• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m19237676.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m22635247.html
    Tråd nr.5: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m25543096.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

Böckerna finns att köpa på
    www.bokus.com
    www.adlibris.se
    och de är inte särskilt dyra!

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova
  • Widmarkarna
    tusse74 skrev 2008-02-14 12:53:44 följande:
    Nu har jag börjat att läsa boken och det känns bra. Jag gillar det som står och känner igen mig. Hoppas bara att jag får lite mer tid att läsa, för jag vill gärna hjälpa våran lill kille att sova bättre och längre.Det känns som att det är kvällarna som är jobbigast just nu....att han alltid lägger sig så olika tider. Allt från kl 21-23.30.Igår åt han kl 22, somnade kl 22.45 (efter att jag legat bredvid honom 15-20 min och buffat stjärten), vaknade kl 3 och ammade, ammade kl 6.50, vaknade och klev upp kl 8. Däremellan har jag petat i tutten några gånger och så är han orolig och vill gärna hålla handen, för att somna djupt igen.
    Vi hade också problem med att få henne att somna samma tid, men nu med rejäla sov och mat rutiner, och samma rutin vid läggdags så har vi lyckats pressa ner hennes sov tid till kl 20. Förr somnade hon som din kille vid 23-00tiden, men sen helt plötslig, efter att jag fått henne att sluta amma lika länge om nätterna är det som att hon sover bättre.
    Nu när vi ett par dagar lagt henne 20 istället för 20.30 så är hon lite mer "orolig" och vaknar mer, men vi får härda ut, det är ju en förändring.

Inatt gick det bra igen, konstigt att det kan förändras så från natt till natt, men nu så satt jag och ammade och försökte lossa henne såfort hon slöt sina ögon och suget försvagades, sen var hon "bara" uppe 2 ggr och ville äta igen, 23.30 och 5.15, vi steg upp 7.30.
  • Blåsippa33

Hej!
    Jag är ny på den här tråden och har precis läst boken och känner att det är dags att ta tag i lillans sovvanor. Det som vi vill få ordning på just nu är att få till en bra nattningsrutin som funkar och få henne att inte vakna så ofta på natten, ibland vaknar hon varje eller varannan timme.
    I går skrev vi sömnlogg och nu är det "bara" knåpa ihop en plan så jag tänkte att jag kanske kunde få lite tips av er. Hur ser era sömnrutiner ut och hur noga är ni att följa dem? Vi badar, massagen, ammar sen vaggar jag henne och sjunger vaggvisa tills hon är lugn sen lägger jag henner i späjlisen och fortsätter sjunga och vagga sängen med vyssanlulltassar. Ibland funkar det, ibland inte, ibland får jag ta upp henne, amma igen och fortsätta sjunga. Jag har två vaggsånger som jag varvar mellan och en speldosa som jag drar igång ibland. Vad gör ni när ni dragit igenom rutinen och barnet inte somnat än? Sitter ni kvar tills barnet somnat eller lämnar ni barnet och han hon är lugn?

Oj, det blev ganska långt. Hoppas på lite kloka tips.

• Widmarkarna

USCH! ge mig styrka, vi lyckades komma ner i 2 amningar per natt, men nu är det närmare 3 st, fast hon får inte i sig mycket på den sista alls, jag har knappt någon mjölk för hon ammar inte på dagen. Kan en förkyldning ha med det att göra? tycker jäkligt synd om henne, hon snorar och hostar och vaknar av hostandet.. Vi har hållt på i en månad nu med samma metod, amma och lossa, vi har även försökt att vagga henne till sömns, hon somnar ibland men vaknar efter 30 minuter igen för hon vill äta och är argare än någonsin! Det känns som att vi står still helt plötsligt..

Min man kom med idén att amma henne istället för välling på kvällen, men då resulterar det ju i att jag inte har någon mjölk alls att erbjuda om natten.. vi ger henne välling nu men hon är oftast inte jätteintresserad av vällingen, äter 80-150 ml.

• tusse74

Nog kan förkylningen påverka dig och din mjölk.

Du skrev att hon inte visade intresse i vällningen. Jag hörde av en tjej att man kan ha i en knivudd med vanilj socker i vällingen. Det gör vällingen lite sötare och barnen visar tydligen ett större intresse då, då det påminner mer om mammas mjölk, men det får inte bli för mycket vaniljsocker.
    Vi har inte börjat med vällning ännu, så jag vet inte om det fungerar.

Själv har jag kommit igenom sömnloggen i boken nu och ska börja läsa om nattnings rutinerna. Jag tycker att boken är jätte intressant än så länge och det känns som att den "tycker" lika som mig

• tusse74

Nu har jag skrivit sömnlogg i fyra dagar och har börjat ändra lite vanor och rutiner här hemma och märker redan en skillnad.

Ikväll somnade våran lill kille i sängen "själv" efter 20 min buffande och sch, sch, sch. Det har aldrig hänt förrut. Han har varit stel som en pinne och vägrat att ligga kvar i sängen, gnällt och farit som en propeller. Jag är stum av förundran och så glad att det verkar gå åt rätt håll.

Han vaknar normalt 8-10 ggr/natt. Igår natt vaknade han 5 ggr, varav 3 ggr behövde jag bara stoppa i nappen. Underbart!

• Widmarkarna
    tusse74 skrev 2008-02-23 21:59:43 följande:
    Nu har jag skrivit sömnlogg i fyra dagar och har börjat ändra lite vanor och rutiner här hemma och märker redan en skillnad.Ikväll somnade våran lill kille i sängen "själv" efter 20 min buffande och sch, sch, sch. Det har aldrig hänt förrut. Han har varit stel som en pinne och vägrat att ligga kvar i sängen, gnällt och farit som en propeller. Jag är stum av förundran och så glad att det verkar gå åt rätt håll.Han vaknar normalt 8-10 ggr/natt. Igår natt vaknade han 5 ggr, varav 3 ggr behövde jag bara stoppa i nappen. Underbart!
    Härligt att det går framåt! Här står det fortfarande lite stiltje.. hon ammar ännu 2 ggr / natt men somnar själv och söver om sig i sin egna säng och somnar kl 20 och brukar vilja gå upp mellan 7-8 på morgonen så det är ju kanon. Hon verkar behöva maten på natten så vi får härda ut, har försökt söva henne med att vagga utan att amma men hon blir helst ilsken så jag stoppar in proppen (bröstet) och tar ut det igen sen när hon börjar bli för avslappnad, som vanlgt alltså. Jag vill inte att vi ska behöva ta till skriknätter för att få henne att sluta äta, känns för grymt.
  • tusse74

Det låter ju som om du är en bra bit på väg, med att hon somnar om själv och somnar tidigt. Kämpa på!

Igår somnade Elias 21.45, för tredje kvällen i rad. Han brukar somna vid midnatt eller ännu senare annars.
    Mellan kl 22-23 fick jag stoppa in tutten två gånger. Sen hände något som aldrig hänt förrut. Han gnydde till och somnade om själv. Jag blev så glad för hans skull.

Sen satte magen stopp för en lugn natt tyvärr. Han har gnytt och vridit på sig 6 ggr. Men men, jag är glad att det finns en ljusning i skymningen

• Widmarkarna
    tusse74 skrev 2008-02-24 10:10:08 följande:
    Det låter ju som om du är en bra bit på väg, med att hon somnar om själv och somnar tidigt. Kämpa på!Igår somnade Elias 21.45, för tredje kvällen i rad. Han brukar somna vid midnatt eller ännu senare annars.Mellan kl 22-23 fick jag stoppa in tutten två gånger. Sen hände något som aldrig hänt förrut. Han gnydde till och somnade om själv. Jag blev så glad för hans skull.Sen satte magen stopp för en lugn natt tyvärr. Han har gnytt och vridit på sig 6 ggr. Men men, jag är glad att det finns en ljusning i skymningen
    Linnea var likadan, när hon en natt bestämde sig för att somna kl 3 så var det droppen, så jag bestämde mig för att skaffa boken och den har verkligen hjälpt oss .

Kämpa på du med, ni verkar också ha stora framgångar, vi ska snart introducera henne till eget rum, vi får se hur det går, för att vara ärlig så tror jag *peppar peppar* att hon kommer sova bättre och inte störas av oss som jag tror hon gör nu! hon vill ha det tyst precis som mor sin
  • tusse74

vad roligt att höra att boken gav er resultat. lycka till med det egna rummet. det är inte jag redo för ännu, vill inte gå upp 8-10 ggr till annat rum, utan väntar med det tills elias sover bättre.

• Blåsippa33

Kul att läsa att det går framåt för er. Det gör det för oss också, vår lilla börjar vänja sej vid nattningsrutinen och somnar ofta strax efter åtta. Ett tag vaknade hon nästan en gång i timmnen men det har lugnat ner sej nu, nu vaknar hon 3-4 gånger per natt och om pappa tar upp henne så går det ibland att vagga henne till sömns igen. Tror hon skulle sova bättre i eget rum där det inte luktar mamma och mjölk så när det är färdigmålat så får hon nog sängen fötter....

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova