• Alicia 72

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

Hej!
    Då MÅSTE jag ju bara radera ut alla usla nätter ni haft med min solskensnatt!
    hon somnade vid 18.15 som vanligt. Hade något uppvak timmarna efter som bara var att stoppa i nappen. 22 vaknade hon och då brukar hon vilja äta, men nappen och sidoläge räckte!! Sen sov hon till 0.45 då hon åt som en häst för att sedan somna om som en stock. Hann inte ens stoppa i nappen (!!!) och sen sov hon till 5 för mat och somnade sedan om till 6.30.

Efter uppvaket vid 5 var jag så pigg och utvilad att jag hade kunnat gå upp för natten! Helt underbart!!!

Och där ser man vad nappen gör - hon brukar alltid vakna massa gånger mellan 1-5 som hon nu alltså sov istället.

Ska inte vara så snabb att stoppa i nappen i fortsättningen...

I natt blir det säkert uselt igen men sömnen jag fick i natt kan jag leva ett tag på!!

Trevlig helg!
    Alicia

• Alicia 72

Bast; det blev en OK natt. Dock 3 amningar men bra sömn däremellan. Men I DAG på DAGEN!!! Hon vaknade 6.30. Somnade sedan 8.30 och sov till 10.15! Trodde knappt det var sant när jag såg vad klockan var (somnade jag med).
    Sen var det vagnstur och då sov hon en timme utan att ens öppna ett öga efter 30 min!!!

Helt underbart! Och hon åt TVÅ portioner gröt nu ikväll så jag hoppas på en bra natt (fast det får man ju aldrig när man hoppas, de nätterna kommer alltid helt oväntat som en blixt från klar himmel).
    Vidare låtsas jag nu, om än bara för idag, att 30-minutersskarvarna är borta och att hon kommer sova lika bra i morgon

Trevlig lördag!!

Alicia

• Alicia 72

Petrusse; Grattis! Då säger vi att de har växt ifrån skarvarna från och med idag!!

ALicia

• Alicia 72

Även om det återigen går åt skogen från och med i natt så känns det så skönt att ha två bra nätter och en superdag i bagaget! Det var så länge sen det hände att man inte längre visste om hon KUNDE sova bra. Men nu vet jag, så nu kommer hon inte undan!

Alicia

• Alicia 72

Pasadena; Nej jag har inte den blekaste aning vad som orsakat bättre sömn. Vi har ju haft en envis förkylning som gjort att hon sovit riktigt, riktigt kasst och vissa nätter har jag inte ens sovit en timme i streck. Så dessa nätter (och denna dag) har verkligen kommit som en blixt från klar himmel. Hon är iofs frisk nu så hon kanske har möjlighet att hämta igen lite förlorad sömn? Jag förväntar mig faktiskt inte att det ska ha vänt, tror mer på att hon är väldigt trött efter förkylningen. Men som sagt - skönt att få se att hon KAN sova bra!!
    Och jag behövde några bra nätter känner jag. Var riktigt vek i veckan efter alla usla nätter!

Men nu orkar man ett tag till! Tänk vad lite extra sömn (och då fortfarande alldeles för lite jämfört med innan bebis) kan göra i flera dygn efter!

Hoppas ni alla får en bra natt!!

Alicia

• Alicia 72

snorpan; Vad roligt att det funkade! Hur solfjädrar/buffar du på sidan?? Står det också på AWs hemsida?
    Angående ramsan, är den precis introducerad i samband med detta? Har du hållt på och sagt den precis vid insomningstillfället för att få den att sitta? Jag kommer aldrig i gång med ramsa just pga den biten. Hon vaknar ju när hon äntligen somnat och just DÅ struntar jag i om det är "investering" för framtiden, DÅ vill jag bara att hon ska sova.

Petrusse; måste svara både ja och nej på den frågan. Det jag märkt den senaste veckan är att 30-minuters-skarven är mer otydlig än tidigare. Förut kunde man ställa klockan efter henne, nu blir det ofta 35-40 minuter. Vet inte om det är en framgång eller inte. Idag blev det i alla fall 2x35 och 1x1 timme, sen fick vi väcka henne då hon annars sovit över gränsen för senaste sömnen för dagen.
    Angående din teori om ålningen så skulle den kunna stämma in här också då det ålas väldigt frustrerat på dagarna. Försök att stå på alla 4 som slutar med ansiktet i golvet när hon försöker flytta fram ena benet, osv.

Natten var för övrigt riktigt kass så åt skogen med att det vänt... Vet inte vad det var med henne. Hon kunde inte sova, vilket inte är likt henne. Hon kan vakna en miljarrd gånger men brukar alltid bara vara att stoppa om henne och sätta i nappen så sover hon igen.
    Nya tag nästa vecka eller hur?

Alicia

• Alicia 72

FÖrresten hörni, skulle behöva lite tips på ett matschema som passar till vår TÄNKTA sömn.
    Har anammat fri amning och det är först nu när man börjar ge större och större (fortfarande smååå... luncher och snart mer och mer annan mat ska in i schemat som jag behöver lite hjälp med rutiner.

Sovshema;
    6.30 vakna
    8.30-9 sova
    11.30-12.30 sova
    15.00-16 sova
    17.45 nattningsrutiner påbörjas
    18.00 nattamning
    18.15 sova

Jag ger idag gröt ca 16.30
    Hon är 7 månader.
    Alicia

• Alicia 72

Pasadena; HEJA!!! 1,5 timme?! Kalasbra ju! Se DEN sömnturen och inte den missade! Hur gick morgonvilan då?

Beklagar natten, men var glad att hon tog igen lite under lunchvilan istället för att bli ÄNNU mer trött.

Här är nätterna också kassa, vänd och vrid, stånk och gnäll, klängig. VIll upp i famnen för att somna om utan att vilja ha mat. Det brukar hon aldrig göra så hon är väl närhetstörstande av någon anledning. Bäst att tillgodose och avvakta tror jag.

Alicia

• Alicia 72

Hallonfrossa, vill inte märka ord men detta är ingen metod. Det är en sömnbibel full av tips och tricks och bra saker att tänka på. Man plockar de bitar som passar en själv och bebisen och använder som "verktyg" på vägen att få sitt barn att sova bättre.

Boken vänder sig till små barn och man kan använda sig av tipsen även på en liten 2-månaders bebis. I den mån man kan påverka sömnen på en så liten (det har ju en tendens att ändras från en dag till en annan för så små).

Mvh,

Alicia

• Alicia 72

Hallonfrossa och Igloo79 - Att det inte handlar om att vänja av en två månaders med att äta på nätterna tar jag för givet?! De behöver sina nattmål.

Det man kan använda boken till för en 2 månaders bebis är att tidigt ta fasta på tipsen runt omkring sömnen som boken innehåller. Så som fasta läggnigsrutiner, skilja på dag- och nattvila, osv.

Alicia

• Alicia 72

Maalan;
    Det låter vettigt - att plocka verktygen som passar just er!

Min dotter är också 7 månader och äter 2-3 ggr/natt(skönt att höra att det finns i alla fall EN till, man känner sig rätt ensam om detta ibland). Hon sover i egen säng men i vårt rum. Känns inte som ett alternativ att flytta in henne i eget rum så länge hon ammar så här mkt.
    Själv tänker jag i natt prova att ge henne vattenflaska istället för tutte när hon vaknar. Tror INTE att det kommer funka för hon verkar vara hungrig på riktigt och inte bara "snuttig". Men det vore kalas om man kunde bryta onda cirkeln för nu tror jag hon är beroende av kalorierna hon får i sig på natten. Måste se till att hon får i sig de på dagen istället. Något hon inte är intresserad av idag.
    Nappen är en annan bov i dramat som jag börjar inse måste bort. Men har inte riktigt hjärta att göra det ännu. Måste tröttna lite mer på den först...

Vad gäller dagssömnen har vi precis likadant fast tvärtom! Sängen = 30 min och vagnen ofta 60-75.
    Skulle faktiskt hellre kunna vara hemma och ta det lite lugnt under hennes vilor istället för att vara ute och gå och gå och gå och GÅ!

Alicia

• Alicia 72

hmmm, efter 58 uppvak redan varav de 4 senaste har jag inte hunnit mer än ned för trappan förrän hon piper igen, så lade jag henne på magen (som hon AVSKYR) och buffade mjukt (inte som AW utan mer än liten mjuk klapp på rumpan med lite fösning som avslut) så somnade hon?! Hon protesterade inte ens???? Inte ett pip! Får se hur länge detta håller... Hon lär ju pipa desto mer när hon vaknar och inser att hon ligger på mage och det är trångt och krångligt att vända sig...

Alicia

• Alicia 72

Maalan; Nej neka mat har jag inte heller lust att göra. Även om man ofta får höra det från förstå-sig-påare, att det är man själv som måste säga stopp. Bebisen tänker ju INTE sluta av sig själv måste jag ju förstå....
    Men jag ska prova vatten - blir det protest får hon tutte. Man måste ju prova känner jag!

Alicia

• Alicia 72

Pasadena; just nu känns det som att jag får vara glad om jag får i henne något alls på dagen. Hon är inte minsta matintresserad. 2 snuttag sen hittar hon något annat att titta på eller sträcka sig efter. Sin gröt ÄLSKAR hon däremot, vi är uppe i 1,5 dl vatten som bas så 0.75 hel portion. Men jag tycker faktiskt inte att jag märker skillnad på nätterna. Men jag märker däremot att hon är hungrig vid tiden hon brukar få gröten så någon nytta gör den kanske ändå.

Jag rapporterar om vatten samt det helt otippade magläget!

Alicia

• Alicia 72

Pasadena; om hon skulle sova ens så länge som tills jag går o lägger mig så skulle jag istället inte kunna sova för jag skulle oroa mig för att hon får liggsår eller nåt. Hon skulle ju aldrig ha legat still så länge i såna fall...

Skönt att man har larm i alla fall annars hade jag inte ens vågat prova.

Alicia

• Alicia 72

Pasadena; nja hon är inte så jätterörlig i sömnen. Menade mer att man får ju springa och natta om henne hela tiden (lägga på sidan och stoppa i nappen).
    Nu har det gått 1 tim, 15 min sen magläget introducerades. Känns lite konstigt att veta att hon ligger där uppe på mage - som hon som sagt avskyr!!

Stackarn när hon vaknar, hon får väl spunk!

Alicia

• Alicia 72

Pasadena; Hon vaknade nyss - jätteledsen . Fick ta upp och trösta henne innan jag kunde söva om henne. På sidan denna gång...

Nåja, då har vi provat det. Återstår vattenflaskan i natt. Är mkt för att prova just nu känner jag...

Alicia

• Alicia 72

Idag har jag sagt upp mig som mamma (igen)!
    Hon äter bara 1 eller ibland 2 gånger så det är ett framsteg men alla femtioelva uppvaken gör mig galen!!
    I natt sov hon dåligt fram till klockan 2. Då fick hon mat och ny blöja. Sen klarvaken (byter jag inte blöja så läcker den istället, bara att välja - pest eller kolera...) och somnade om efter 3 någon gång. Hade sedan uppvak flera ggr i timmen fram till kvart i 6 då hon inte kunde somna om fast hon var tvärtrött.

JAG ORKAR INTE MED DETTA LÄNGRE!!!!!!!!!!!!!
    Vet att jag ska vara (och ÄR) oerhört tacksam att jag har en dotter som är lätt att söva (somnar ofta helt själv) och aldrig skriker sig till sömns utan bara myser i min famn tills det är dags att säga god natt. Men hon kunde gärna få vakna lite mer sällan...
    Det ska ju vara KUL att vara mamma!!!!

Alicia

• Alicia 72

Pasadena; Nä hon har inte sovit igen ett dyft - tvärtom!! Länge sen hon sov så kasst och när hon vaknade upp efter 25 min (typ aldrig hänt mindre än en halvtimme) i vagnen och tittar bestämt på mig. Fångar min blick och spottar sakta men bestämt ut nappen, lite trotsigt (upplever jag...). Då vet man att det är kört.
    Började storgråta (moget...) och lämnade sambo med vagn och trotsig unge.
    Orkar inte med minsta lilla motgång när jag sovit så här dåligt. Blir som en stor bebis själv.
    Huh ja, syskon känns inte som stor risk att hon får några...

Alicia

• Alicia 72

Pasadena; ang. blöja så har jag Liberos (upplever deras ytskikt som överlägset bäst) blöja 7-18kg. Ska inte den klara en natt med en 8 kgs kan man tycka??
    Kanske ska testa byxblöja istället då. Vad har du?
    Vilken bra dag du haft med sömnen?! Men mindre kul med cirkusen!
    När E gör så så lägger jag ned henne i sin säng, klappar om och säger godnatt och går. Oftast somnar hon helt själv då och på momangen så jag tolkar det som att hon inte vill ligga i famnen när hon beter sig så.

Tack igloo för din sympati!! Tur vi har ett forum att prata i!

Alicia

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova