• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m19237676.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m22635247.html
    Tråd nr.5: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m25543096.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

Böckerna finns att köpa på
    www.bokus.com
    www.adlibris.se
    och de är inte särskilt dyra!

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova
  • Alicia 72

Maalan;
    Det låter vettigt - att plocka verktygen som passar just er!

Min dotter är också 7 månader och äter 2-3 ggr/natt(skönt att höra att det finns i alla fall EN till, man känner sig rätt ensam om detta ibland). Hon sover i egen säng men i vårt rum. Känns inte som ett alternativ att flytta in henne i eget rum så länge hon ammar så här mkt.
    Själv tänker jag i natt prova att ge henne vattenflaska istället för tutte när hon vaknar. Tror INTE att det kommer funka för hon verkar vara hungrig på riktigt och inte bara "snuttig". Men det vore kalas om man kunde bryta onda cirkeln för nu tror jag hon är beroende av kalorierna hon får i sig på natten. Måste se till att hon får i sig de på dagen istället. Något hon inte är intresserad av idag.
    Nappen är en annan bov i dramat som jag börjar inse måste bort. Men har inte riktigt hjärta att göra det ännu. Måste tröttna lite mer på den först...

Vad gäller dagssömnen har vi precis likadant fast tvärtom! Sängen = 30 min och vagnen ofta 60-75.
    Skulle faktiskt hellre kunna vara hemma och ta det lite lugnt under hennes vilor istället för att vara ute och gå och gå och gå och GÅ!

Alicia

• Maalan

Alicia72: Jo då det finns en till här ;) Han verkar också hungrig på natten för jag har också tänkt prova med vatten. Vi får se.. jag tänker ju inte neka honom mat direkt. Måste läsa och fundera mer vad och hur man kan göra.
    Han sover också i egen säng i vårt rum. Han vägrar napp, kanske är bra men det hade ändå varit skönt om han kunde somna om med bara nappen.
    Vår dotter sov mycket bättre när hon fick eget rum, men vi har bara ett rum över och då måste de dela.. vilket inte funkar så bra när han vaknar på nätterna.

Jag hade gärna sett att han sov lite bättre i vagn också då vi flänger på öppna förskola och dagis o så med hans syster.

Nellie 060202 ~ Alex 070621
  • Alicia 72

hmmm, efter 58 uppvak redan varav de 4 senaste har jag inte hunnit mer än ned för trappan förrän hon piper igen, så lade jag henne på magen (som hon AVSKYR) och buffade mjukt (inte som AW utan mer än liten mjuk klapp på rumpan med lite fösning som avslut) så somnade hon?! Hon protesterade inte ens???? Inte ett pip! Får se hur länge detta håller... Hon lär ju pipa desto mer när hon vaknar och inser att hon ligger på mage och det är trångt och krångligt att vända sig...

Alicia

• Pasadena

Alicia
    hoppas det funkar med vattenflaska, du får rapportera sen hur det går! Du har säkert testat att försöka truga i henne mer på dagen? Det har ialla fall jag gjort men märker inget resultat. Enda gången hon inte åt nåt på natten (jo 1 kort amning mitt i natten) var när hon fått i sig en HEL portion gröt på kvällen innan insomning.

• Alicia 72

Maalan; Nej neka mat har jag inte heller lust att göra. Även om man ofta får höra det från förstå-sig-påare, att det är man själv som måste säga stopp. Bebisen tänker ju INTE sluta av sig själv måste jag ju förstå....
    Men jag ska prova vatten - blir det protest får hon tutte. Man måste ju prova känner jag!

Alicia

• Alicia 72

Pasadena; just nu känns det som att jag får vara glad om jag får i henne något alls på dagen. Hon är inte minsta matintresserad. 2 snuttag sen hittar hon något annat att titta på eller sträcka sig efter. Sin gröt ÄLSKAR hon däremot, vi är uppe i 1,5 dl vatten som bas så 0.75 hel portion. Men jag tycker faktiskt inte att jag märker skillnad på nätterna. Men jag märker däremot att hon är hungrig vid tiden hon brukar få gröten så någon nytta gör den kanske ändå.

Jag rapporterar om vatten samt det helt otippade magläget!

Alicia

• Pasadena

Alicia
    säg inte det, hon kanske sover bättre på mage och inte kommer vakna alls på hela natten eller ialla fall färre ggr *hoppas*

Jag vet vad du menar med 0 intresse för mat. Det är samma här till och från men jag tror att om man så småningom vänder på matdygnet så kommer de få upp aptiten på dagen.

Väntar med spänning på rapport i morgon!

• Alicia 72

Pasadena; om hon skulle sova ens så länge som tills jag går o lägger mig så skulle jag istället inte kunna sova för jag skulle oroa mig för att hon får liggsår eller nåt. Hon skulle ju aldrig ha legat still så länge i såna fall...

Skönt att man har larm i alla fall annars hade jag inte ens vågat prova.

Alicia

• Pasadena
    Liggsår, haha du är rolig!
    Rör sig din dotter också mycket i sömnen? Min dotter har akrobatik för sig i sömnen, rullar omkring hej vilt. I natt vaknade jag av att hon låg jämte huvudkuddarna (har flera stycken så att hon inte ska fastna mellan sängen och väggen) och med hennes fötter intill mitt öra.
  • Snorpan73

go kväll!

andra nattningen utan napp (fast iof, igår "blev" det så för jag bestämde mig när hon så tydligt spottade ut nappen och började gorma) - nattningen tog ca 10 minuter (om äns det). vilda protester - ramsa, bestämt, högt, ännu högre. så snart hon lugnade sig, mjuk ramsa (ska följa henne som sista grej in i sömnen).

alltså, detta är det största med AW - att det tydligt handlar om att de ska "får med oss" in i sömnen, de ska känna i kroppen att ja nu somnar jag medan de har kollen. flera gånger skrek hon upp sig när jag ramsade mjukt men efter ca 4 ggr var hon tyst och sov.

dagslurarna gick sämre idag - var SÅ tydligt att hon ville ha nappen. nu har jag bestämt mig men det skär såklart i mammahjärtat att hon har svårt att komam till ro. snabbare har hon vaknat också, men som du säger pasadena, det är ju en process för henne också. väntar mig inga mirakel, är beredd på en process.

det där med mat - idag har nellie varit superhungrig:
    07.15 väcks
    08.00 ca 1,5 dl välling med frukt + vatten
    09.30-10.00 (för kort) sov i soffan
    11.00 mat + frukt + ca 50 ml välling
    12.00-13.00 (för kort) sova i vagnen
    14.00 burkgröt + 100 ml välling
    15.30-16.00 (för kort) sova i vagnen
    17.00 gröt
    19.00 trugade i 120 ml välling

Igår natt åt hon 1 gång (mot 3 ggr för en vecka sedan). vi har gått över till 8 månaders välling vilket jag tror gjort endel (hon vaknade många ggr häromnatten efter lite majsvälling).

det är liksom inget hokus pokus - trygga, mätta barn sover bättre! och vi tror att vi gör dem trygga genom att ta upp dem, vagga, buffa etc in i det oändliga - men vi säger bara att "detta behöver du för att kunan somna om....."

klok som en bok daaaaaaaaaa 

***lyckliga jag***
Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova