning och resten av natten sen. Vet inte om det bidrar till att sömnen är bättre. Har tänkt att jag ska ta tillbaka henne till egen säng efter amning, men känner att jag inte vill göra allt på en gång. Nappen är trots allt för henne en trygghet och jag vill att hon ska få trygghet från annat håll om hon inte får det från nappen. Kanske om några veckor.

• Igloo79

Petrusse och Alicia: Va' härligt. Hoppas att det håller i sig.

Här har "turen" vänt. Nattningen i alla fall. Vilken "fajt" det blev. Lillan var ledsen. Har väl insett nu att nappen inte kommer tillbaka. Jag var dock på vippen att ge tillbaka den innan hon till slut somnade efter låååååång vaggning.
    Så här kan man ju inte hålla på. Lillan väger över 10 kilo och ryggen min lär inte orka så här kväll efter kväll. Vad gör man?

Hon hittade tummen sin efter ett tag också. Det var då jag började överväga att ge tillbaka nappen. Hellre napp än tumme. Tummen är svårare att avvänja. Dock finns den ju där om hon "behöver" den på natten.Aaaaaaaahhhhhhh.....Blir tokig!

• Igloo79

Pasadena: Ibland fungerar det att sitta. Men oftast blir hon bara arg. Det är som att hon märker att jag sitter. Och då sitter jag ändå och vaggar henne.

Det där med tummer är både på gott och ont. Vet en 16-åring (!) som fortfarande suger på tummen av ren vana när det blir för jobbigt. Det är kanske värsta senariot, men vill inte riskera att hamna där. Min kusin sög på tummen tills hon var 12 år. Kan ha varit längre, men senast jag såg var då.

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova