• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m19237676.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m22635247.html
    Tråd nr.5: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m25543096.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

Böckerna finns att köpa på
    www.bokus.com
    www.adlibris.se
    och de är inte särskilt dyra!

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova
  • Tina9

Jag håller på och läser er första tråd. Då var era bebisar i samma ålder som mina är nu. Jag undrar om det är nån som kan dela med sig av sina erfarenheter av 3 månadersbebisars sömnvanor. Jag har alltså tvillingpojkar. De kommer inte riktigt till ro för natten förräns bortåt ett-tiden. Då har vi oftast måsta sätta dem i bilbarnstolarna och de är övertrötta för länge sen.
    De vaknar på morgonen vid 9, är vaken till halvelva och sover då 3-4 timmar i vagn. Åter vaken 1½ timme och 1-2 timmars sömn. Sen är de mycket vakna resten av kvällen förutom nån powernap på 20 minuter.
    Har någon nåt tips på hur man förändrar dygnsrytmen eller sovvanorna? Jag har beställt NCS-boken.

• after8

Tack Igloo! Skönt att känna att jag nog inte är inne på helt fel spår, känner precis som du att jag vill inte ta bort hans trygghet nappen och sen inte trösta när han blir ledsen...

Vi håller precis på att nattar fjärde natten... vi har inte tagit upp och nu har det efter en del knorr blivit tyst! Hoppas hoppas... (Igår natt gick det sådär dock, och han var helt pigg kl.05... en del uppvak också men men...)

• Igloo79

Stjernan: Tack för tipset - ska kolla in det i morgon.
    After8: Pigg kl 5 - jobbigt. Man vill inte alls gå upp då... Fungerar det om han får mat (flaska, amma...) och sen lägga honom igen. Det har fungerat ett par gånger på lillan här.

Boken kom igår förresten (men jag kom hem vid 23 - så det blev inget läst) Idag har jag dock läst ca 150 sidor och skulle kunna läsa hela natten om jag inte vore så fasligt trött. Lillan sover sen en och en halv timma tillbaka. Ska själv lägga mig. Veckan har helt tagit slut på all ork. Lycka till med alla nattningar allihop. Hoppas ni får en bra natt. Det hoppas i alla fall jag på här hemma. Behöver verkligen desperat sömnen inatt....

• after8

Igloo - han fick en flaska välling imorse vid 05... och blev ännu piggare, fick ju energi :) Har funkat nån gång bara, oftast är han pigg mellan 05-06, vi har försökt lägga senare men det påverkar inte... så, vi har fått bli morgonpigga, eller nja, vi går upp iaf... :)

Nu är det sängdags här med, som sagt, går man upp 05 så blir det tidiga kvällar. Sov gott alla mammor och bebisar!

• Widmarkarna

Jag är helt utmattad och orkar inte läsa hela tråden.. men ställer min fråga rakt ut bara, kanske någon vill svara..

Vår dotter har fått en dålig vana och är ofta uppe till 23-00 på kvällarna, vi införde nu i veckan att hon skulle somna kl 22 i alla fall, vi steg upp tidigare och tidigarela alla tupplurar, funkade fint tills igår kväll, vi började vårt "experiment" enligt boken, fast man skulle lägga barnet högst en kvart eller halvtimme tidigare än förr så verkade hon bli trött redan 20.30, vi la henne i sängen, fullproppad med välling och mätt och trött, hon somnade inte vid mitt bröst, hon vaknade inte heller förrän 1,30 h senare, då hade hon bajsat, vilket nederlag, då var vi tillbaka igen, där vi var från början, förr så bajsade hon väldigt sent och vaknade såklart störtpigg av detta, och somnade inte förrän 1-2 tiden, igår somnade hon kl 1... vi tänkte ju tidigarelägga allt så går det såhär...

Någon som haft samma problem?
    Jag ammade henne 2 ggr i natt och gjorde enligt boken, drog ut proppen och sen så fick hon somna utan bröst, det gick jättebra. Men ikväll vill hon inte alls, och hon har bara sovit 1.30 h idag sammanlagt så verkligen övertrött är hon!

Vet att detta bara är andra kvällen, men ska man lägga dem tidigare var kväll och hur gör man om det inte för sitt liv vill somna tidigare...?

• Bast

Wildmarkarna, det kan ju faktiskt vara så att det egentligen inte var något regelrätt nederlag iom att hon bajsade. Det kan ju väcka vem som helst! Men känn er för lite, tycker jag. Mitt tips annars är att tidigarelägga nattningen typ 30 minuter, och när DET funkar (eller iallafall skapligt) så kan du tidigarelägga ytterligare 30 minuter. Det tar ju lite tid, men så är det ju ofta med att få nya rutiner att sitta. Men om du känner att det kan funka att hoppa direkt till 20.30.
    Hur gammal är hon? Jag hade en period med min son när han alltid bajsade på natten, men då började jag ge lite katrinplommon till lunc eller på morgongröten för att få fart på magen på dagen istället, och på honom funkade det!
    Har du tydliga kvällsrutiner? Så att nattningen inte kommer som en chock? Förbered under en stund, och lägg sedan. Och oavsett om hon somnar eller inte så är det din amition att hon ska somna. Stanna med henne i rummet, behåll "natten" (alltså släckt i rummet), prata dämpat osv. Allt för att visa att "nu är det natt, nu ska du sova" även om hon inte VILL somna!

Tina9, vilken tid brukar ni lägga dem för natten? Om jag räknat rätt på fingrarna utifrån dina tider så borde de sova sista långa luren vid 17-18 eller nåt. När brukar de ta den lilla powernapen?

• Widmarkarna

Bast: Vi har gett henne katrinplommon och faktiskt lite messmös i morgongröten, det fungerar men jag undrar om det är mer tänder på gång, hon håller på att få sina två första och hon är 6 månader gammal.
    Vi har väl inte än sådana jättetydliga rutiner mer än att vi brukar ta det lugnt, byta blöja, sätta på pyjamas, sitta och softa lite med en bok eller två, ge henne vällingen, men hela veckan har det varit olika tider vid sänggående, men vi försöker sikta på 22, men idag somnade hon inte förrän kl 23. Vi brukar dämpa i sovrummet, idag satte vi på lite vaggsång, men såfort vi släcker ljuset och pratar lågmält får hon nästan panik för hon är verkligen inte trött eller så är hon övertrött.
    Innan så har vi lagt henne när hon stupat i säng typ, och inte haft några större rutiner, så detta är verkligen jättestort för oss båda, det har lixom varit enklast att lägga henne när hon varit trött.. men nu ska vi få henne att ligga kvar utan att streta emot.. jag är lite chicken, men annars väldigt bestämd som person, men min dotter har mig verkligen runt lillfingret och är så ung.

Jag är väldigt tacksam att hon vaknar av att hon bajsar :D, man vill ju inte ligga i bajs.

• Alicia 72

Idag har jag sagt upp mig som mamma (igen)!
    Hon äter bara 1 eller ibland 2 gånger så det är ett framsteg men alla femtioelva uppvaken gör mig galen!!
    I natt sov hon dåligt fram till klockan 2. Då fick hon mat och ny blöja. Sen klarvaken (byter jag inte blöja så läcker den istället, bara att välja - pest eller kolera...) och somnade om efter 3 någon gång. Hade sedan uppvak flera ggr i timmen fram till kvart i 6 då hon inte kunde somna om fast hon var tvärtrött.

JAG ORKAR INTE MED DETTA LÄNGRE!!!!!!!!!!!!!
    Vet att jag ska vara (och ÄR) oerhört tacksam att jag har en dotter som är lätt att söva (somnar ofta helt själv) och aldrig skriker sig till sömns utan bara myser i min famn tills det är dags att säga god natt. Men hon kunde gärna få vakna lite mer sällan...
    Det ska ju vara KUL att vara mamma!!!!

Alicia

• Igloo79

Alicia: Jag vill också säga upp mig! Känner med dig. Det är SÅÅÅÅÅÅÅ jobbigt att bli avbruten i sömnen konstant.

Nu har vi haft en bra natten till idag (hela veckan var dock bara total kaos). Jag har andra skäl till att vilja säga upp mig just nu. Suck.

• Pasadena

Alicia
    åh jag vet jag vet. Ska vi fly tillsammans? Man blir tokig tokig tokig av detta att aldrig få sova ORDENTLIGT! Och att alltid ha en trött unge att ta hand om också Detta eviga pysslande och meckande och kämpandet som inte ger mer än en milimeters resultat...man tappar modet.

Har hon sovit ikapp nånting under dagen?

Ang blöja, kan ni inte testa en stärre storlek? Har ni testat olika sorter? Kanske en blöjbyxa istället (om ni inte redan har det)?
    V's blöja är också plaskvåt på morgonen men läcker aldrig igenom!

Här har det varit cirkus till nattningen. Det tog 1 jädra timme att få ner henne på en lugn nivå, hon var såå övertrött och spattig så hon kastade med hela kroppen och kunde inte ens ligga still i min famn trots att jag vaggade henne i 45 minuter (AJ mina armar). Och ändå har hon sovit 3 st 40-minuterslurar under dagen (wow).

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova