• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m19237676.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m22635247.html
    Tråd nr.5: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m25543096.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

Böckerna finns att köpa på
    www.bokus.com
    www.adlibris.se
    och de är inte särskilt dyra!

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova
  • Igloo79

Widmarkarna: Låter som min bebis. Alltså innan metoden. Just nu är dottern helsnurrig med sömn. Men håller på och ändrar i rutiner mm för att få henne att sova bättre. Vi får hoppas på att det funkar.

• Widmarkarna

Igloo: Ja vi får hoppas det funkar på våra flickor. Igår var jag så trött så jag gick och la mig med henne kl 22, sen sov vi fram till 9 i morse, fast hon vaknade 2 och 6 för mat, så 2 ggr i natt igen, men hon släpper faktiskt taget själv nu och vänder sig för att somna om. Innan så somnade hon hårt vid amningen, så hon börjar nog fatta galoppen.

Måste fråga igen: fler som har spädbarn/barn som har svårt att sova själv innan vi föräldrar lägger oss?
    Linnea kan vakna 2-3 ggr och vilja bil omsövd om inte vi finns i sovrummet med henne. Är vi där så verkar hon känna det och sover lugnt och gott.

• Igloo79

Widmakarna: Tycker att dottern har svårt att sova oavsett om vi lagt oss eller inte. Hon har eget rum sen ett tag tillbaka. Vet inte om det påverkar. Dock är våra rum så små att vi inte kan sova alla i samma rum, så även om det på verkar negativt så kan jag tyvär inte ändra det särskilt mycket. Fast hon har även sovit bra i eget rum, så vet inte om det är problemet. Att samsova är rena katastrofen, då hon vaknar med 45-minuters intervaller hela natten om vi gör det.

• Hëllef
    Pasadena skrev 2008-01-26 20:27:30 följande:
    petrusse,natten blev katastrof. Uppvak varannan timme. Orkar snart inte mer Man kan söka privat barnläkare, det har vi gjort en gång i höstas, det kostar ingenting heller.
    Jag förstår verkligen att du inte orkar. Det finns inte så mycket mer jag kan säga än att ni måste försöka få hjälp någonstans. Man ska inte gå under av att få barn. Tänker på er och håller tummarna för att det ordnar sig på ett eller annat sätt. Kram!
  • Widmarkarna
    Igloo79 skrev 2008-01-27 17:47:06 följande:
    Widmakarna: Tycker att dottern har svårt att sova oavsett om vi lagt oss eller inte. Hon har eget rum sen ett tag tillbaka. Vet inte om det påverkar. Dock är våra rum så små att vi inte kan sova alla i samma rum, så även om det på verkar negativt så kan jag tyvär inte ändra det särskilt mycket. Fast hon har även sovit bra i eget rum, så vet inte om det är problemet. Att samsova är rena katastrofen, då hon vaknar med 45-minuters intervaller hela natten om vi gör det.
    Här har vi samma problem, samsovning funkar inte heller, hon och far sin brer ut sig så mycket så jag får ingen plats (hon kanske vill ha pappa för sig själv) plus att hon vaknar hela tiden, och aldrig riktigt kan sova med oss, så jag ser fördelen med det. Vi ska börja med att flytta henne till eget rum när hon lärt sig sova hela natten, dvs 5 timmar i sträck. Fast vi tar en sak i taget, tänkte köra metoden "sängen får fötter" den verkar smidig och snäll.
  • Igloo79

Widmakarna: "Sängen får fötter"? - nu blev jag nyfiken?

• Widmarkarna

Igloo: läste i somna utan gråt en metod som hette så när man ska förflytta bebisen från egna sovrummet / sängen till egen säng, och därefter till eget rum. Man förflyttar bebisen (om den redan sover i egen säng) en bit från egna sängen (om den stått kloss intill), har den där en vecka eller två, sen förflyttar man sängen lite längre bort, till andra sidan av sovrummet, och där får den stå ett tag, sen så förflyttar man sängen efter en eller två veckor till bebisen egna rum, det är liksom målet, men då får man va snabb i fötterna för att ta sig till bebisen vid minsta ljud,så den ser att man inte har långt till honom/henne.

Usch inatt var en jobbig natt, varför är vår lilla så aktiv om natten? hon snurrar och har sig i sängen och hamnar på alla möjliga olika positioner, sen behöver hon hjälp att komma till rätta igen, fick gå upp 4 ggr de första timmarna bara för att tillrätta lägga henne för hon gnydde, snacka om myror i brallan... övertrött är man idag i alla fall.

• Bast

Widmarkarna, måste bara få fråga.... Var HON störd av att ligga tokigt, eller blev DU störd? Förlåt om det låter oförskämt, men jag insåg själv att jag väckte upp Noel varje gång han skulle till att somna, för att jag skulle lägga honom till rätta. Han var sån att han sov på mage och när sömnen började komma så bökade han mer än nånsin. Och ALLTID så hamnade han med huvudet i kläm upp i ena hörnet av sängen. Så jag drog till räta och störde honom, insåg jag efter ett tag. Så jag började gå ut ur rummet när han började böka och lät honom vara i fred och då började han faktiskt somna, trots att han låg som en trasslig hög! Bara en tanke....

Det där med att sängen får fötter lät ju kul! Det är lite samma sak som att man själv sitter vid sängen och flyttar sig längre och längre bort allteftersom tiden går. Jag hade en kompis som hade en pall att sitta på, och på slutet satt hon ute i hallen med dörren på glänt, och till slut kunde hon stänga dörren helt.

Sen kan jag även tipsa om hur vi gjorde när Noel fick eget rum. I hans rum hade vi även en fullstor säng som vi hade som gästsäng. Så vi plockade ner Noel till hans rum och en av oss sov med honom i den stora sängen (Noel i spjälsängen brevid). På så sätt fick vi tillbaka vårat sovrum och Noel vande sig vid sitt rum med sällskap i början.

• Widmarkarna

Bast: Oj det har jag inte ens funderat på, kanske jag som blev mer störd av det, vet att hon bökat massor mitt i natten till och från, men hon vaknade i alla fall en gång och gnydde högt och när jag la henne till rätta så somnade hon om, kanske hon inte alls var störd alla de andra gångerna?! :-/ nå, ska tänka på det till i natt, när hon bökar ska jag inte dit och stöka mer utan först när hon säger till!

Din metod med att flytta sängen låter ju också bra. Min man kom med den idén att någon av oss är med henne i det nya rummet, vi har också en gästsäng, en "Lycksele" bäddfotölj som man kan använda. Tog det länge innan ni fick honom att sova själv i rummet? fick ni springa in till honom många ggr när han väl var ensam? Fick ni honom att sova hela natten själv först innan eller tror du det är OK att börja med eget rum nu fastän vi kämpar med att få henne att sova hela natten just nu?

Många frågor :D.

• Bast

Maken och jag sov i varsinna rum lääänge när Noel var liten. En av oss sov i hans stora säng i hans rum, och den andra sov i vårat rum tillsammans med Noel i spjälsängen. Sedan blev hans rum färdigmålat, och då bytte vi bara plats på honom och maken och jag fortsatte att dela på nätterna. Så Noel sov med sällskap i rummet ganska länge, faktiskt! Men jag tror att vi hade kunnat flyta ut lite tidigare om inte jag hade haft sånt kontrollbehov!
    nackdelen hos oss var att Noel hamnade på nedervåningen och vi på övervåningen, så det blev ju en del spring i början. men jag tyckte faktiskt att han sov bättre när han blev själv i rummet, så bara det att vi flyttade ut gjorde att uppvaken blev färre.

jag tycker absolut att ni kan börja med eget rum på en gång, om det känns okej för ER! Se det så här: Kanske lika bra att ta tjuren vid ALLA horn på en gång, annars kanske ni får ordning på sömnen, byter rum och så kanske det strular igen?! Och om en av er följer med så är hon ju inte ensam i det nya!
    Även en vanlig skumgummimadrass på golvet kan ju funka som sovplats till den av er som sover hos henne.

I Noels rum nu står storasysters växasäng (hon fick ta den riktiga, stora sängen när vi flyttade) och maken har vecklat ihop sig där nån natt när Noel inte velat sova på natten, och jag kan säga att man INTE sover bra där. Och det är nästan nåt som MÅSTE funka om man ska sova inne hos den lilla en längre tid! Så se till att även NI får ligga skönt om ni byter rum!

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova