• Pasadena

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

maria
    min dotter vaknar ALLTID efter 30 minuter. Fast senaste dagarna har det blivit efter 20

Idag känner jag mig så jäkla ledsen. Allt går bara åt skogen fel känns det som. Trots att jag fick henne att sova 50 min i vagnen utomhus i eftermiddags ( ) så var hon stört omöjlig inatt (helt vaken mellan kl 23-24 och sedan uppvak varannan timme) och imorse var det morgon kl 5,30 och det gick INTE att söva om henne trots att jag låg kvar i sängen och låtsades att det var natt fram till 8,15! Första luren intogs kl 12,30, dvs 7 timmar efter att hon vaknat!!! Hon blåvägrade och bara skrek när jag försökte  söva henne innan I kväll tog nattningen också en hel evighet (1,5 timme) och hon var som en hal ål i sängen trots att hon gnuggade ögnen emellanåt. Känner att  jag bara vill ge upp när det blir så här..

• Pasadena
    solrosblad skrev 2008-01-09 15:56:21 följande:
    Kikar in här för att se om metoden funkar på era barn Jag tänkte låna/köpa boken för vi får inte vår 9 månaders att koppla av och sova på kvällen, hon är jättetrött men vägrar somna När hon håller på att somna in så börjar hon kasta sig av och an för att inte somna in. De kvällar hon väl somnar snabbt så vaknar hon efter en halvtimme och sen får vi hålla på att söva om henne flera gånger, i vagnen, i famnen, och i sängen, vilket sällan funkar Ibland är hon tvärpigg och somnar vid halv 12 på natten. Oftast sover hon bra när hon väl somnat för natten med undantg för natt ätande på mig 2-3 ggr, men det störs jag inte av så mycket. Det jobbiga är själva nattnings ritualen. Vi har testat bad, mys, saga, mörkt rum, nattlampa, och det funkar en två ggr. Testade välling ist för amma en kväll och trodde det var lösningen, men nästa kväll blev hon pigg ist för trött!!Hon sover en, två timmar om dagen...så hon sover inte mycket precis.Hon är en aktiv och social unge som utvecklas normalt enl bvc, och på den punkten håller jag oxå med...men varför sover inte ungen??? Har kånkat runt med henne i sjal hela våren och sommaren eftersom hon vägrar pappa och vagnen och sin säng, som vi nu tagit bort, hon skrek galet i den Jag är slutkörd och är ständigt irriterad. Vi har en 2åring, och sen en9åring,12åring,en 15 åring som man ska orka med oxå.
    våra döttrar låter väldigt lika när jag läser det du skriver. Jag har ingen lösning eller tips, vi har också testat det mesta... Hon är trött, gäspa och gnuggar ögon men SOMNAR INTE! Helskumt!
  • Pasadena
    after8 skrev 2008-01-09 16:37:20 följande:
    åh, jag blir tokig - hur söver ni era barn på dagen?Fram tills nu har S vaggats i vagnen eller sista utväg i famnen för sina daglurar, vilket gått hyfsat (visserligen sover han bara 40 min men...) Nu börjar vagnen dels bli lite trång dels farlig då han klättrar ur själv. Så jag skulle vilja söva honom i spjälsängen. Där sover han på natten, inga större problem med insomningen men många uppvak på natten, med det är en annan grej. Jag behöver tips för dagarna? Nu försöker jag hålla handen på honom och sjunga samma visa men han blir galen. För han vill bara ställa sig upp och skaka galler... hinner inte lägga ner honom innan han snott runt och är på väg upp för spjälorna! Hur gör ni??S är 6,5 mån och ett väldigt aktivt barn, kryper, står och går med hjälp...
    Har också problem med dagslurarna, de gör mig galen. Hoppas någon annan har tips.
  • Pasadena
    Alicia 72 skrev 2008-01-08 21:12:12 följande:
    Pasadena; NEEEJ!!! Det gick ju bättre för er ett tag nu?! Huuh, jag vet precis hur du känner, man sitter och skriver med tårarna brännande bakom ögonlocken för man är så trött, arg, besviken och ledsen. Och maktlös!!!När hon somnade 12.30, hur somnade hon till slut då? Och hur sövde du henne? Ibland blir E helt omöjlig att söva i sängen under dagsvilorna (gäller oftast eftermiddagsluren av någon anledning). Hon bara ålar, skriker, gråter, osv. Spelar ingen roll om hon är i min famn, i vår säng med mig eller i sin egen säng. När hon blir så brukar jag ta upp henne, gå ut ur rummet, leka lite, bara typ 5 minuter och sen prova igen (förutsatt att jag VET att hon är trött och behöver sova) och det brukar då funka på en gång. Att däremot försöka fullfölja det försöket som spårat ur totalt är helt lönlöst!! Resulterar bara i tårar och arg och ledsen bebis, inte i sömn.Har du provat det? Att ta en paus från sövandet och göra något annat i bara några minuter och sedan börja om igen?Alicia
    Har aldrig vågat avbryta en läggning eftersom hon blir så lätt distraherad och speedad och då är det skitsvårt att få "ner" henne. Däremot brukar jag testa att låta henne ligga och sjunga och böka i sängen och liga bredvid tills hon vill amma (då blir hon oftast lite lugnare). Och då varvar hon som sagt ner, men igår gick det inte alls. Inte idag heller för den delen. Ute på promenad i över 1 timme och skakade vagnen så att hon skulle somna men nope. Fick till och med en utskällning av en gubbe så att jag var nära att ta till lipen om att det är synd om barnet och dess nacke/huvud så som jag studsar vagnen Jamen SÅ häftigt studsar jag inte ju. SÅKLART, jag vill väl inte göra illa mitt barn! Den har bra fjädring på framdäcken (bugaboo) så den studsar mjukt om inte annat. SUCK

Hur som, läggningen ikväll gick på typ 10 min. Hon var fullkomligt slut och bara däckade när jag la ner henne i sängen och buffade lite lätt på rumpan. Så himla trist att det är pga utmattning hon somnar snabbt. Vill ju att hon ska somna innan hon blir sådär slut. Hela eftermiddagarna och kvällarna känns som ett utdraget lidande för hon är så tröttgnällig.

AJA slut på gnäll från mig med. Jag kom på idag att hon är 25 veckor och har just trätt in i den berömda fasen med mycket gnäll och stök så hon är ursäktad. Ett litet tag iaf

Just ja! skippade vällingen ikväll. Ville testa om det blir nån skillnad på uppvak mot när hon inte får välling. Ska bli intressant..
  • Pasadena

Alicia
    gud så underbart, GRATTIS! Kan knappt föreställa mig hur det måste kännas att få sova ostärt och samamnhängande. Det är du VÄRD! Hoppas det r början på en ny trend nu

Här har det varit katastrofalt idag, i vanlig ordning. Jag bestämde mig igår att nu får det vara nog på alla dessa isslyckade sömnförsk, jag låter henne vara så slipper hon skrika och gråta varje gång hon ska sova. Sagt och gjort. Hon somnade en gång på väg hem från bvc (då hade hon varit vaken i 4 timmar) och sov 25 min. Nästa gång också i vagnen på promenad (då varit vaken i 3 timmar) och sov i 40 min.

Kl 16,30 var hon dock helt slut och bara grät. Jag försökte söva ett par gånger utan reslutat så jag lät henne vara, vi låg och gosade i sängen och hon grät och skrek till och från. Till slut tog jag henne i famnen och vaggade och vips somande hon helt utmattad men väcktes 10 min senare av sambon som skramlade i köket

Nattade henne kl 19 och hon har hoppat över sitt sedvanliga uppvak efter 30 min. Inte så konstigt med tanke på hur slut hon var.

Helt uppenbart klarar hon sig inte på 2 s 30-minutare, men vad ska man göra då när hon vägrar sova? Jag kan ju inte gärna gå 4 promenade/dag för att hon ska somna?! Blir galen!

Just ja, sen måste jag säga att det verkar som att ju mindre hon sover på dagen desto bättre sover hon på natten!? I natt vaknade hon var 3:e timme och somnade om efter amning efter gårdagens usla dagslurar. Få se hur kommande natt blir.

• Pasadena

Nej natten var inte så bra så glöm det jag skrev igår Alltså inga en-gång-i-timmen-uppvak men ca med 2,5 timme emellan. Inte så jäkla bra det heller. USCH jag är såå led på detta.

Imorse vaknade hon 5,30. Försökte få henne att sova vid 10 (gick inte innan) men hon sov 10 min och sen var det bra. Nu försöker sambon få henne att sova i vagnen men han har hållt på i 20 min. Fattar absolut nada av detta, men det är inget nytt. Är så trött på mitt eget tjat om den (obefintliga) sömnen.

• Pasadena

Guuud så härligt för er!! Alicia det låter nästan som det håller på att vända, vågar man skriva det utan att riskera att ge otur ? Alltså det låter nästan som att din dotter kanske har fått smak på sömn och att sömnen i sin tur ger mer sömn (sömn föder sömn heter det ju). Håller verkligen tummarna att det är så!
    Har du nån teori om vad det kan vara som ligger bakom detta genombrott

Idag proppade jag verkligen min dotter, alltså jag menar proppat henne knökfull med mat för att hon ska sova mer/bättre men no way, hon har sovit 2 st 30-minutare med nöd och näppe och läggningen tog en hel evighet med 784 uppvak var 3.e minut. NU SKA NATTEN BLI BRA ANNARS UGG!

• Pasadena
    Igloo79 skrev 2008-01-12 20:27:06 följande:
    Petrusse och Alicia: Va' härligt. Hoppas att det håller i sig. Här har "turen" vänt. Nattningen i alla fall. Vilken "fajt" det blev. Lillan var ledsen. Har väl insett nu att nappen inte kommer tillbaka. Jag var dock på vippen att ge tillbaka den innan hon till slut somnade efter låååååång vaggning. Så här kan man ju inte hålla på. Lillan väger över 10 kilo och ryggen min lär inte orka så här kväll efter kväll. Vad gör man?Hon hittade tummen sin efter ett tag också. Det var då jag började överväga att ge tillbaka nappen. Hellre napp än tumme. Tummen är svårare att avvänja. Dock finns den ju där om hon "behöver" den på natten.Aaaaaaaahhhhhhh.....Blir tokig!
    Åh och jag som tycker 7 kg är tungt för ryggen. Stackars Jag brukar sitta på sängkanten och dra upp ena benet (sitta med benen i kors) och gunga/vagga henne så att jag slipper belasta armarna och ryggen. Funkar det att sitta med henne? Kanske med en kudde under så att hon kommer upp lite? BRA att du stog emot nappen, jag tror snarare att det blir dubbla signaler om du tar bort den men sen ger den igen. Min dotter har också börjat suga på tummen och visst, den är säkert svår att vänja av men å andra sidan ahr hon den och kan stoppa in den när hon vill utan min/vår hjälp. Strunt samma om hon suger på den när hon blir större. Jag tycker inte det är fult eller konstigt om ett barn suger på tumme Ger den trygghet så, fine!
  • Pasadena

Snorpan, HURRA! Det är kanske stämmer då som AW säger att detta ÄR vad barn behöver, att man liksom VISAR dem/talar om, hur de ska göra för att sova! Så härligt, hoppas det fortsätter! Jag har också läst där i forumet att det kan ta en 2-3 dagar innan de får upp aptiten och äter bra om dagarna så håll ut, det komemr bli bra!

• Pasadena

SNorpan, yey! Hoppas det går bra trots napp! Jag tror nappen kan vara en fördel faktiskt när man kurar, då har de iaf en tröst och något att somna med/till (även om den kan störa om den tappas för ofta). Tror jag, jag vet inte!
    Håller tummarna för en bra natt för er alla och en inte alltför tidig morgon!

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova