• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m19237676.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m22635247.html
    Tråd nr.5: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m25543096.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

Böckerna finns att köpa på
    www.bokus.com
    www.adlibris.se
    och de är inte särskilt dyra!

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova
  • stjernan

Alicia, såhär ser våra matrutiner ut (ammar inte längre). sovtiderna funkade bra i några veckor men har haltat lite på sistone, hoppas dock kunna komma tillbaka till de tiderna ungefär. Det som brukar hända är att han vaknar efter 45 min (jäkla skarv!!) andra sovpasset, men då sover han oftast längre sista passet.

7.00 välling
    8.45-9.30 sova
    10.30 lunch (ersättning, matpuré, fruktpuré)
    11.30-13 sova
    14.00 ersättning
    15-15.45 sova
    16.00 gröt
    18.30 välling

natt mellan 19 och 07, ingen mat på natten. Han är 6 mån

Älskade HUGO 2007-07-13
  • Igloo79

God morgon allihop!

Ja natten här var ok. Började inget vidare. Vaknade ett antal gånger framt tills att vi gick och la oss. Gick in och vaggade henne så att hon somnade om. Vid 1 ville hon ha mat. Blev aningens orolig då. Hon brukar inte vilja äta förrän 3. Trodde väl att hela natten skulle fortsätta i samma fotspår. Men efter amning somnade hon (om än lite motvilligt) om och vaknade igen kl 5.30 då jag tog över henne i vår säng och hon fick amma. Somnade om och hon vaknade igen kl8. Som sagt började mindre bra, men fortsatte bättre.

Ang mattider:
    ca 8: frukost (gröt)
    11 mellanmål (varierar)
    sova 11.30 - 12.30
    12.30 lunch - burkmat eller egen
    15.30 mellanmål (varierar)
    16.00 - 16.30/17.00 sova
    17.00 middag - burkmat eller egen
    19.00/19.30 Välling
    ca 20.00 sova

Obs! Allt är ca-tider. Ibland sover hon kortare vid första sömnen och då blir allt förskjutet. Vaknar hon och vill upp innan 8 så blir dagen annorlunda också. Men på ett ungefär ändå

• Snorpan73

jaha - och hur gick det här då? ja enligt AW o co säkert inge bra - men enligt mig ändå ok. eftersom mitt mål är att hon ska lära sig att somna om själv - inte att hon vips ska lägga av med att: äta, gnälla, vilja ha nappen...

hon vaknade många gånger, men jag petade in nappen (suck, jag vet) och ett par gånger buffade jag - annars ramsade. hon skippade 2-timmarsracet igen men var på g vid 03/04.. den som lever får se!

idag är calle sjuk, han kräktes i lördags morse och ahde feber över dagen men har sen mått ok om än inte i maten, dvs han vill knappt äta. men så nu på morgonen - woff...jaha. stackars.

***lyckliga jag***
  • Pasadena

Här var natten usel, uppvak varje timme i princip så det har varit 2 vrak här idag. Lyckades dock med lunchvilan och hon sov ute på promenad i 1,5 timme ! Har typ aldrig hänt så jag är glad. MEN eftermiddagsluren gick INTE. OCH så såg jag att hon hade bajsat när vi kom in (SUCK) och nu är det för sent att försöka söva henne. GAAH
    Det är låångt kvar till nattning så vi får väl se hur hon ska orka tills dess..

Förresten någon som vet om det är normlat att bebisbajs luktar ILLA? Det luktar typ diarré fast hon är normal i magen. Tänkte om det kan vara nån sjuka? Ursäkta de mysiga detaljerna!

• Alicia 72

Pasadena; HEJA!!! 1,5 timme?! Kalasbra ju! Se DEN sömnturen och inte den missade! Hur gick morgonvilan då?

Beklagar natten, men var glad att hon tog igen lite under lunchvilan istället för att bli ÄNNU mer trött.

Här är nätterna också kassa, vänd och vrid, stånk och gnäll, klängig. VIll upp i famnen för att somna om utan att vilja ha mat. Det brukar hon aldrig göra så hon är väl närhetstörstande av någon anledning. Bäst att tillgodose och avvakta tror jag.

Alicia

• Snorpan73

hej

vi får se hur den här natten blir - insomnandet gick på 2 minuter. nappen spökar men hon får nog ha den kvar - och jobba på att hon ska veta var hon hittar den ala nappburken...

annars har vi varit hemma idag - calle kräktes imorse, så nu väntar jag bara på att nellie ska dra igång...

pasadena - har du kollat in AWs hemsida? det finns mycket stöd att få där - vet inte om ni provat (de skulle säga - provat, nej man bestämmer sig och genomför). nu kan det ju absolut vara så att lillsnorpan är "obotbar" men om jag vore ni skulle jag prova - det handlar INTE om attd e ska gorma sig till sömns.

annars har vi fått veta att min svärfar som fick diagnosen prostatacancer innan jul fått konstaterat att den har spritt sig till ländryggen..suck. perspektivskifte här hemma. men det underlättar ju inte att vara dyngtrött.

***lyckliga jag***
  • Pasadena

Snorpan, jo vi har diskuterat och pratat om att kura hur länge som helst men det blir inte av. Jag känner mig velig och ganska rädd för att göra saker värre eller att det inte ska funka alls..
    Vi får se om det blir nåt, jag vill så klart att hon ska lära sig sova för det lär knappast bli lättare med en bebis som kryper och stälelr sig upp inom snar framtid.

FAAAAN nu borrar grannen gärnet här uppe. SUCKSUCKSUCK

• Snorpan73

pasadena - gå in och läs. jag hade en föreställning om att det innebar att maktmissbruka sin ställning gentemot barnet ala 5 minutersmetoden - jaja gråt du det skiter jag i. men icke - mer en psykologisk överföring av att nu säger jag att du ska sova så tar jag hand om allting runtomkring. ofta är de ju just gnälliga och pipiga - inte att de gallskriker som om de gjort illa sig - mer irritation/undran. och som hjälp att uppnå detta tillstånd finns ett antal mjuka verktyg... jag läste om en tjej som hade samma funeringar som jag och det övertygade mig.

skillnad mot EP som jag ser det:
    EP
    napp ok
    ta upp barnet ok

Likhet
    fasta rutiner
    viktigt med tillräcklig vila på dagen
    buffning
    ramsa

jaja hur som helst - som jag ser det kan knappt nellie gnälla mer/blir mer trött än hon var (och inte vi heller)

***lyckliga jag***
  • Igloo79

Nattningen tog en evighet ikväll. Kan bero på att emsömnen blev lite sen. Dock blev det en triumf ändå. Hon gnällde inte en enda gång!! Hon la sig tillrätta i min famn och lät mig vagga henne till sömns. Så mysigt. Hoppas bara natten fortsätter i samma stuk.

FÅr se hur det blir i veckan bara. Ska ut och resa och blir borta 4 nätter (dottern med såklart). Men hon sover alltid sämre när vi är bort. Bara det inte blir sämre av det hela och jag får börja om igen....

• lucile

Hej, Jag har en son på 9,5 månad och jag har kämpat för att få honom att sova hela natten. I 2 månader sov han 20-07 utan att vakna. När han blev 7,5 mån släppte det i samband med tänder och separationsångest. Nu vill jag få ordning på honom med det bästa jag har uppnåt är att han vaknar 2 gånger under natten och 1 runt 06 men försöker hålla honom kvar till 07 vilket inte alltid går. Nu undrar jag hur det ser ut för era barn i samma ålder.

Så här ser våra dagar ut:

Lägger sig 1930, vaknar kl01+03+06 då han får välling

Går upp mellan 0630-0700

Ammar 0800

Sover 0830-0930 (ibland blir de bara 45min)

Lunch 1130

Sover 1300-1400 (ibland sover han 2 timmar, ej ofta)

Mellanmål 1500

kvällsmat 1730

Badar 1800

Välling 1900

I sängen 1930

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova